2023-03-20, 00:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Jag säger vad jag tror händer, inte vad jag nödvändigtvis tror vore det rätta.

Inflationen började öka runt september 2021, ungefär samtidigt som en stegring av både energipriser (exempelvis olja/gas) och dollar/sek började. Även EUR/SEK började öka men inte i samma omfattning som USD/SEK. I mars 2022 tog inflationen ett rejält steg uppåt. Det var en spik i oljepriset, gaspriset, samt dollarn i samband med invasionen av Ukraina. Oljepriset hade sedan en peak i Juni, gaspriset i slutet av augusti och dollarn i slutet av september.

Inflationen i Mars borde minska på årsbasis. Det blir den sista inflationssiffran RB kommer ha innan beslutet om styrräntan i April, som väl ändå borde bli en höjning på 0,5%. Med vissa macroeffekter som borde ha en inflationsdämpande effekt framöver tror jag man har inställningen att man kan avvakta med ytterligare höjningar om det ser ut som om inflationen börjar sjunka, därav min gissning på 0-0,25% i juni. Dock tror jag det leder till att inflationen i slutändan kommer att ligga högre än målet vilket kommer leda till "höga" räntor en längre tid än vad vissa prognoser pekar på. Just en sådan sak som att reallönerna skulle sjunka ett år till, samtidigt som PBB och alla bidrag som baseras på det ökar med inflationen, tror jag inte går hem ute i stugorna. Nästa års löneförhandlingar så kommer folk vilja bli kompenserade, och ska inte pensionerna hänga med, barnbidragen, bostadsbidragen, etc.. Det blir nog ingen 80-talskarusell med inflation och löner, men ett par år till där löneökningarna kan ligga en bra bit över 2%, och styrräntan hög för att försöka hålla nere inflationen trots löneökningarna.
Inflationen tog fart före energipriserna drog iväg, den var på g ut i varu och tjänsteekonomin redan under år 2021.
RB lånade FED’s imbecilla prat om att inflationen var övergående och bara berodde på energipriserna.
Eftersom RB återigen misslyckats med sitt uppdrag så har kärninflation lagt sig en bra bit över målet och att den totala inflationen faller tillbaka hjälper inte. Vi kommer ha en press på matpriserna uppåt fortsatt under år 2023. Vidare så kommer energipriserna lyfta igen till hösten 2023 och vintern 2024.
Så vi kan räkna med nya inflationsvågor längre fram.
RB kommer tvingas att höja ytterligare efter april.
Citera
2023-03-20, 00:31
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det här är ett perfekt tillfälle att integrera villaområdena. Låt staten köpa villor och bosätt somaliska och arabiska familjer där. Det är vinst för alla. Dels håller det uppe fastighetsvärdena och dels får villaområdenas toleranta invånare chansen att äntligen bo med invandrare. De har så gärna velat tidigare men tyvärr...

Jag är för övrigt helt seriös här. Om marknaden ser ut att krascha är det helt tänkbart.
Det var väl snack för några månader sedan om att låta migranter ta över lägenheter i Göteborg?
Citera
2023-03-20, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Sett till att sälja en bostad och göra en vinst tror jag det kan ta bra många år innan man kan göra. Men om löneökningarna tar fart, vilket jag tror blir oundvikligt nästa år, så blir ju lånekostnader relativt billigare om man tänkt bo kvar.

Som 90-talskrisen blir det en drös människor som hamnar i kläm, sjukdom, separation, arbetslöshet, som gör att man måste sälja. Eller de som hade "oturen" att kliva in för nära toppen med för små marginaler.
Det som jag tror blir det största problemet för samhället är 25-35-åringarna som nyligen lyckades ta sig in i bostadskarusellen och får en inlåsningseffekt. De sitter på ett för litet boende, en handpenning som försvunnit i värdeminskningen och för höga utgifter för att realistiskt spara sig ur situationen, samtidigt som det börjar bli dags att skaffa större boende för familjebildningen.

Ja eller att någon av dem eller båda får sluffen och de hårda tiderna gör att några stycken inte lyckas få arbete innan a-kassan tar slut vilket tvingar dem att göra en dålig affär och sälja som skapar en dominoeffekt när köparna också får svårare att hitta jobb och därför blir färre som budar.
Citera
2023-03-20, 00:38
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inflationen tog fart före energipriserna drog iväg, den var på g ut i varu och tjänsteekonomin redan under år 2021.
RB lånade FED’s imbecilla prat om att inflationen var övergående och bara berodde på energipriserna.
Eftersom RB återigen misslyckats med sitt uppdrag så har kärninflation lagt sig en bra bit över målet och att den totala inflationen faller tillbaka hjälper inte. Vi kommer ha en press på matpriserna uppåt fortsatt under år 2023. Vidare så kommer energipriserna lyfta igen till hösten 2023 och vintern 2024.
Så vi kan räkna med nya inflationsvågor längre fram.

RB kommer tvingas att höja ytterligare efter april.
Energipriserna kommer gå upp och ner men jag är tämligen säker på att vi inte kommer få se liknande pristoppar i framtiden. Man ska ha klart för sig att det var lite av en perfekt storm när gasen slutades levereras då det skedde i kombination med att 35% av hela frankrikes energiproduktion låg nere på grund av eftersläpande underhåll. Detta är något som absolut inte kommer upprepas.
Citera
2023-03-20, 05:46
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Yes. Det hade varit mer seriöst om du kunde gå nån slags grundkurs i ägande, ansvar och sånt.

Vad babblar du om? Du låter känslorna fara iväg med dig och läser saker jag inte skrivit. Som du vet köper kommuner redan bostäder åt utlänningar. Varför vräker du ur dig ord om att det inte går när det redan hänt?

Jag föreslår sätt för staten att rädda din ekonomi och du kommer med tirader. Känns det så jobbigt att familjen Mohammed ska flytta in i grannhuset?
Citera
2023-03-20, 05:48
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Vad menar du? Att realränta kommer bli 0 igen???

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja. Eller nära 0 iaf.

Liksom-fb förutspår alltså att styrräntan kommer gå upp mot 10%.
Citera
2023-03-20, 05:50
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det var väl snack för några månader sedan om att låta migranter ta över lägenheter i Göteborg?

Det har även köpts bostadsrätter åt såna. Det har varit marginella fenomen kanske men jag tror på mer.
Citera
2023-03-20, 06:28
Medlem
Ytterligare en artikel om folk som fått höga levandsutgifter. Skillnaden mot de flesta andra är att denna familj ägt sitt boende ett tag. De köpte huset 2017 för 4.2 miljoner och sen gissar jag att de renoverade rätt mycket.

https://www.mitti.se/nyheter/de-betalar-22-000-i-ranta-6.3.68273.d2eb69836a

Citat:
De bor i Brottby och flyttade in för fem år sedan. För inte så länge sedan var huset värt 6 miljoner men i dag är det snarare 4 miljoner – lika mycket som lånet.

De klarar sig och har bra löner. Men livet har blivit dyrt.

Men som många påpekar i tråden, det kan ju ändras. Vilket denna familj också verkar vara med på.

Citat:
Roger Wessberg känner av de tuffa tiderna på byggfirman han driver.

– Kanske måste jag varsla för att jag inte har tillräckligt med jobbförfrågningar. Både Saras mamma och min pappa säger att de kan hjälpa till om det skulle krisa. Men det är ju absolut det sista man vill.
Senast redigerad av trickget 2023-03-20 kl. 06:30.
Citera
2023-03-20, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en.liten.lort
Jag förstår att läget är tufft för många och jag lider med de som inte får ekonomin att gå ihop.

Vad som oroar mig är att vi redan verkar ha nått en smärtgräns för vad svensken klarar av och då kanske vi ännu inte ens har kommit mycket mer än halvvägs i den här räntehöjningscykeln. Vad händer när räntekostnaderna börjar överstiga månadslönen för högbelånade hushåll i Stockholms innerstad. För jag misstänker att det är där som saker kan accelerera snabbt? Med lån på flera miljoner så spelar det ingen roll om man har 50-60 tusen i månaden. Allt kommer ätas upp av ökade räntekostnader... Inflationen är för jävlig för låginkomsttagare MEN en femdubblad ränta är fanimej kryptonit för höginkomsttagare med miljoner i bolån...

Hur mycket lån har medelsvensson?
Om vi med medelsvensson räknar in en svensk som är mellan 16 0ch 65 år gammal, då ligger snittbelåningen på 621 000 kronor. Notera även att skulderna är skevt fördelade i Sverige. Det finns nämligen en stor grupp som har höga skulder, och en än större grupp som är skuldfria.
Om man bara ser till bostadslånen är över 50 % av alla svenskar skuldfria, medan cirka 20 % har en bostadsskuld som ligger på en miljon eller mer.

Hur många är det som har lån på flera miljoner? I ditt scenario om räntekostnaderna överstiger inkomsterna får se sälja.

Många i den här tråden verkar se det som något totalt domedagsscenario där varannan svensk hamnar på gatan. Sanningen är att folk säljer hela tiden även om de inte har höga lån pga att de sker saker som gör att de inte har råd
Citera
2023-03-20, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verethragna
Varför känns medlidande med de personer som är skyldiga till att situationen uppstod från första början?

Nej preics. Ingen sympati med folk som maxat lån och pressat upp bostadspriserna till absurda nivåer.
Citera
2023-03-20, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nej preics. Ingen sympati med folk som maxat lån och pressat upp bostadspriserna till absurda nivåer.

Och fått en massa status som de ej var berättigade till. De hade egentligen inte råd med den bostaden, den bilen osv.

Nu har sagan tagit slut och verkligheten kommit i fatt.

Pacta sunt servanda - glöm inte det bolånetorskar.
Citera
2023-03-20, 07:35
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Förstår inte vad du menar. Vad är ränterabatt? Räntesubventioner? Avdrag för underskott av kapital?
Det underlättar om du undviker att hitta på egna termer som ingen annan vet vad de betyder.
Fel ordval, var lite trött igår. Men, ja även du förstod vad jag menade så då förstod nog de flesta.
Men eftersom det var enbart fastigheter som sjönk som en sten 1992, inte bilar, mat eller annat var ju pga priserna på fastigheter blåstes upp långt över sitt egna värde, folk köpte med tron att fastigheter kommer alltid att öka, precis som nu.

Så även om man inte använder ordet ”bubbla” så sprack bostadsmarknaden 1992 och då jämföra din värdeökning mellan 1983- 1990 blir missvisande. Precis som att jämföra mellan 1983-1993 inte heller ger en korrekt bild eftersom det som inte var en bubbla sprack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in