2023-03-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Hur märker man skillnad på ett "platt" avstånd och ett "runt" dito?

Om det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn så blir
- ekvatorns längd på en platt cirkel 6280 mil
- ekvatorns längd på en boll 4000 mil.

Vi hittar på jorden och vet att ekvatorns längd är 4000 mil.

Du kan även vända på det. Om vi vet att ekvatorn är 4000 mil lång så är det 636 mil från Uganda till Nordpolen på en platt jord. Vilket vi vet är osant.

Och vi kan fortsätta: om jorden är platt så är avståndet från Melbourne till Perth mycket längre än vad vi tror. Och så vidare...
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-03-16 kl. 20:04.
Citera
2023-03-17, 08:30
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Jaha men NOAA har i alla fall ett directory med bilder, som ska vara väderdata från Himawari, med bakgrund som är Blue Marble dataset. Enligt deras egen uppgift!

Av den anledningen jag precis utförligt berättat för dig, utan behov av någon konspiration eller fuffens. Go figure.

Citat:
Om japanarna själva har släppt nån bild som de säger är "true color". Jaha må så vara. I så fall en av de väldigt få "riktiga" officiella bilderna av jordklotet.

Förutom de *MILJONTALS* bilder som faktiska foto-satelliter tar 24/7 menar du? Du vet, dom satellitfotona som används för att bygga tjänster som till exempel Google Maps/Earth. Du vet, dom där bilderna du kan kolla på själv när du vill? Hur tror du att bilder som dessa tas?
Citera
2023-03-17, 11:47
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Av den anledningen jag precis utförligt berättat för dig, utan behov av någon konspiration eller fuffens. Go figure.

Förutom de *MILJONTALS* bilder som faktiska foto-satelliter tar 24/7 menar du? Du vet, dom satellitfotona som används för att bygga tjänster som till exempel Google Maps/Earth. Du vet, dom där bilderna du kan kolla på själv när du vill? Hur tror du att bilder som dessa tas?

Har jag berättat att det finns fyra HD-kameror på ISS som liveströmmar hela tiden.

https://www.spacetv.net/live/iss-live-cams-tracker-and-live-telemetry/

https://eol.jsc.nasa.gov/ESRS/HDEV/
Senast redigerad av trickydick 2023-03-17 kl. 11:49.
Citera
2023-03-17, 12:26
Medlem
Citat:

Det vanlige CGI-skräpet.
Citera
2023-03-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av castleblack99
om jorden är platt, var tar den då slut? Och varför ser alla andra planeter klotformade ut? Tex månen som du kan se själv, ser ju väldigt platt ut den också eller?

Kör du på en okänd väg känner du inte till var den leder.
Betyder det at vägen inte eksisterar?
Citera
2023-03-17, 12:36
Medlem
Citat:
www.bitchute.com/video/KuiSdBZIvcx1/

Bry dej nu inte för mycket om att detta kommer från "Flat Earthers". Gjorde själv en ansträngning för en tid sen att kolla upp infon i videon. Och det verkar mycket riktigt stämma. Bilderna från Himawari, om vi snackar jordklotet alltså, är bara en färdig bakgrund.

Verkar också som att det inte är nån direkt hemlighet att det är så. Även om det inte är något man skyltar med. Förmodligen ses det bara som ett plus om folk går omkring i villfarelsen att det är riktiga bilder...
Deep Space Climate Observatory (DSCOVR) Har fotograferat jorden sedan 2015. Den är nog långt från jorden för att få med hela jorden på bild.
https://epic.gsfc.nasa.gov/
Citera
2023-03-17, 12:40
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeeeemil
Kör du på en okänd väg känner du inte till var den leder.
Betyder det at vägen inte eksisterar?
Om vägen finns med på en korrekt karta eller GPS-navigatorn kan man ta reda på vart den leder.
Om vägen ligger i trakten av södra vändkretsen skulle man upptäcka att vägen är kortare än vad plattjordskartan anger.
Citera
2023-03-17, 13:38
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Det vanlige CGI-skräpet.

Sån CGI fanns inte 1972. Och du kan själv gå ut och titta om molnen stämmer utifrån vad den japanska satelliten fotade för 10 min sedan.
Citera
2023-03-17, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Sån CGI fanns inte 1972. Och du kan själv gå ut och titta om molnen stämmer utifrån vad den japanska satelliten fotade för 10 min sedan.

Hva mener du med 1972?
Sendtes HD stream den gang?
Citera
2023-03-17, 22:04
Medlem
Citat:
Hva mener du med 1972?
Sendtes HD stream den gang?
Bilder på jordklotet togs 1972, och cgi fanns inte då. Det finns också för många troll redan i den här tråden. Vi behöver inte en till.
Citera
2023-03-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
Deep Space Climate Observatory (DSCOVR) Har fotograferat jorden sedan 2015. Den är nog långt från jorden för att få med hela jorden på bild.
https://epic.gsfc.nasa.gov/

ja bilderna från DSCOVR började komma 2015. Obama höll ett tal med darr på stämman, om att de var första bilderna på jorden sen 1972.
Citera
2023-03-17, 22:22
Medlem
Citat:

Ja jag minns att John Polman brukade tala om "satellitbilder" hit och dit. Men det räknas inte officiellt som riktiga bilder av jordklotet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in