2023-03-20, 13:30
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Varför han inte hade tänkt ut någon plan för flykten berodde ju OM SE var GM ,att han inte hade en aning om att han strax skulle komma att mörda statsministern. SE visste inte att han behövde en plan. Mördarens hantering av Lisbeth tyder för övrigt starkt på att GM agerade i stunden och saknade plan.

Vilken rättspsykologisk eller kriminologiskt avhandling stöder du det fetade på?

En annan teori skulle kunna vara att mördaren var en yrkesmördare eller stridsvan militär som tog sig tid att göra bedömningen att jobbet var utfört.

Han lunkade lugnt därifrån, barhuvad och med påfallande snygg kropp enligt Anna H, innan han iskallt vände sig om och konstaterade att ingen tagit upp jakten.

Den smygfete men ändå livsglade grafikern hade ännu inte kommit ut från jobbet.
Citera
2023-03-20, 13:34
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vilka bevis pratar du om?

Det finns bevis eller "bevis" för en hel del händelser. Man kan också kalla det
för fakta eller substans i olika grad av säkerhet.
Citera
2023-03-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Med tanke på att LP stirrar på mördaren på nära håll så har vi i alla fall ett ganska så trovärdigt
signalement.

Då är vi åt fantombildshållet. Nej det är ingen exakt bild men man borde leta åt det hållet. Framförallt borde man inte leta efter en ljusfryntlig 52åring med ett stort ljust klothuvud med tillhörande stor gubbkeps.
Det är fullt tänkbart att LP såg mördaren i ansiktet. Vi kan dock inte fastslå det med säkerhet. Som förhörs ledaren sammanfattade ett av de första förhören " fru Palme såg aldrig mördarens ansikte".

LP har sedan beskrivit en GM med ett visst utseende för att sedan peka ut en person som stämmer rätt dåligt med detta nämligen CP. Vi vet ju dessutom att LJ med bestämdhet sedan dag 1 har varit klar över och sagt att det inte var CP som sprang förbi honom in i gränden.Det är ingen tvekan om att det var GM som LJ såg springa in i gränden.
Citera
2023-03-20, 13:40
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Vilka bevis pratar du om?

Kan en stämpelklocka räknas i det här fallet?

Har du koll på polisprofessor Leif Persson? Här förklarar han hur Engström svårligen kunnat skjuta statsministern ens om han haft vapen och motiv (som så vitt känt saknades i båda fallen):

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/leif-gw-persson-d%C3%A4rf%C3%B6r-m%C3%B6rdade-skandiamannen-inte-olof-palme/13312862
Citera
2023-03-20, 13:51
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det är fullt tänkbart att LP såg mördaren i ansiktet. Vi kan dock inte fastslå det med säkerhet. Som förhörs ledaren sammanfattade ett av de första förhören " fru Palme såg aldrig mördarens ansikte".

LP har sedan beskrivit en GM med ett visst utseende för att sedan peka ut en person som stämmer rätt dåligt med detta nämligen CP. Vi vet ju dessutom att LJ med bestämdhet sedan dag 1 har varit klar över och sagt att det inte var CP som sprang förbi honom in i gränden.Det är ingen tvekan om att det var GM som LJ såg springa in i gränden.

Med tanke på LP beskrivning och "godkännande" av fantombilden så är hon nog ganska säker på
hur gm såg ut. Att sen fantombilden träffar ganska rätt tre år senare på CP- Slump? Det skulle jag inte tro.

LJ har sett en man bakifrån i mörker han skulle inte ens känna igen om det så var hans mamma som
sprang där.

För övrigt så säger LJ att den springande mannens löpstil påminner om CP.
Citera
2023-03-20, 14:31
Medlem
Citat:
Vet inte om fantasi är så nödvändigt i en mordutredning.
Suttit nu med att hittat klippet med LGWP som beskriver en bra utredare. Nu hitta jag inte det, kanske kan nån annan hitta detta. Min minnesbild är attt han säger nått i stil med : En bra utredare ska ha lika mycket fantasi som metodiskt/systematiskt arbete.
Vi pratar här om att föra en utredning framåt. Bygga upp hypoteser från matrialet och söka stöd i form av nya bevis och indicier.

Jag gillar framåt.

Men du kanske med din kompetens kan berätta vad du anser en bra utredare är?

Citat:
Jag försöker föra fram den fakta vi har.

Är detta verkligen din självuppfattning? Jag har bara varit här i snart ett år. Inte har jag sett dig lägga fram några fakta eller bedrivit något utredningsarbete på ideel basis.

Tänk om vi skulle låta en sån där robot läsa upp dina inlägg de senaste året. klippa in dom i ljudfilerna från 1986.

Tror du att det skulle passa in hos Holmer och gänget ?[/quote]

Citat:
Bl.a har vi en fotokonfrontation
i maj -86, där man ganska klart kan fastslå att JA tycks känna igen Engström.

"När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad".

Att då påstå att JA pekar utan JÅS det är ju fantasi utöver det vanliga.

(ja jag vet att det finns ett förhör där JA pratar om JÅS men det har ju inte med fotokonfrontationen att göra)

Titta här nu använder du ordet fantasi för att trycka ner personer av annan åsikt än din egen och för att höja dig din egen.

Detta är inte seriöst.

Berätta exakt hur du om fram till denna slutsats och när du gjorde den?

Citat:
Tror ni "anhängare" att ni kommer framåt genom att blunda för fotokonfrontationen som JA gör?
Vet INGEN som blundat för detta. Sakfrågan har varit utredd sedan flera år.

Hur kommer det sig att ingen offentlig debbatör eller mer seriös användare här inne framhäver detta utpekande?

Låt oss göra en lista:

Gunnar Wall
Lars Borgnäs
Lampers

eller här i tråden:

Roelig
mopspanaren

Om det du påstår är sant,varför denna tystnad från dessa herrar? (mopspanaren tex kan vara en kvinna iofs eller roelig)

Sakfrågor eller åsikter blir inte mer sanna för att man upprepar dom eller förlöjligar personer av annann åsikt.

Dessa två saker har du gjort nästan varje dag i ett år.

Stolt?
Citera
2023-03-20, 14:56
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Ditt resonemang om Engströms personlighet har en mängd intressanta poänger. Helt i onödan dock.

”I samma stund polisen gör teknisk undersökning av utpasseringstiden är han körd om han inte har en verkligt bra förklaring.”

Du har missat åklagare Krister Petersson iskalla lögn - eller upprörande okunnighet - avseende utstämplingen. Engström har ett vattentätt alibi.

På presskonferensen den 10 juni 2020 påstod Krister Petersson att Engström talar med vakterna och därefter stämplar ut. Det var tvärtom.

Leif Persson förklarar det pedagogiskt:

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/leif-gw-persson-d%C3%A4rf%C3%B6r-m%C3%B6rdade-skandiamannen-inte-olof-palme/13312862

Trevlig eftermiddag.

Låt mig brodera en smula. Man får instinktivt en känsla av att man här har att göra med ett paradoxalt handlande. Den logiska strukturen kan uttryckas så här.

Lemma 1
SE är gm. Sammanstötningen med LOP är inte total sinkadus eftersom han planerar att ta nattbussen från Odenplan. Gröna linjens tunnelbana går senare och han behöver inte skynda sig till den, som han sedan påstår. Han svänger alltså höger när han kommer ut på Sveavägen och måste då någon gång stöta på LOP. Kvällens aggregerade suicidimpulser, resentiment och alkohol utgör då ett oreflekterat motiv för dådet. Efter mordet söker han uppmärksamhet i tidningar och teve. Han går emot alla instinkter som säger att man ska ligga lågt och inte söka uppmärksamhet om man är gm.

Lemma 2
SE är vittne. Händelsekedjan följer ganska exakt LGWPs modell. Han har alltså inte sett mordet eller en flyende mördare. Ändå säger han i ett nyhetsinslag att mordet inte kan lösas utan hans aktiva medverkan. Han är heligt upprörd av att bli sidsteppad.

Analysen av L 1 och 2 visar att SE är en djupt narcissistisk personlighet. Narcissism är en av de viktigaste komponenterna vid presidentmord. Såtillvida satisfierar SE gärningsmannaprofilen för statsministermordet på ett mycket tillfredsställande sätt.

På fredagkvällen 100-130 sekunder före mordet lämnade alltså en djupt narcissistisk alkoholpåverkad man med psykiska besvär sin arbetsplats och blev antingen det första vittnet eller gm till MOP.
Citera
2023-03-20, 15:00
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Kan en stämpelklocka räknas i det här fallet?

Har du koll på polisprofessor Leif Persson? Här förklarar han hur Engström svårligen kunnat skjuta statsministern ens om han haft vapen och motiv (som så vitt känt saknades i båda fallen):

Stämpelklocka räknas, liksom samtalet, tillika svårigheter med tillförlitlighet i vittnesmål. Jag har hört talas om Leffe GW Persson och det som skiljer mig från dig och honom, är att jag klarar av att göra riktiga och objektiva analyser.
Citera
2023-03-20, 15:03
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Låt mig brodera en smula. Man får instinktivt en känsla av att man här har att göra med ett paradoxalt handlande. Den logiska strukturen kan uttryckas så här.

Lemma 1
SE är gm. Sammanstötningen med LOP är inte total sinkadus eftersom han planerar att ta nattbussen från Odenplan. Gröna linjens tunnelbana går senare och han behöver inte skynda sig till den, som han sedan påstår. Han svänger alltså höger när han kommer ut på Sveavägen och måste då någon gång stöta på LOP. Kvällens aggregerade suicidimpulser, resentiment och alkohol utgör då ett oreflekterat motiv för dådet. Efter mordet söker han uppmärksamhet i tidningar och teve. Han går emot alla instinkter som säger att man ska ligga lågt och inte söka uppmärksamhet om man är gm.

Lemma 2
SE är vittne. Händelsekedjan följer ganska exakt LGWPs modell. Han har alltså inte sett mordet eller en flyende mördare. Ändå säger han i ett nyhetsinslag att mordet inte kan lösas utan hans aktiva medverkan. Han är heligt upprörd av att bli sidsteppad.

Analysen av L 1 och 2 visar att SE är en djupt narcissistisk personlighet. Narcissism är en av de viktigaste komponenterna vid presidentmord. Såtillvida satisfierar SE gärningsmannaprofilen för statsministermordet på ett mycket tillfredsställande sätt.

På fredagkvällen 100-130 sekunder före mordet lämnade alltså en djupt narcissistisk alkoholpåverkad man med psykiska besvär sin arbetsplats och blev antingen det första vittnet eller gm till MOP.

Jag måste säga att efter förra veckans läsning av Lampers bok har jag ändrat mig något gällande personen Engström. Jag är idag precis som Lampers mer än övertygad om att Engström ville bli förväxlad med GM. Detta oavsett om han är GM eller vittne.
Det finns så oerhört många punkter i Engströms utsaga som obestridligt speglar GMs påstådda rörelser och beteende att det går bara inte att snacka bort.

Så jag är mer eller mindre enig. Det är en psykiskt väldigt knepig individ vi har att göra med.
Inte bara att vill han bli förväxlad med mördaren. Han berättar olika versioner av händelseförloppet till olika människor. Han har heller inga problem med att ljuga i polisförhör och under ed.

Som sagt. Väldigt knepig individ. Betydligt knepare än vad jag tänkte innan.
Citera
2023-03-20, 15:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Stämpelklocka räknas, liksom samtalet, tillika svårigheter med tillförlitlighet i vittnesmål. Jag har hört talas om Leffe GW Persson och det som skiljer mig från dig och honom, är att jag klarar av att göra riktiga och objektiva analyser.
GW var ganska skaplig 2018
https://www.youtube.com/watch?v=RbT5KuhrU38

Det man inte kan ta ifrån honom är att han fortfarande är duktig på att återberätta gamla anekdoter, plus att han är en stor humorist och verkar ha ett stort hjärta.
Citera
2023-03-20, 15:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Har för mig att någon (roerlig?) klockade detta.

3 min något.
Den där brådskan i receptionen kan öppna för TP:s Grandmansscenario, det gällde att komma ut på Sveavägen så fort som möjligt. Nån brådska till T-banan verkar det ju inte varit.
Citera
2023-03-20, 15:39
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
...

Titta här nu använder du ordet fantasi för att trycka ner personer av annan åsikt än din egen och för att höja dig din egen.
Detta är inte seriöst.
Berätta exakt hur du om fram till denna slutsats och när du gjorde den?
Vet INGEN som blundat för detta. Sakfrågan har varit utredd sedan flera år.
Hur kommer det sig att ingen offentlig debbatör eller mer seriös användare här inne framhäver detta utpekande?

...

Jag fantiserar inte. Jag tar upp den fakta vi har. Vi har en fotokonfrontation där JA
av 15 foton reagerar på två. Ett är fotot på Engström. Det är fakta.

"När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad".

Att då påstå, som många gör, att JA pekar utan JÅS det är ju fantasi utöver det vanliga.

(ja jag vet att det finns ett förhör där JA pratar om JÅS men det har ju inte med fotokonfrontationen att göra)

Om inga andra kommit fram till att det finns en fotokonfrontationer där Engström pekas ut
så är det väl inte mitt fel. Det tyder däremot på inkompetens bland dessa s.k privatspanare
och TP/FilterGöransson. Men värst är förstås att KP blundar för det.

Vore kanske bättre om du tänkte själv istället för att svälja vad dina husgudar säger...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in