2022-11-26, 18:55
Medlem
Rebali179s avatar
Tror ni att det kommer ett par album till med denna hjälte.
Hoppas att den kan få fortsätta ett tag till
Citera
2022-11-27, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Tror ni att det kommer ett par album till med denna hjälte.
Hoppas att den kan få fortsätta ett tag till

Ja, det är vi fullständigt övertygade om. Eftersom Uderzo gav klartecken till fortsatt produktion utan hans och Goscinnys medverkan så kan serien rent teoretiskt leva vidare i all evighet. Är förlaget dessutom smarta så kontrakterar de folk som faktiskt gör ett bra jobb med manus och teckningar så kan det nog rulla på ett bra tag. Upptäcker folk som alltid gillat Asterix att de moderna albumen inte är så dumma så kan nog många fortsätta läsa av gammal vana.

GÖR förlaget det då, och ÄR dagens Asterix någorlunda vettig? Det är en annan diskussion. Själv har jag inte dykt närmare i ämnet än att bläddra lite förstrött i Asterix och pikterna, Asterix och hövdingens dotter och Asterix och gripen på readcomicsonline. Alltså inte satt mig ner och läst och analyserat dem ordentligt. Spontant har jag inte fastnat i dem av bara farten som man kan göra i albumen från Asterix guldålder. Teckningsstilen skiljer sig en liten smula åt. Inte särskilt mycket egentligen, men så pass att man lägger märke till det. Storysarna verkar väl hålla någorlunda, även om det onekligen inte kommer upp i samma bländande klass som t ex Asterix och Cleopatra, Asterix drar i fält och Gudarnas hemvist.
Så andra får göra mer omfattande utläggningar om "nya" Asterix.
Citera
2022-11-27, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
det är fan på tiden ! skandal flashback , jag skäms att jag inte heller kommit på tråden !!

älskar asterix och obelix & co . hade seriealbumen när jag var barn. älskar filmerna även de nya animerade och några av liveaction filmerna. nu blev jag nästan sugen på att köpa några av de gamla albumen för att ha hemma i samlingen !

om ni inte sett de nya animerade kan jag säga att de är överraskande bra faktiskt !

vette fan vilken som är min favorit faktiskt. möjligtvis de 12 stordåden , gillade verkligen den första liveaction filmen som kom början av 2000. måste fan se om den snart.

nostalgisk blev man.

fun fact zlatan ska vara med i den nya live action asterix filmen
Min faVorit är asterix i schweiz speciellt orgiescenen "oh jag tappade min brödbit" och givetvis dessa romerska generaler som har enorma överkroppar men pinnben i övrigt
Citera
2022-11-27, 20:55
Medlem
Scaevolas avatar
Äntligen, som jag har väntat.

Det som jag personligen finner så tilltalande med Asterix är att det är så vältecknat och att historien är så humoristiska på en nivå som inte blir alltför nördig utan till och med en liten knodd på 8-10 kan förstå den.

Favoritalbumen måste ändå vara följande:

*Asterix i Belgien
*Asterix drar i fält
*Obelix och C:O
*Gallien Runt

Är det någon som har någon pejl på hur framtiden ser ut för Asterix och C?
Citera
2022-11-29, 05:22
Medlem
Gillar serietidningar från nyligen. Tips på bra, nej bästa, Asterixalbumen?
Citera
2022-11-29, 21:49
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
Gillar serietidningar från nyligen. Tips på bra, nej bästa, Asterixalbumen?

De bästa är:

Gudarnas hemvist
Asterix på Korsika
Caesars gåva

men inget av dem är direkt från "nyligen".
Citera
2022-11-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
De bästa är:

Gudarnas hemvist
Asterix på Korsika
Caesars gåva

men inget av dem är direkt från "nyligen".

Skrev lite konstigt! Menade att jag roas av att läsa serietidningar sen en kort tid tillbaka.

Tack för svar!
Citera
2022-12-20, 11:33
Medlem
Förlaget har meddelat att nästa album kommer den 26 oktober 2023. Fabcaro tar över som manusförfattare medan Didier Conrad fortsätter som tecknare.
Citera
2022-12-20, 11:44
Medlem
Westridges avatar
Hur woke kommer det bli då?
Citera
2022-12-20, 20:05
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Hur woke kommer det bli då?

Asterix serierna har väl klarat sig rätt så bra ifrån att bli Woke.
Men samtidigt så finns det väl en del feministiska vibbar i Rosen & Svärdet
Citera
2023-01-25, 23:21
Medlem
Rebali179s avatar
ASTÉRIX AND OBÉLIX : THE MIDDLE KINGDOM Trailer (2023)
Trailern lovar gott https://youtu.be/9PLl0qJjDrQ

Undrar hur filmen kommer bli sedan

Sedan så kommer Asterix Till Netflix

De tecknade figurerna Asterix och Obelix är på väg till Netflix, skriver The Hollywood Reporter.

De två tappra gallerna ska få en egen animerad serie på franska med premiär 2023. Handlingen i den nya serien baseras på seriealbumet "Tvekampen" från 1966. Vid rodret står regissören Alain Chabat, som också ligger bakom Asterix-spelfilmen "Uppdrag Kleopatra" från 2002.

Asterix, Obelix och de andra figurerna skapades av tecknaren Albert Uderzo och författaren René Goscinny 1959 och utspelas mestadels i dagens Frankrike under Romarrikets dagar. Efter Goscinnys död 1977 fortsatte Uderzo på egen hand och han avled förra året.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...--premiar-2023
Citera
2023-03-20, 13:26
Medlem
Ördögs avatar
Lite förhandsinfo om nästa Asterix-album, om det intresserar någon. Själv tycker jag serien borde ha pensionerats senast efter att salig Uderzo slutade teckna den, kanske rentav ännu tidigare.

Asterix’s 40th album will be called “L’Iris blanc” and will tackle “positive thinking”
https://euro.dayfr.com/celebrities/54119.html
The 40th album of the adventures of the famous Gaul is expected for October 26. It will stage Asterix and Obelix facing a new philosophy of life advocated by Julius Caesar.

Asterix’s next album, a humorous fable about “positive thinking” and personal development, will be titled White Iris announced the Albert René editions on Monday.

This 40th adventure of the Gaul with the magic potion must be published on October 26. The screenplay is signed Fabcaro, for the first time. In the drawing, we find Didier Conrad, who took over the series in 2013 after the retirement of Uderzo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in