2023-03-19, 17:40
Medlem
Jag tycker JJ känns rätt lik Tove Lind som var delaktig i Sturebymordet. Hon beter sig på samma sätt (fast betydligt med psykfall) i sina ordval i hur mycket hon vill att folk ska dö. Meeeen att det iiiiinte var meeeeeningen...
Citera
2023-03-19, 17:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Rätten läser inte FUP. Åklagaren måste bevisa att Maja var delaktig i mordet. Det kan bli svårt.
Varför skulle det bli svårt, Tove har strypts till döds efter en utdragen kamp, att strypa någon på egenhand som kämpar för sitt liv är svårt. Så någon behövs för att hjälpa till att hålla nere Tove. Inga andra verkar ha varit i lägenheten. Hade Tove klubbats ihjäl så hade läget möjligen varit annorlunda. Nu talar händelseförloppet mot att Johanna dödat Tove på egenhand, dråp kommer heller inte ifråga pga det utdragna förloppet.
Chansen är god att båda åker på livstid.
Citera
2023-03-19, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Vilken sida i FUP kan man läsa detta? Det är så otroligt många sidor att bläddra igenom.
Ja du det har jag svårare att svara på. Men bla i förhör med MH, och där är förhör med samsittaren också.
Men i innehållsförteckningen överst i Fup så står det ju på vilka sidor allting är.
Citera
2023-03-19, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, men det är inte helt säkert att TR delar hans behömning. Med lite god vilja kan rätten få till många förmildrande omständigheter för M.

Jag har läst hela FUP nu. Ingen smickrande bild som målas upp av JJ. En maniskt sjuk narcissist / psykopat. Tror hon har speglat och projicerar sin störning på andra, vilket blir tydligt i alla förhör. Det här är planerat av en sjuk hjärna, det har liksom inte räckt med att bryta kontakter och bränna broar, utan dom ska straffas, och det hårdaste, gärna med döden för att hon ska få ro.

Stackars MH, som sakta öppnar upp sig angående deras sjuka relation. Ngt andra har sett men haft svårt att sätta ord på. Hon ljuger såklart om sin delaktighet i badrumet, det tror jag alla ser, och anledningen givetvis att komma lindrigare undan. Hon har inte planerat eller velat genomföra det hon har gjort, men varit i helt fel sällskap, viket resulterat i katastrof för henne.

Hoppas hon gör rent med sitt samvete i rättegången, och vågar stå upp och vara ärlig i rättegången.

Johanna är totalt körd, för mkt på henne, jobbat för detta under lång tid, och känner sig euforisk efter genomförandet.

Fy fan, henne vill man inte se i samhället igen😱
Citera
2023-03-19, 17:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Nu inser jag att min fil jag har heter altbilaga 153.😳
Jag var så ivrig i fredags när jag laddade ner fup och hann inte läsa mkt i tråden, jag trodde fup var i helhet där.
Jag hittar inte länkar till övriga bilagor?
Kan nån snälla skicka länkar?🙏🏻🥰

Hittar du en fil som slutar på .rar så är det ett arkiv med cirka 10 aktbilagor.
Packa upp filen med programmet 7-zip.

Den som heter FUP - alternativlänk 1 (credd: gusten86) är en .rar-fil med alla dokument. Den som skaffade fram FUP var just gusten86.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

I Aktbilaga 153 finns innehållsförteckningen för alla bilagorna.
Men det viktigaste med alla förhör finns i 153.
Senast redigerad av PeterNoster 2023-03-19 kl. 17:59.
Citera
2023-03-19, 17:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Domstolen har ett visst utrymme att döma för andra brott som ändå ryms inom gärningsbeskrivningen.

Men domstolen kan inte döma för något som inte ryms inom gärningsbeskrivningen.

Se följande två rättsfall där domstolen i det ena fallet kunnat dömas för annat brott än det som har angivits i åtalet, medan i det andra har det gått tvärtom.

https://lagen.nu/dom/rh/1995:63
https://lagen.nu/dom/nja/1990s361

Det här är en väldigt bra sammanfattning från NJA 1990-fallet om vilka överväganden en domstol har att göra i det avseendet (åtalet avsåg ursprungligen endast misshandel)

"Domskäl.
I ansvarsdelen gäller till en början att avgöra huruvida den av åklagaren i stämningsansökningen gjorda och i TR:n och HovR:n vidhållna gärningsbeskrivningen kan anses innefatta påståenden om att J.N. i allt fall gjort sig skyldig till ofredande och vållande till kroppsskada.

Enligt gärningsbeskrivningen har J.N. uppsåtligen knuffat J.S. mot och över en kanotställning så att J.S:s rygg krökts kraftigt och han ramlat över ställningen och ner på marken. Detta måste anses innefatta åtminstone ett påstående om att J.N. handgripligen antastat J.S. på sätt som avses i 4 kap 7 § BrB. Erforderlig åtalsangivelse föreligger.

Genom utredningen i målet finner HD styrkt att J.N., på sätt påståtts i gärningsbeskrivningen, gjort sig skyldig till ofredande. Med ändring av HovR:ns dom skall J.N. därför fällas till ansvar enligt 4 kap 7 § BrB.

Vad därefter gäller ansvar för vållande till kroppsskada måste ordalagen i gärningsbeskrivningen i förening med rubriceringen av den påstådda gärningen ges den innebörden att J.N:s uppsåt omfattat inte bara nämnda knuff utan också det förhållandet att J.S. till följd därav "erhållit kraftig smärta i ryggen och haft ryggbesvär under längre tid".

Ansvar för vållande till kroppsskada enligt 3 kap 8 § BrB förutsätter till skillnad från vad som gäller för misshandel enligt 5 § samma kap att det är fråga om en kroppsskada som ej är ringa samt att skadan åsamkats av oaktsamhet och inte uppsåtligen. Allmänt sett kan nu nämnda skillnader tänkas föranleda invändningar eller argumentation från den tilltalades sida som avviker från vad som blir aktuellt om han utgår från att ansvarsyrkandet avser endast det sistnämnda lagrummet. Med hänsyn härtill och med beaktande tillika av åtalsprövningsregeln i 3 kap 11 § BrB bör det inte kunna komma i fråga att en domstol, i ett fall som detta, ex officio prövar om den tilltalade alternativt är förfallen till ansvar för vållande till kroppsskada. HovR:ns ställningstagande i denna del skall därför godtas."
Om jag fattat rätt, ansåg HD att åtalspunkten i ovan beskrivna fall inte kunde skärpas i efterhand.

I förevarande fall skulle det bli tvärt om, att en lägre rubricering än mord skulle kunna bli aktuell - om den innefattas av gärningsbeskrivningen.
Citera
2023-03-19, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle det bli svårt, Tove har strypts till döds efter en utdragen kamp, att strypa någon på egenhand som kämpar för sitt liv är svårt. Så någon behövs för att hjälpa till att hålla nere Tove. Inga andra verkar ha varit i lägenheten. Hade Tove klubbats ihjäl så hade läget möjligen varit annorlunda. Nu talar händelseförloppet mot att Johanna dödat Tove på egenhand, dråp kommer heller inte ifråga pga det utdragna förloppet.
Chansen är god att båda åker på livstid.

Ja, "gemensamt och i samförstånd" - hoppas verkligen de får livstid båda.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Deras tillvägagångssätt när det gäller brotten, anstiftan osv. Jag förstår.
Men lika farliga kan de vara för det! JJ är hälften så gammal som Möller, långt ifrån färdig utvecklad. Gud vet vart det kan sluta!
Jag kan inte få in i mitt arma huvud att det finns folk som är så totalt felnavlade.
Citera
Medlem
elpirros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfkvkif
Det som gör det ännu mer bisarrt är ju att kvinnan som liknar Tove blir ”strypt” med två tummar mot struphuvudet av en kvinna som liknar JJ. Precis som JJ verkar ha gjort mot Tove.

Vilken sida i FUPen syns detta ?
Citera
2023-03-19, 17:54
Medlem
Jag är inte så säker på att MH faktiskt visste om mordplanerna innan, och detta enbart för att det finns en markant avsaknad av sådana googlingar i MH:s historik (till skillnad från JJ). Har extremt svårt att tänka mig att MH hade kunnat vara med på sådana planer och varit smart nog att inte googla om det, menar jag.

Skall bli intressant att se om åklagaren lyckas nita även MH för mord.
Citera
2023-03-19, 17:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTriton09
Jag har läst hela FUP nu. Ingen smickrande bild som målas upp av JJ. En maniskt sjuk narcissist / psykopat. Tror hon har speglat och projicerar sin störning på andra, vilket blir tydligt i alla förhör. Det här är planerat av en sjuk hjärna, det har liksom inte räckt med att bryta kontakter och bränna broar, utan dom ska straffas, och det hårdaste, gärna med döden för att hon ska få ro.

Stackars MH, som sakta öppnar upp sig angående deras sjuka relation. Ngt andra har sett men haft svårt att sätta ord på. Hon ljuger såklart om sin delaktighet i badrumet, det tror jag alla ser, och anledningen givetvis att komma lindrigare undan. Hon har inte planerat eller velat genomföra det hon har gjort, men varit i helt fel sällskap, viket resulterat i katastrof för henne.

Hoppas hon gör rent med sitt samvete i rättegången, och vågar stå upp och vara ärlig i rättegången.

Johanna är totalt körd, för mkt på henne, jobbat för detta under lång tid, och känner sig euforisk efter genomförandet.

Fy fan, henne vill man inte se i samhället igen😱
Med detta kaos av manipulering, lögner och traumatisk upplevelse är jag inte säker på att M kan sortera ut vad som är vad. Är det något J tutat i henne, är det en egen lögn eller är det något upplevt? Jag är inte främmande för att hon skulle kunna blanda och ge utan att ha koll.
Citera
2023-03-19, 17:56
Avslutad
Varför var grannen så angelägen om att åka till McDonalds, var han intresserad av JJ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in