Citat:
Ursprungligen postat av
Epistemologen
Bolånetagarna måste ta ansvar för att de har tagit enorma lån trots att riksbanken konsekvent har påtalat att räntan inte kommer att vara låg för evigt.
Inflationen drabbar ju de som har varit skötsamma och hållit sin skuld låg. Det är de som håller konsumtionen uppe och de som skapar den lilla stabilitet som nu finns. De ska inte betala för andras spekulation i evigt stigande bostadspriser. Tvärtom borde räntan ha höjts avsevärt mer. När inflationen var låg agerade riksbanken stimulerande på minsta tiondel. Ett finansiellt system behöver vara någorlunda symmetriskt för att fungera.
De som har stora lån är oftast de som har goda inkomster, eller på annat sätt ett socialt skyddsnät. De överlever ett prisfall. Något årtionde av hårt arbete bara, sedan är de tillbaka på plus och har lärt sig pengars värde samt att man inte ska lyssna på vad bankekonomer, mäklare och andra hästhandlare säger.
Definitivt. Jag hör till de som valt att inte hoppa på det pyramidspel som den svenska bostadsmarknaden är. För detta har man blivit smått hånad och förlöjligad emellanåt. Fått höra att man tjänar på att bo, priserna kan bara gå upp, etc.
Att samma personer nu klagar på att räntan är för hög och tycker det är bättre med hög inflation gör mig riktigt förbannad. Räntan idag är fortfarande historiskt LÅG. Det visar bara vilka fullfjädrade egoister de är. Jag är så gammal att jag läste "Spara och Slösa" i Lyckoslanten när jag var liten. Slösa levde alltid för dagen (YOLO antar jag), medan Spara var förnuftig och återhållsam. Det slutade alltid med olycka för Slösa och att hon gråtande kom och bad Spara om hjälp. Precis som dagens lånetorskar alltså.
Men vad ska man då göra? Jag är inte ute efter olycka för mina medmänniskor. Samtidigt måste folk ta konsekvenserna av sina egna dåliga beslut. Jag tycker räntan ska höjas tillräckligt för att få bukt med inflationen och att vi som sparar får real avkastning på sparkontot.
Då kommer vissa tyvärr inte ha råd med räntorna längre. (Inte jättemånga dock). De får då sälja och flytta till billigare eller bli hyrestorskar. De enda gångerna jag tycker de ska få hjälp är i de fall de hamnar med restskulder som är ohanterliga. Man ska inte behöva lida resten av livet för ett dåligt beslut. Kanske behöver man göra det lättare att få skuldsanering. Bankerna kommer i det scenariot att drabbas av kreditförluster, men också de behöver lära sig en läxa. I värsta fall blir det en bankkris och då blir det väl vi "Sparor" som får öppna plånboken i vanlig ordning. Men det finns nog ingen väg ut detta utan att vi alla drabbas på något sätt.