Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-20, 10:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Vad får dig att tro det? Och när tror du isåfall att det blir verklighet
Det ligger i framtiden, så det går inte att ge något säkert svar på det. Men slutet på nästa år är väl en god gissning.

I USA är varuinflationen redan nere på 2%. Så för varor är det stor positiv realränta.
Problemet där är för stora löneökningar som driver upp tjänsteinflationen.
Men FED börjar nog sänka räntan till sommaren. (Det finns dock några alternativa scenarion).
Senast redigerad av liksom-fb 2023-03-20 kl. 11:10.
Citera
2023-03-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Huset är ju fortfarande värt samma som de köpte för så måste ligga en hel del renoveringar bakom om lånet är högre än värdet på huset så här 5 år senare.

De måste ju amorterat en del sen de köpte huset också så lånet borde ju bara vara runt 3 miljoner om de köpte med 80% belåningsgrad

Så de måste ju utökat bolånet före eller efter renoveriningar. De verkar också köpt en ny elbil 2021, förmodligen när huset värderades till 6msek och de kände sig rika.

Men dyr elbil måste man ju ha för att ge barnen en bra uppväxt har jag lärt mig i denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Dessutom 14kkr/månad i mat?

Gillar citatet:
Citat:
– Min pappa förstår inte*hur kan vi ha ett matkonto på 14 000 i månaden.*Men det är ju inte så svårt. Han säger att vi inte måste ha pålägg på mackorna. Man kan ju bara ha smör. Jag fattar ju det, men samtidigt känns det ovant,

Det är rätt otroligt att inte kunna skära ner på något annat än ost om man lägger 14k/mån på mat. Det är ungefär 40% mer än vad Konsumentverket tycker deras familj "borde" lägga på mat.
Senast redigerad av trickget 2023-03-20 kl. 10:40.
Citera
2023-03-20, 10:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Liksom-fb förutspår alltså att styrräntan kommer gå upp mot 10%.
Detta är ganska symptomatiskt för tråden.
En kort, klar och tydlig kommentar från min sida. Och där läsare ändå lyckas med det omöjliga att dra fullkomligt grundlösa slutsatser ur.

Det är ju inte konstigt att bubbelpratare mfl i tråden haft fel i 13 år.
Citera
2023-03-20, 10:46
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är ju inte konstigt att bubbelpratare mfl i tråden haft fel i 13 år.
Hur kan man ha haft fel i tretton år när de fick rätt? Det är en oxymoron. De har haft rätt hela tiden men det tog tretton år innan det hände.
Citera
2023-03-20, 10:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det är rätt otroligt att inte kunna skära ner på något annat än ost om man lägger 14k/mån på mat. Det är ungefär 40% mer än vad Konsumentverket tycker deras familj "borde" lägga på mat.
14k/månad kan man ordna ensam utan bekymmer.
60 kr på något frukostställe+130 kr lunch + 30 kr en espresso efter lunch + 200 kr kvällsmat på restaurang + 50 kr hemma som lite tilltugg på kvällen eller en öl = 470 kr per dygn => 14.1k på 30 dagar.

Jag har kollegor som lever så. Och dom har naturligtvis behov av att bo centralt då det är där restaurangerna finns.

Här ska man då dela ut detta på 4 pers. Då blir det matlådor och laga mat själv som gäller.
Citera
2023-03-20, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Bolånetagarna måste ta ansvar för att de har tagit enorma lån trots att riksbanken konsekvent har påtalat att räntan inte kommer att vara låg för evigt.

Inflationen drabbar ju de som har varit skötsamma och hållit sin skuld låg. Det är de som håller konsumtionen uppe och de som skapar den lilla stabilitet som nu finns. De ska inte betala för andras spekulation i evigt stigande bostadspriser. Tvärtom borde räntan ha höjts avsevärt mer. När inflationen var låg agerade riksbanken stimulerande på minsta tiondel. Ett finansiellt system behöver vara någorlunda symmetriskt för att fungera.

De som har stora lån är oftast de som har goda inkomster, eller på annat sätt ett socialt skyddsnät. De överlever ett prisfall. Något årtionde av hårt arbete bara, sedan är de tillbaka på plus och har lärt sig pengars värde samt att man inte ska lyssna på vad bankekonomer, mäklare och andra hästhandlare säger.

Definitivt. Jag hör till de som valt att inte hoppa på det pyramidspel som den svenska bostadsmarknaden är. För detta har man blivit smått hånad och förlöjligad emellanåt. Fått höra att man tjänar på att bo, priserna kan bara gå upp, etc.

Att samma personer nu klagar på att räntan är för hög och tycker det är bättre med hög inflation gör mig riktigt förbannad. Räntan idag är fortfarande historiskt LÅG. Det visar bara vilka fullfjädrade egoister de är. Jag är så gammal att jag läste "Spara och Slösa" i Lyckoslanten när jag var liten. Slösa levde alltid för dagen (YOLO antar jag), medan Spara var förnuftig och återhållsam. Det slutade alltid med olycka för Slösa och att hon gråtande kom och bad Spara om hjälp. Precis som dagens lånetorskar alltså.

Men vad ska man då göra? Jag är inte ute efter olycka för mina medmänniskor. Samtidigt måste folk ta konsekvenserna av sina egna dåliga beslut. Jag tycker räntan ska höjas tillräckligt för att få bukt med inflationen och att vi som sparar får real avkastning på sparkontot.

Då kommer vissa tyvärr inte ha råd med räntorna längre. (Inte jättemånga dock). De får då sälja och flytta till billigare eller bli hyrestorskar. De enda gångerna jag tycker de ska få hjälp är i de fall de hamnar med restskulder som är ohanterliga. Man ska inte behöva lida resten av livet för ett dåligt beslut. Kanske behöver man göra det lättare att få skuldsanering. Bankerna kommer i det scenariot att drabbas av kreditförluster, men också de behöver lära sig en läxa. I värsta fall blir det en bankkris och då blir det väl vi "Sparor" som får öppna plånboken i vanlig ordning. Men det finns nog ingen väg ut detta utan att vi alla drabbas på något sätt.
Citera
2023-03-20, 11:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Hur kan man ha haft fel i tretton år när de fick rätt? Det är en oxymoron. De har haft rätt hela tiden men det tog tretton år innan det hände.
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Men jag blir inte förvånad om priserna i vissa delar av Sverige sjunker med 40-50% vilket också är väldigt mycket, men then again.. På dessa platser är ju övervärderingen extrem också.

Vilket kvm pris hamnar vi på vid 40% nedgång på 2010 års priser?
Borde vara ganska lågt. Är vi där nu enligt dig?
Dom har inte rätt förrän bubblan kollapsar. (Såvida dom inte kan visa att det är en bubbla. Men det har dom inte klarat).

Jag har inte noterat nedgången med 40-50%. Så jag skulle säga att folk haft fel i en sådär 150 månader. Och fortsätter envisas med att ha fel.

EDIT:
Kollade på mäklarstatistik och kvm pris för riket var då 22795 kr. En nedgång på 40% skulle gå till 13677 kr/kvm.
2022 stod vi på 44 154 kr/kvm. Det har tvärtom gått rejält åt andra hållet.
Lite svårt att se hur någon har rätt då. Det är tvärtom fel på disaster-nivå.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-03-20 kl. 11:17.
Citera
2023-03-20, 11:16
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inflationen tog fart före energipriserna drog iväg, den var på g ut i varu och tjänsteekonomin redan under år 2021.
RB lånade FED’s imbecilla prat om att inflationen var övergående och bara berodde på energipriserna.
Eftersom RB återigen misslyckats med sitt uppdrag så har kärninflation lagt sig en bra bit över målet och att den totala inflationen faller tillbaka hjälper inte. Vi kommer ha en press på matpriserna uppåt fortsatt under år 2023. Vidare så kommer energipriserna lyfta igen till hösten 2023 och vintern 2024.
Så vi kan räkna med nya inflationsvågor längre fram.
RB kommer tvingas att höja ytterligare efter april.
Jag tog september 2021 som var den månad där inflationen steg klart över 2% och sedan ökade. Det steg ju först dit, så svårt att spika en exakt månad där det började dra iväg.

Kanske RB behöver öka, men de kommer nog behöva ligga högre en längre tid än prognoserna. Bankkris med fallande börser, 70% av bundna bolån som behöver läggas om under året, samt de macroeffekter jag nämnde i senaste inlägget, med fler. Det finns en del som bör trycka ner inflationen under 2023 redan som det är, frågan är ju vad RBs prognoser pekar på där i april.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/prognoser-om-inflationen-i-sverige/

Att det finns macroeffekter som bör minska inflationen under året borde ju vara en tämligen okontroversiell ståndpunkt. Sedan ligger en osäkerhet i hur mycket. RB och KI har underskattat inflationen hittills. Är det fortsatt samma underskattning framöver så kan den ligga förhöjd fram till nästa års löneförhandlingar. Vilket är min spekulation.
Citera
2023-03-20, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Ytterligare en artikel om folk som fått höga levandsutgifter. Skillnaden mot de flesta andra är att denna familj ägt sitt boende ett tag. De köpte huset 2017 för 4.2 miljoner och sen gissar jag att de renoverade rätt mycket.

https://www.mitti.se/nyheter/de-betalar-22-000-i-ranta-6.3.68273.d2eb69836a

Alltså ett prisfall på 33 % om deras uppgifter stämmer (Från 6M till 4M). Vad är det om inte en krasch?

Tror det är här vi ligger i många områden. De flesta väljer dock att inte sälja, så det syns inte i statistiken.
Citera
2023-03-20, 11:21
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Men jag blir inte förvånad om priserna i vissa delar av Sverige sjunker med 40-50% vilket också är väldigt mycket, men then again.. På dessa platser är ju övervärderingen extrem också.

Vilket kvm pris hamnar vi på vid 40% nedgång på 2010 års priser?
Borde vara ganska lågt. Är vi där nu enligt dig?
Dom har inte rätt förrän bubblan kollapsar. (Såvida dom inte kan visa att det är en bubbla. Men det har dom inte klarat).

Jag har inte noterat nedgången med 40-50%. Så jag skulle säga att folk haft fel i en sådär 150 månader. Och fortsätter envisas med att ha fel.
Nu tog du ett exempel efter bubblan spruckit färdigt. Näe, där är vi inte än, är en bit kvar ner till botten. Gissar på Feb 2026.
Än så länge är det pyspunka på bubblan men en bubbla oavsett.
Citera
2023-03-20, 11:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamSmaS
Det finns ju såklart inte mätdata på allt som sker i ett samhälle.
Man får hålla sig till det som det finns mätdata på och göra logiska operationer på det för sina slutsatser.

Citat:
Ursprungligen postat av SamSmaS
Vissa saker kan begripas ändå om man anstränger sig en aning.
Hur begriper du utan logik och mätdata?
Svar: det gör du inte. Då fantiserar du bara.
Citera
2023-03-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro

De har haft fel eftersom priserna är väldigt mycket högre nu efter den senaste nedgången än de var för 13 år sedan.

Nu är priserna som för 3 år sedan, innan pandemin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in