2023-03-19, 23:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Snyggt, då kan vi begrava evighetsdiskussionen med dig om att ränta inte påverkar priset.
Nej varför skulle den begravas.
Citera
2023-03-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Jag blir rejält mkt fattigare om riksbanken fortsätter höja räntan. Hellre en inflation på 10% än en styrränta på 10%

Här mina damer och herrar har vi en BLT i klass med foxxi att beskåda.

Vi andra som faktiskt hoppas på att Sverige en gång åter kan bli ett bra land att bo i hoppas givetvis på 10% ränta I ditt exempel. Inte alla andras fel att du tagit lån som du helt plötsligt inte kan betala. Du borde budgeterat för detta.
Citera
2023-03-19, 23:27
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tyvärr får du inte välja. Utan det blir båda. Realräntan kommer att konvergera mot ca 0 över tiden.

Vad menar du? Att realränta kommer bli 0 igen???
Citera
2023-03-19, 23:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Hade inte ränterabatten införts hade inte heller bostäderna hunnit stiga till de nivåerna som de hann göra då hade fallet varit överkomligt eftersom väldigt få i jämförelse hade byggt nytt.
Förstår inte vad du menar. Vad är ränterabatt? Räntesubventioner? Avdrag för underskott av kapital?
Det underlättar om du undviker att hitta på egna termer som ingen annan vet vad de betyder.

I vart fall fanns båda dessa från 50-talet och framåt. Hade de nu varit orsaken hade vi sett problemen redan på 60-talet.

Anför du någon måste det vara en generell sanning. Inte så att det bara är sant vid en tidpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Så. jo politikerna i samverkan med RB blåste upp priserna rejält. Men visst Dennis desperata försök med att behålla den fasta växelkursen gjorde ju så linorna gick av på hissen.
RB var skyldiga att försöka hålla växelkursen fast. Så dom var oskyldiga.
Citera
2023-03-19, 23:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Vad menar du? Att realränta kommer bli 0 igen???
Ja. Eller nära 0 iaf.
Citera
2023-03-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Här mina damer och herrar har vi en BLT i klass med foxxi att beskåda.

Vi andra som faktiskt hoppas på att Sverige en gång åter kan bli ett bra land att bo i hoppas givetvis på 10% ränta I ditt exempel. Inte alla andras fel att du tagit lån som du helt plötsligt inte kan betala. Du borde budgeterat för detta.

Det gör jag givetvis men det är ändå förjävligt. Vi svenskar är så satans liberala och tror på marknaden in i absurdum, nu är det politikernas tur att göra något
Citera
2023-03-19, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja. Eller nära 0 iaf.

Vad får dig att tro det? Och när tror du isåfall att det blir verklighet
Citera
2023-03-19, 23:33
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag tror man inte skall dra för höga växlar på FED och USA, de ligger 12-18 mån före Sverige, FED kommer behöva fortsätta att höja räntan om inte inflationen sjunker.
Det hjälper inte om det svajar på nischbanksmarknaden.
Den svenska inflationen är väldigt hög, att diverse DI-journalister, fondförvaltare, bankekonomer sitter och skriker om att räntan nog inte kan höjas mer kan tillskrivas egenintresset. De sitter alla med dyra bostäder som är lånefinansierade, deras eventuella tillgångar ligger på börsen, allt sjunker i värde när räntan höjs.
RB kommer behöva ösa på om inte inflationen viker rejält, sen lär man behöva ligga kvar hela 2024 och kanske 2025.
Pyspunka som du skriver fast vi kan även se stegvisa ”ras”, dvs det sjunker snabbt 5-10 % stoppar upp rör sig i sidled tills nästa säljperiod och sedan sjunker det ett hack till etc.
Men vi får se, reallönerna fortsätter att falla och i snabbare takt än vad man kunde tro förra året.
Jag säger vad jag tror händer, inte vad jag nödvändigtvis tror vore det rätta.

Inflationen började öka runt september 2021, ungefär samtidigt som en stegring av både energipriser (exempelvis olja/gas) och dollar/sek började. Även EUR/SEK började öka men inte i samma omfattning som USD/SEK. I mars 2022 tog inflationen ett rejält steg uppåt. Det var en spik i oljepriset, gaspriset, samt dollarn i samband med invasionen av Ukraina. Oljepriset hade sedan en peak i Juni, gaspriset i slutet av augusti och dollarn i slutet av september.

Inflationen i Mars borde minska på årsbasis. Det blir den sista inflationssiffran RB kommer ha innan beslutet om styrräntan i April, som väl ändå borde bli en höjning på 0,5%. Med vissa macroeffekter som borde ha en inflationsdämpande effekt framöver tror jag man har inställningen att man kan avvakta med ytterligare höjningar om det ser ut som om inflationen börjar sjunka, därav min gissning på 0-0,25% i juni. Dock tror jag det leder till att inflationen i slutändan kommer att ligga högre än målet vilket kommer leda till "höga" räntor en längre tid än vad vissa prognoser pekar på. Just en sådan sak som att reallönerna skulle sjunka ett år till, samtidigt som PBB och alla bidrag som baseras på det ökar med inflationen, tror jag inte går hem ute i stugorna. Nästa års löneförhandlingar så kommer folk vilja bli kompenserade, och ska inte pensionerna hänga med, barnbidragen, bostadsbidragen, etc.. Det blir nog ingen 80-talskarusell med inflation och löner, men ett par år till där löneökningarna kan ligga en bra bit över 2%, och styrräntan hög för att försöka hålla nere inflationen trots löneökningarna.
Citera
2023-03-19, 23:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamSmaS
Klart jag måste fråga eftersom du blandade in EU och USA. Men jag antar att du bara förväxlade konversationer.
Det betyder att du inte ens förstod den enkla logiken. Då är du ljusår från att kunna delta i diskussionen.

Citat:
Så klart att jag inte svamlar.
Var i ditt inlägg var logiken och mätdata?

Citat:
Låt oss höra hur din mätdata får ihop den höga inflationen istället. Tror du att du klarar det utan att använda dig av riktade förolämpningar?
Det är tämligen enkelt. Men jag har dragit det så många ggr att en upprepning inte är på sin plats. Framförallt inte i den här tråden.

Sedan är det du som påstår. Och då är det du som har bevisbördan.
Citera
2023-03-19, 23:42
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Detta tror jag med. I år kan dom tiga still, men blir vintern 2023 samma elpriskaos som sist och bränsle- & matpriserna fortsätter öka i samma takt året ut, finns det inte en chans att facken kan sitta och titta på.
Även om nominella löneökningar bara gör folk "nominellt rikare" (ICA måste ju ändå höja priserna mot kund när deras hela personalstyrka ska ha 15% påslag över en natt och samma gäller ju alla företag). I detta klimat är det dock rationellt att äga tillgångar, gärna med belåning. Så "vinsten", även om kåken står stilla i pris, blir att din lån/lön-ratio förbättras (det som slarvigt uttrycks som att "inflationen äter dina lån"). Vilket är bättre än att se sina sparpengar minska i värde, antar jag. Trade-off:en blir att du får betala höga låneräntor under tiden, men så länge dessa understiger inflationen, är det fortfarande rationellt.
Sett till att sälja en bostad och göra en vinst tror jag det kan ta bra många år innan man kan göra. Men om löneökningarna tar fart, vilket jag tror blir oundvikligt nästa år, så blir ju lånekostnader relativt billigare om man tänkt bo kvar.

Som 90-talskrisen blir det en drös människor som hamnar i kläm, sjukdom, separation, arbetslöshet, som gör att man måste sälja. Eller de som hade "oturen" att kliva in för nära toppen med för små marginaler.
Det som jag tror blir det största problemet för samhället är 25-35-åringarna som nyligen lyckades ta sig in i bostadskarusellen och får en inlåsningseffekt. De sitter på ett för litet boende, en handpenning som försvunnit i värdeminskningen och för höga utgifter för att realistiskt spara sig ur situationen, samtidigt som det börjar bli dags att skaffa större boende för familjebildningen.
Citera
2023-03-19, 23:53
Medlem
Jag förstår att läget är tufft för många och jag lider med de som inte får ekonomin att gå ihop.

Vad som oroar mig är att vi redan verkar ha nått en smärtgräns för vad svensken klarar av och då kanske vi ännu inte ens har kommit mycket mer än halvvägs i den här räntehöjningscykeln. Vad händer när räntekostnaderna börjar överstiga månadslönen för högbelånade hushåll i Stockholms innerstad. För jag misstänker att det är där som saker kan accelerera snabbt? Med lån på flera miljoner så spelar det ingen roll om man har 50-60 tusen i månaden. Allt kommer ätas upp av ökade räntekostnader... Inflationen är för jävlig för låginkomsttagare MEN en femdubblad ränta är fanimej kryptonit för höginkomsttagare med miljoner i bolån...
Citera
2023-03-20, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en.liten.lort
Jag förstår att läget är tufft för många och jag lider med de som inte får ekonomin att gå ihop.

Vad som oroar mig är att vi redan verkar ha nått en smärtgräns för vad svensken klarar av och då kanske vi ännu inte ens har kommit mycket mer än halvvägs i den här räntehöjningscykeln. Vad händer när räntekostnaderna börjar överstiga månadslönen för högbelånade hushåll i Stockholms innerstad. För jag misstänker att det är där som saker kan accelerera snabbt? Med lån på flera miljoner så spelar det ingen roll om man har 50-60 tusen i månaden. Allt kommer ätas upp av ökade räntekostnader... Inflationen är för jävlig för låginkomsttagare MEN en femdubblad ränta är fanimej kryptonit för höginkomsttagare med miljoner i bolån...

Varför känns medlidande med de personer som är skyldiga till att situationen uppstod från första början?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in