2023-03-19, 20:48
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dock kan man strunta i avgiften, som är ca 30 kr, och postnord kommer inte att kräva in den. Min snåla kompis skickade alltid brev upp till 1 kg med ett enda frimärke och utan avsändare. Det kom alltid fram. postnord har en generös inställning här, som utnyttjas, men troligen inte av särskilt många.

Själv tycker jag mig märkt en ganska märkbar ökning angående just detta på senare tid, dvs att dom blivit hårdare med vikt.
Citera
2023-03-20, 12:50
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Eftersom 100 gram (några A4-papper) numera kostar 30 kr med postnord brev så kan inget företag längre posta något annat än en blankett för 30 kr med postnord.

Det är tvärtom så att postnord oavbrutet höjer, och för inte länge sedan postade jag bara 2kg+ med dhl, sedan 1kg+, och nu går jag ner till att posta 500 gr och uppåt med dhl. Det blir samma pris.

I DHL-priset ingår försäkring och spårning och leverans inom 24h (för det mesta). Postnords brevtjänster saknar detta.

Jag använder dhl och får en faktura i månaden, rubbet allt inklusive utrikes och 300grammare och 30kgs och företagspaket 100kg. Varför du får 4 fakturor i VECKAN får du gärna förklara. Trollnisse.

4 kundnummer, veckofakturering
Trodde inte månadsfaktura var ett option. Vi har veckofaktura, 30 dagar.
Citera
2023-03-20, 12:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
4 kundnummer, veckofakturering
Trodde inte månadsfaktura var ett option. Vi har veckofaktura, 30 dagar.
Jag har månadsfaktura från både postnord och dhl, men jag kanske inte postar tillräckligt, ca 10k frakt per månad och företag.
Citera
2023-03-21, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Vet inte om du missade mitt svar ang frimärkena?
Som jag skrev så gäller dom lika bra som dagens inrikes porto (15:-) så länge det inte finns någon valör på dom.

Dvs, fullt funktionella (OCH värda 15:-/styck) fortfarande.

Oj missade det. Stort tack för tipset. Då får dom ligga kvar ett tag till i lådan. Som Lundapågen var inne på slår ju den här investeringen det mesta när det kommer till värdestegring.
Citera
2023-03-27, 14:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
-ortstillägg för paket

Vad menas med ortstillägg egentligen. Det är väl ändå lantbrevbäraren som kör ut, och bara om mottagaren särskilt ringer och begär eller ber lantbrevbäraren ta med nästa gång. Det är ju ingen extra utkörning inblandad? Hur kan det vara extra kostnad för Postnord?

I praktiken innebär detta att personer med lantbrevbärning får svårt att kunna köpa något. I glesbygden är det enbart lantbrevbäraren som gäller. DHL och Schenker kan ha sina utlämningsställen 10 mil bort, och de som säljer kommer att välja dem utan möjlighet för köparen att önska leverans med Postnord.
Citera
2023-03-27, 14:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Vad menas med ortstillägg egentligen. Det är väl ändå lantbrevbäraren som kör ut, och bara om mottagaren särskilt ringer och begär eller ber lantbrevbäraren ta med nästa gång. Det är ju ingen extra utkörning inblandad? Hur kan det vara extra kostnad för Postnord?

I praktiken innebär detta att personer med lantbrevbärning får svårt att kunna köpa något. I glesbygden är det enbart lantbrevbäraren som gäller. DHL och Schenker kan ha sina utlämningsställen 10 mil bort, och de som säljer kommer att välja dem utan möjlighet för köparen att önska leverans med Postnord.
Klart du ska betala extra om du skickar ett paket till Stockholm, Sveriges största stad där flest bor!
Citera
2023-03-27, 14:23
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Klart du ska betala extra om du skickar ett paket till Stockholm, Sveriges största stad där flest bor!

Ja, miljöbelastningen blir nog större av en massa budbilar från morgon till kväll kors och tvärs i tät trafik en Postnord-bil varannan vardag på i stort sett tomma vägar. Så rimligen blir det dyrare eller åtminstone större miljöbelastning på hemleveranser i Stockholm än glesa körningar i glesbygd.
Citera
2023-03-27, 14:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
En liten uppföljning till tråden. jag har ju eget företag och postar en del. DHL ringde mig förra veckan, "grattis, du skickar nu 2000 paket per år med oss, du får en ny taxa". Så de sänkte taxan för 3 kg paket med försäkring och avisering från 69 kr + MOMS till 49 kr + MOMS.

Dvs nu kan jag som företagare posta ett försäkrat paket 3kg för nästan samma summa som en privatperson köper 3 frimärken och sätter på 250 gram brev utan försäkring eller spårning.
Citera
2023-03-27, 14:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja, miljöbelastningen blir nog större av en massa budbilar från morgon till kväll kors och tvärs i tät trafik en Postnord-bil varannan vardag på i stort sett tomma vägar. Så rimligen blir det dyrare eller åtminstone större miljöbelastning på hemleveranser i Stockholm än glesa körningar i glesbygd.
Annars kan man som amatör få för sig att det finns skalfördelar med de största städerna och att det är landsbygden som är dyrast för postnord.
Citera
2023-03-27, 15:16
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

De tänker nog att chansen är låg att folk får brev nuförtiden och därmed behöver inte lantbrevbäraren åka till en större del av området vid varje utdelningstillfälle. Men folk gillar att shoppa fortfarande så får man ett paket till en sidoväg där ett fåtal personer bor men ingen får brev = extra jobb. I glesbygd så kan det vara många sådana sidovägar som man kanske inte behöver dela till normalt då brevmängderna har minskat rejält medans löner och diesel fortsätter att gå upp.

Låter som Postnord vill täcka upp för brevdelen som de är tvungna att tillhandahålla till samma pris i hela landet med rejäl förlust på glesbygden och mindre förlust i tätbebyggd. Denna får de ej ta extra betalt för (diskriminering) så de väljer istället att kompensera sig själva genom paketpriserna som är en extratjänst och inte ingår i brevlagarna och det enda de tjänar pengar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in