2023-03-20, 22:23
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jaha. Alltså hade jag rätt hela tiden. Tog väldigt lång tid att komma fram till det!

Ja, du hade fel hela tiden. Och precis ingen är chockerad.
Citera
2023-03-20, 23:59
Medlem
Citat:
Jaha. Alltså hade jag rätt hela tiden. Tog väldigt lång tid att komma fram till det!

Vad exakt hade du rätt i menar du?
Släpp dina bilder och sluta vara en sådan stor tönt som du just nu visar dig som.
ISS HD Earth Viewing Experiment
Eftersom vi kan beräkna när och var ISS dyker upp, hur förklarar du dess bana över en icke sfärisk jord?
Citera
2023-03-21, 00:13
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Sån CGI fanns inte 1972. Och du kan själv gå ut och titta om molnen stämmer utifrån vad den japanska satelliten fotade för 10 min sedan.

Borde den inte en satellit spirala neråt å krascha. Eller ligger dom exakt så dom är utanför gravitationen och liksom låser in sig, på översidan av gravitationen?

Kastar man dom så hårt så dom fastnar i omloppsbana?

Kan inte mycket om hur man får fart osv på dom men kan missat nåt. Hur gör dom?
Citera
2023-03-21, 00:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Borde den inte en satellit spirala neråt å krascha. Eller ligger dom exakt så dom är utanför gravitationen och liksom låser in sig, på översidan av gravitationen?

Kastar man dom så hårt så dom fastnar i omloppsbana?

Kan inte mycket om hur man får fart osv på dom men kan missat nåt. Hur gör dom?
Ett tips. Använd sökfunktionen. Det där har garanterats diskuterats många gånger i tråden redan.
Hade satelliter eller månen varit helt utanför gravitationen så skulle dom inte stanna kvar i omloppsbana utan flyga iväg. Det som får satelliter eller månen att hålla sig i omloppsbana är ju att dom har rätt hastighet så att kraften som vill slunga iväg dem är lika stark som gravitationen.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-03-21 kl. 01:00.
Citera
2023-03-21, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ett tips. Använd sökfunktionen. Det där har garanterats diskuterats många gånger i tråden redan.
Hade satelliter eller månen varit helt utanför gravitationen så skulle dom inte stanna kvar i omloppsbana utan flyga iväg. Det som får satelliter eller månen att hålla sig i omloppsbana är ju att dom har rätt hastighet så att kraften som vill slunga iväg dem är lika stark som gravitationen.

Det var inte det jag fråga om.
Hur skickar dom upp dom?
Lyfter med ballong och sen släpper på rätt ställe så börjar den omloppa?

Kastas dom upp av en katapult inställd med rätt kraft och vinkel?

Åker upp med en raket å puttar iväg dom precis innan man lämnar jorden?

Vid vilket avstånd börjar Saker kunna sväva runt jorden? Det måste ju vara en väldigt specifik plats på mindre än en mm man har att lägga satelliten i? Och här vill jag ha ett svar.

Eller är det inte så noga med exakta positioner och det är typ en remsa så det får plats en satellit som inte dras isär åt olika håll?
Citera
2023-03-21, 07:29
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Jag klickade på tråden om konspirationsteorin att jorden är platt, men jag verkar ha hamnat i tråden där personer som är obildade och inte kan använda google eller wikipedia ställer frågor om grundläggande fysik.
Citera
2023-03-21, 08:12
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Fast du påstår att det inte har funnits bilder på hela jordklotet taget med en enda bild mellan 1972 och 2015…
Citera
2023-03-21, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
Jag klickade på tråden om konspirationsteorin att jorden är platt, men jag verkar ha hamnat i tråden där personer som är obildade och inte kan använda google eller wikipedia ställer frågor om grundläggande fysik.

Du vet när du observerar och experimenterar med den grundläggande fysiken så håller du på med vetenskap. Grundläggande fysik?
Vad menar du med det egentligen?

Vi har ju verktyg baserat där vi kan få ut rakt, plant och sen lägga en perfekt rund boll som ligger still.
Du menar alltså att den "grundläggande fysiken" ändras pga av avstånd?

Om vi hade en lång yta att rulla en boll på, vilket avstånd behövs innan den börjar rulla själv?
Och om jag fick till en lång jävla planka skulle den sticka ut i rymden då?

Du skriver ju grundläggande fysik men du argumenterar för att den inte är grundläggande, bara partiell.

Och att vi är för små att se det spelar ingen roll. Det är mätbar, fysiska fenomen du kan demonstrera som gäller.

Kan inte förstå hur man ser hur världen fungerar. Sen säger man, men längre bort där, då ändras allt det här och kurvar sig.
Och sen är nedsättande mot den som säger.
Nä jag tror inte det, det skulle gå emot all grundläggande fysik, men låt oss testa det på nåt sätt.
Du: Varför det, jag kan allt redan.

Tråkigt, det brukar vara njutbart att utvecklas.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2023-03-21 kl. 09:09.
Citera
2023-03-21, 10:25
Medlem
Citat:
Du vet när du observerar och experimenterar med den grundläggande fysiken så håller du på med vetenskap. Grundläggande fysik?
Vad menar du med det egentligen?

Vi har ju verktyg baserat där vi kan få ut rakt, plant och sen lägga en perfekt rund boll som ligger still.
Du menar alltså att den "grundläggande fysiken" ändras pga av avstånd?

Om vi hade en lång yta att rulla en boll på, vilket avstånd behövs innan den börjar rulla själv?
Och om jag fick till en lång jävla planka skulle den sticka ut i rymden då?

Du skriver ju grundläggande fysik men du argumenterar för att den inte är grundläggande, bara partiell.

Och att vi är för små att se det spelar ingen roll. Det är mätbar, fysiska fenomen du kan demonstrera som gäller.

Kan inte förstå hur man ser hur världen fungerar. Sen säger man, men längre bort där, då ändras allt det här och kurvar sig.
Och sen är nedsättande mot den som säger.
Nä jag tror inte det, det skulle gå emot all grundläggande fysik, men låt oss testa det på nåt sätt.
Du: Varför det, jag kan allt redan.

Tråkigt, det brukar vara njutbart att utvecklas.
Du pratar fortfarande om din långa planka. Vi har förklarat för dig hur det kommer att fungera, och du har inget motargument, förutom att du inte tror på vad vi säger. Det är omöjligt att bevisa som du kräver, för en sådan planka finns inte. Det är samma sak som Fleuch gör när det kommer till yttre rymden. Ingen av oss kommer någonsin att komma dit, och då är det säkert att påstå att allt är lögn.

Njutbart att utvecklas?
Du har inte utvecklats utan sitter fast i plankan och vattenpasset, och allt tyder på att du aldrig kommer längre oavsett vad vi dokumenterar.

Om du missar utvecklingen kan du berätta varför det blir ljusare och ljusare ju längre söderut du kommer i december, och när du kommer till Antarktis är det ljust hela dygnet. Vi vet detta, och det är dokumenterat bortom allt tvivel, men hur kan det fungera på en platt jord?

Och vi vet avstånden mellan kontinenterna söder om ekvatorn, och att det passar perfekt med en rund och absolut inte med en platt jord. Och vi vet att söder är i en viss riktning, medan söder på en platt jord är åt alla möjliga håll beroende på var du är.

Kan du tänka efter lite och komma med en förklaring? Varför inser du inte att dessa fenomen är beviset på att jorden är rund? Åtminstone kan du försöka förklara vad du tycker är fel så att vi kan ha en diskussion om det istället för att du bara försvinna ett bra tag som FE:er gör när de stöter på saker som de inte har någon förklaring till.
Citera
2023-03-21, 10:43
Medlem
Klot fascinerar mig. Har ni tänkt på att ett klot ser likadant ut oavsett perspektiv? Kan vända och vrida på det men förändras inte. Det är den ultimata kompakta formen. Jorden blev ett klot för att tyngdkraften pressade massan inåt. Planeten var från början het och flytande. Andra himlakroppar kan ha bildats på ett annat sätt. Phobos och Deimos är oregelbundna stenblock som antagligen är infångade asteroider. Varken runda eller platta. Skulle möjligtvis kunna existera en platt planet i Universum som kommit till genom en ovanlig process. Låter osannolikt men inget är omöjligt.
Citera
2023-03-21, 11:16
Medlem
Citat:
"bortom allt rimligt tvivel" heter det i domstolen.

Ja och om du startar upp tusen olika "domstolar" så kommer samtliga av dessa komma fram till det är ställt bortom allt rimligt tvivel att jorden är en sfär.

Citat:
Och fanns det massvis av bilder av jorden från satelliterna skulle det onekligen bli väldigt svårt att förneka den klotformade jorden.

Det är omöjligt förneka klotet även utan fotografier.

Citat:
Men nu gör det alltså inte det.

Jo det finns massor med fotografier.

Citat:
... Och vidare så är ju påståendet att vår värld skulle vara ett klot faktiskt ett extraordinärt påstående...

Nopp. Eftersom vi har miljoner med empiriska bevis för detta är det de facto inte ett "extraordinärt påstående". Det är tvärtom ett bevisat påstående.

Citat:
... Ingen har sett att jordens yta kröker sig. ...

Skitsnack. Det finns miljoner med observation som visar att ytan kröker sig.

Citat:
... Alltihopa strider totalt mot kända(= observerbara) naturlagar. Alltså krävs det extraordinära bevis.

Tomma ord. Du orkar ju inte ens föra en diskussion om vad som strider mot vilka "naturlagar".
Citera
2023-03-21, 11:21
Medlem
Citat:
Det var inte det jag fråga om.
Hur skickar dom upp dom?
Lyfter med ballong och sen släpper på rätt ställe så börjar den omloppa?

Kastas dom upp av en katapult inställd med rätt kraft och vinkel?

Åker upp med en raket å puttar iväg dom precis innan man lämnar jorden?

Vid vilket avstånd börjar Saker kunna sväva runt jorden? Det måste ju vara en väldigt specifik plats på mindre än en mm man har att lägga satelliten i? Och här vill jag ha ett svar.

Eller är det inte så noga med exakta positioner och det är typ en remsa så det får plats en satellit som inte dras isär åt olika håll?

Om du hittar på en film ifrån en raketuppskjutning av en satellit, så kommer du se att rökspåret inte går rakt upp, utan viker av. Plattisar anser att detta är ett bevis på att de inte åker ut i rymden (som inte finnsl, utan landar på jorden igen (ingen har någonsin sett en sådan här landning dock).

Men att raketen böjer av är ju just för att satelliten ska ha en fart "framåt" så att den hamnar i just omloppsbana, och inte bara trillar rakt ner igen.

Man kan likna det vid att köra ut på en motorväg, man kör inte 90 grader emot och sen svänger höger, utan ansluter via en böjd påfartsväg.

En satellit i bana kan man säga trillar ner mot jorden, men iom att den även har en fart framåt så träffar den aldrig jorden, iom att ytan är krökt, det blir ett evigt (i princip, de tappar en aning höjd) fall.

Satelliter kan vara på massor av höjder, ju längre bort desto långsammare rotationstid, och lägger man dem på höjd som matchar jordens rotationshastighet (över ekvatorn då) så får man en satellit som ligger helt still utifrån hur vi ser den, och det är där tv-satelliter ligger.

Om du tittar på hur en parabol är riktad vid ekvatorn så är det rakt upp, medans vi på våra breddgrader bara riktar den ganska svagt uppåt, och är man vid polerna blir det tom lite neråt för att hitta satelliten.

Bara genom att mäta vinkeln tv-paraboler som är i riktade på samma satellit kan man räkna ut jordens form, för vinklarna skulle bli helt annorlunda på en platt jord jämfört med på ett klot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in