2023-03-20, 21:56
Avstängd
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
Jag är inte lurad på något sätt alls, tvärtom så vet jag vad jag pratar om, vem vet vilket yrke jag har? Sen att lekmän oftast uppfattar saker som dom tror är rätt är en annan femma.

Du är visst lurad och skämmigt nog är du lurad av en antisocial och efterbliven jävel som Hampus Nibelius. Jag har faktiskt ingen aning om vilket yrke du utövar, jag hoppas dock inte att du är åklagare eller domare.
Citera
2023-03-20, 21:58
Medlem
ManAvOrdnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Själv är jag förespråkare av att återinföra dödsstraff men skulle kunna gå med på detta som en "kompromiss", typ en lucka i väggen skeppa in ett mål mat per dag(gjort på rester från det som blivit över av andra interner)- möjligtvis kan man förse den intagne med böcker om botgöring eller liknande så de har något att göra men absolut ingen tv, gym, besök och annat trams.

Dödsstraff är ju alldeles för milt för sådana här brott. Varför inte återinföra lite gammalt hederligt straffarbete i något gruvläger eller liknande? Då kan man dra ut lite nytta av sådana här missfall också.
Citera
2023-03-20, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Kim har grov adhd har jag för mig och gissar på intellektuell funktionsnedsättning med, han fick gå på angermanagement den tiden jag satt med honom.

det verkar inte hjälpt, hur gick det för dig?
Citera
2023-03-20, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
det verkar inte hjälpt, hur gick det för dig?
Jag sköter mig, pluggade till ingenjör så fort jag kom ut.
Tyvärr så gick det inte lika bra för Kim men jag är inte förvånad, har man träffat honom så blir man inte alls förvånad att han gjort en sån här grej.
Citera
2023-03-20, 22:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Hampus visade ingen ånger alls. Det kunde man definitivt höra på hans röst på primecrime. Han lät likgiltig.
Även om han sa att han visade ånger, så hörde man på hans röst att han inte visade ånger. Kunde du inte höra det, så kan jag bara beklaga. Många kommer lura dig.
Sen visar de flesta av den här typen av dårar ånger för sin egen del när de inser att de drabbas av konsekvenserna av sitt handlande. Jag tror nog inte att någon av dem vill sitta 15-20 år på en sluten anstalt.
Däremot tror jag knappast att de skulle ägna offret så mycket som en tanke om de kommit undan med brottet, möjligen hånflinat åt vad de ”åstadkommit”.
Avrätta skräpet.
Citera
2023-03-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Dödsstraff är ju alldeles för milt för sådana här brott. Varför inte återinföra lite gammalt hederligt straffarbete i något gruvläger eller liknande? Då kan man dra ut lite nytta av sådana här missfall också.

Är inte förespråkare av tortyr och dylikt tycker det är ganska onödigt och hjälper ju egentligen ingen(även om tankarna såklart kommer osökt ibland). Jag tycker helt enkelt somliga, exempelvis åtminstone en gärningsman i det här fallet, helt enkelt har förbrukat sin rätt att leva. För mig handlar det inte så mycket om straffet utan jag vill helt enkelt skydda övriga i samhället från dylika individer och är de döda så kan de inte släppas ut igen av någon slapptask.

Straffarbete(med relativt humant arbetsupplägg, kost och liknande) kanske vore något för mildare typ av brott.
Senast redigerad av Periodic 2023-03-20 kl. 23:40.
Citera
2023-03-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Dödsstraff har ju den nackdelen att det är irreversibelt och förr eller senare blir någon oskyldig dömd. Isoleringscell blir ju som ett utdraget dödsstraff då man lär ska dö snabbare utan mänsklig beröring. Skulle någon oskyldig bli dömd så kan man ju alltid släppa ut vederbörande när sanningen kommer i dagen.

Visst den risken finns och jag är medveten om att det också framkommit(eller åtminstone uppstått tvivel) kring huruvida personer är korrekt dömda, lex Quick exempelvis, men dödsstraff isåfall anser jag bara ska tillämpas vid vattentäta mål, exempelvis detta där GM filmat sig själva. Annars kan väl isolering vara ett alternativ men då riskerar de att på sikt släppas ut.
Citera
2023-03-20, 23:28
Medlem
LeBronThurmans avatar
Haaaaag besvarar ett inlägg av ProGBG:
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tänker att det säkert hade varit möjligt att höja hans straff lite till. Men då handlar det ju inte om det du anför. Denna personen är ju dömd för Grovt rån - och det har ju ingenting att göra med att han "inte stoppat händelsen" eller "att han skyddat sin kompis".
Faktum är att han juridiskt (men absolut inte moraliskt!) haft all rätt att göra som han gjorde...

Det finns ju först och främst ingen civilkurage-lag med krav att agera vid brott eller olyckor. Det finns visserligen ett brott som heter Underlåtenhet att avslöja mord, som handlar om att man inte slår larm för att förhindra ett Mord man vet är förestående eller pågående. Dock krävs det att själva avslöjandet kan ske utan fara för angivaren själv, vilket kan vara svårt att hävda då motparten är en komplett galning med kniv. Men det faller också på Europakonventionens förbud mot självinkriminering som handlar om att man som brottsmisstänkt inte har någon skyldighet att ange sig själv eller bidraga till sin egen utredning. När då Ulf håller på att mördas så är Hampus redan involverad i och med att han gjort sig skyldig till Grovt rån och dessutom filmat den efterföljande händelsen, vilket gör att han enligt Europakonventionen inte har någon skyldighet att slå larm för att avslöja brottet.

Att inte posta en bild, vilket gör att man "skyddar" någon annan, är varken ett brott eller en skyldighet man har att göra. Närmast till hands hade isåfall brottet Skyddande av brottsling varit. Men detta faller ju på att dom båda gjort sig skyldiga till Grovt rån (och någon slags inblandning i mordet) vilket gör att Hampus är medbrottsling - och därmed inte kan göra sig skyldig till Skyddande av brottsling.

...Så skall hans straff höjas så är det endast för det grova rånet och dess försvårande omständigheter.
Jag kan, precis som du, förstå att många personer är moraliskt upprörda över det inträffade.
När straffmätning diskuteras så är det ju den juridiska aspekten som är rådande, även om en del skribenter t.o.m anser att KH bör styckas i bitar eller alt. halshuggas inför åskådare på ett centrumtorg.
Min tro är att fallet kommer att överklagas och därmed hanteras i HR.
Min förhoppning är isf att Hampus straffmätning för det grova rånet utökas med ett par år, men det är givetvis enbart en spekulativ förhoppning.
Betr Kims livstidsstraff så kan jag i min vildaste fantasi inte se en minskad straffmätning till ett tidsbestämt straff, men den som lever får se ..
.. och det får ju tyvärr inte Ulf.
V.I.F. Ulf!🕯
Citera
2023-03-21, 00:31
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tänker att det säkert hade varit möjligt att höja hans straff lite till. Men då handlar det ju inte om det du anför. Denna personen är ju dömd för Grovt rån - och det har ju ingenting att göra med att han "inte stoppat händelsen" eller "att han skyddat sin kompis".
Faktum är att han juridiskt (men absolut inte moraliskt!) haft all rätt att göra som han gjorde...

Det finns ju först och främst ingen civilkurage-lag med krav att agera vid brott eller olyckor. Det finns visserligen ett brott som heter Underlåtenhet att avslöja mord, som handlar om att man inte slår larm för att förhindra ett Mord man vet är förestående eller pågående. Dock krävs det att själva avslöjandet kan ske utan fara för angivaren själv, vilket kan vara svårt att hävda då motparten är en komplett galning med kniv. Men det faller också på Europakonventionens förbud mot självinkriminering som handlar om att man som brottsmisstänkt inte har någon skyldighet att ange sig själv eller bidraga till sin egen utredning. När då Ulf håller på att mördas så är Hampus redan involverad i och med att han gjort sig skyldig till Grovt rån och dessutom filmat den efterföljande händelsen, vilket gör att han enligt Europakonventionen inte har någon skyldighet att slå larm för att avslöja brottet.

Att inte posta en bild, vilket gör att man "skyddar" någon annan, är varken ett brott eller en skyldighet man har att göra. Närmast till hands hade isåfall brottet Skyddande av brottsling varit. Men detta faller ju på att dom båda gjort sig skyldiga till Grovt rån (och någon slags inblandning i mordet) vilket gör att Hampus är medbrottsling - och därmed inte kan göra sig skyldig till Skyddande av brottsling.

...Så skall hans straff höjas så är det endast för det grova rånet och dess försvårande omständigheter.
Eftersom båda gärningsmän utförde brotten mot Ulf tillsammans så borde båda gärningsmännen solidariskt dömas för mordet. Men det är förstås omöjligt i humanitära stormakten. Hade båda gärningsmännen knivhuggit Ulf så hade förmodligen båda friats för mord då man inte hade kunnat fastställa just exakt vilket knivhugg som dödade. Så sjukt är faktiskt rättssystemet i Sverige.

Som "tur" är så var ju dessa två stjärnor inte direkt några kriminella masterminds som fickringer under ett pågående brott och dessutom filmar det. Så denna gång hade vi ju som sagt "tur" att brottslingarna var så WT-korkade att de samlade ihop all bevisning mot sig själva.
Senast redigerad av MrMario 2023-03-21 kl. 00:34.
Citera
2023-03-21, 01:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icke-folkvalda-WEF
Han blev dömd för att han inte varnade innan han sköt. Har du möjlighet måste du så klart varna att du är beväpnad eller skjuta varningsskott innan.

Samma för polisen, står du med en kniv så får du order kasta den och lägga dig ner. Gör du inte som de säger blir du skjuten.

Myten att vi inte får försvara oss i Sverige bygger på just myter och okunskap. Påhejat av pissmedia så svenskar inte skall försvara sig.
Vallåkrafallet. Efter skjutit den första genom dörren/rutan... vände den andra och sprang och fick sitt skott i ryggen. Just att han blev skjuten i ryggen var nog försvårande i det fallet. Riktig krutgubbe det där, imponerande. Han räddade sannolikt sitt eget liv där.

I det här fallet får man hoppas Kim och Hampus får sitt snart och att det blir långdraget och gör riktigt ont.
Citera
2023-03-21, 06:28
Medlem
Svaagdrickas avatar
Någon värre parad av bidragspaddor blandat med wt-orangutanger än de på Kim H:s facebooksida har sällan skådats. Och de har inte heller avfrändat avskummet.
Det är dessa som sossestaten lärt oss underhålla.

Och ovanpå det, Anne Rambergs draksådd av vänsterliberala jurister och opinionsbildare som låter ett sådant vider som Kim H gå lös trots tidigare upprepad brottslighet. Third strike and your out borde vara normen.
Citera
2023-03-21, 06:30
Medlem
Glädjande att aset Kim kommer avtjäna livstid och att även hans golande pedofil till halvbror Tom Halvorsen sitter inne för grovt narkotikabrott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in