2023-03-19, 16:16
  #829
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Er vel ikke det jeg forbinder med et seriøst skirenn den her konstruksjonen, men grattis med vinst, og herlig at Jonna fick vise vilken avslutter hun er
Men nå til noe som er mye mer alvorlig:

Ekspressens intervju med Kalvå:
"Vi måste förstås fråga hur det känns att få kliva upp på pallen i Sverige – utan sällskap av någon svenska?
– Ja, jag undrar var svenskarna är...?
Kalvå bränner av ett flin innan hon fortsätter:
– Nej, men vi saknar ett par svenskor på start. "

Det her ledde til denna rubrik:
Anne Kjersti Kalvå pikar Sverige: ”Var är de?”

Sånn her er Expressen hele tiden. De rubriksetter for å skape hatkänslor, og derved få en masse click, og dermed penger i kassan.
De bryr sig ikke om at de ofrer trivelige dyktige idrottstjejer på mammons altare. Lite uskyldig humor med glimt i øgat og et leende, hvor hun även retter seg selv for å understreke at det ikke var ondt menad, blir til pikar Sverige med et flin, og i en annen alternativ rubrik var det giftpilar hun sendte.

Så vi får legge et budord tll de ordinære tio.
" DU SKA INTE TRO PÅ EXPRESSENS RUBRIKER ! "
Expressens rubriker är oftast pinsamma, ibland är även själva artiklarna det. Jag vet inte om Thomas Pettersson kommenterat sin artikel där han resonerade kring risken att Norge skulle ta noll pallplatser på damsidan i världscupen i vinter.

Edit: finns trots det några som skriver här på forumet som är sämre än Expressens rubriksättare
Citera
2023-03-19, 16:29
  #830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Sundling och Dahlqvist är olika personer och utrycker saker med helt olika språk. Det ser ju ut som Byström inte kan hantera det, inte ens avtolka det.

Ja, jag uppfattar ju Dahlqvist och Byström lite lika där, de boostar sig själva och allt framstår som bättre än vad det är..

Sundling är väldigt ödmjuk och självkritisk, vilket kan uppfattas som osäkerhet och dåligt självförtroende för sådana här personer som hörs mycket och hela tiden själva ska vara i centrum..

Sanningen är att Jonna förmodligen ställer högst krav på sig själv i hela landslaget, i konkurrens med Ebba, skulle jag tro..

Sundling håller högsta världsklass och även om hon inte är i toppform (vilket hon förmodligen kräver av sig själv), så är ju hennes nivå fortfarande otroligt hög..

När Jonna dessutom nyligen vunnit 2 VM-guld, så kan inte formen varit alltför dålig..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-03-19 kl. 16:35.
Citera
2023-03-19, 16:30
  #831
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Er vel ikke det jeg forbinder med et seriøst skirenn den her konstruksjonen, men grattis med vinst, og herlig at Jonna fick vise vilken avslutter hun er
Men nå til noe som er mye mer alvorlig:

Ekspressens intervju med Kalvå:
"Vi måste förstås fråga hur det känns att få kliva upp på pallen i Sverige – utan sällskap av någon svenska?
– Ja, jag undrar var svenskarna är...?
Kalvå bränner av ett flin innan hon fortsätter:
– Nej, men vi saknar ett par svenskor på start. "

Det her ledde til denna rubrik:
Anne Kjersti Kalvå pikar Sverige: ”Var är de?”

Sånn her er Expressen hele tiden. De rubriksetter for å skape hatkänslor, og derved få en masse click, og dermed penger i kassan.
De bryr sig ikke om at de ofrer trivelige dyktige idrottstjejer på mammons altare. Lite uskyldig humor med glimt i øgat og et leende, hvor hun även retter seg selv for å understreke at det ikke var ondt menad, blir til pikar Sverige med et flin, og i en annen alternativ rubrik var det giftpilar hun sendte.

Så vi får legge et budord tll de ordinære tio.
" DU SKA INTE TRO PÅ EXPRESSENS RUBRIKER ! "
Att journalisterna från båda länder kör med sitt eviga snack om Norge vs Sverige och försöker få åkarna från båda sidor att hugga på, är trist och börjar bli jävligt tröttsamt . Som du säger det ger clicks.

Det vore enormt uppfriskande om både norska och svenska åkare bara vägrade haka på och istället svara sanningen, att de har stor respekt för varandra. Inte stå å flina och säga hur kul det är att det går dåligt för andra bara för det förväntas att säga så.
__________________
Senast redigerad av Neofyten 2023-03-19 kl. 16:33.
Citera
2023-03-19, 16:35
  #832
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Er vel ikke det jeg forbinder med et seriøst skirenn den her konstruksjonen, men grattis med vinst, og herlig at Jonna fick vise vilken avslutter hun er
Men nå til noe som er mye mer alvorlig:

Ekspressens intervju med Kalvå:
"Vi måste förstås fråga hur det känns att få kliva upp på pallen i Sverige – utan sällskap av någon svenska?
– Ja, jag undrar var svenskarna är...?
Kalvå bränner av ett flin innan hon fortsätter:
– Nej, men vi saknar ett par svenskor på start. "

Det her ledde til denna rubrik:
Anne Kjersti Kalvå pikar Sverige: ”Var är de?”

Sånn her er Expressen hele tiden. De rubriksetter for å skape hatkänslor, og derved få en masse click, og dermed penger i kassan.
De bryr sig ikke om at de ofrer trivelige dyktige idrottstjejer på mammons altare. Lite uskyldig humor med glimt i øgat og et leende, hvor hun även retter seg selv for å understreke at det ikke var ondt menad, blir til pikar Sverige med et flin, og i en annen alternativ rubrik var det giftpilar hun sendte.

Så vi får legge et budord tll de ordinære tio.
" DU SKA INTE TRO PÅ EXPRESSENS RUBRIKER ! "

Hur ser det ut med rubriker i norska tidningar då? Norska medier är minst lika dåliga på denna front. Jag bryr mig inte så mycket om vad som skrivs i norska tidningar men många norrmän verkar ha en väldigt osund upptagenhet med vad som skrivs i svenska tidningar (det märks när man kollar sociala medier eller ser på norska forum.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Expressens rubriker är oftast pinsamma, ibland är även själva artiklarna det. Jag vet inte om Thomas Pettersson kommenterat sin artikel där han resonerade kring risken att Norge skulle ta noll pallplatser på damsidan i världscupen i vinter.

Edit: finns trots det några som skriver här på forumet som är sämre än Expressens rubriksättare

Vad jag vet så var det väl den norska experten Petter Skinstad som först sa att det finns en chans att det inte skulle bli några norska pallplatser alls under säsongen.

Jag tycker Thomas Pettersson får för mycket skit, visst ibland är det en del oseriöst som han skriver men han skriver mycket om längdskidor och hans finns ofta på plats ute på världscupen. Han har ju på det sättet bidragit till hypen kring svensk längdskidåkning vilket i sin tur gett mycket tv-tid och därmed också mycket sponsorintäkter vilket hat gjort det möjligt med stora satsningar.
Citera
2023-03-19, 16:36
  #833
Medlem
Kalvå hånade Sverige såklart. Ingen respekt och översitteri😡
Citera
2023-03-19, 16:38
  #834
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Jörgen Abrahamsson. Väldigt oroväckande att man har en förbundskapten som inte ser att Sundling är...
Joakim Abrahamsson i så fall, tack! Thomson är ju alltid på plats med Byström och Thomson borde fått med sig från både Ingesson och Joakim hur Sundling fungerar och kommunicerar. Om inte annat.

Lite pikant att det är en piteåkare de misstolkar och inte en utbrytare/solokörare.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Expressens rubriker är oftast pinsamma, ibland är även själva artiklarna det. Jag vet inte om Thomas Pettersson kommenterat sin artikel där han resonerade kring risken att Norge skulle ta noll pallplatser på damsidan i världscupen i vinter.

Edit: finns trots det några som skriver här på forumet som är sämre än Expressens rubriksättare
Redigerarna på kvällstidningarna har sina egna instruktioner. De skruvar till det skribenten lämnat från sig. Just nu har de spinn runt längdskideliten och är extra på hugget att driva och rida på det.
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
När hon dessutom nyligen vunnit 2 VM-guld, så kan inte formen varit alltför dålig..
Jag tycker vi nu har facit på att Jonna inte tappade formen under Planicaveckorna. Hon spände bågen på 10-intervallen men hade inte hunnit återhämta sig efter teamsprinten så som hon hoppats.
Citera
2023-03-19, 17:03
  #835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Så vi får lägga ett budord till de ordinarie tio.
" DU SKA INTE TRO PÅ EXPRESSENS RUBRIKER ! "

Verdens gang består i växelviskonstruksjone mellom man i vit sjegg som icke er juletomte og den onemnbare med horna i panna.
Citera
2023-03-19, 17:09
  #836
Medlem
Jo, det är trist när media överdriver och försöker få det till att det är osämja mellan svenska och norska åkare... Det känns väl som att det väldigt länge har varit så. Petter N gillade att retas och kommentera svenska åkare (Hellner, Emil Haag, Calle,... ) och media var snabba på att förmedla och förstora. Det ligger nog i journalisternas eget intresse att det är lite "hat" mellan åkare.
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Er vel ikke det jeg forbinder med et seriøst skirenn den her konstruksjonen, men grattis med vinst, og herlig at Jonna fick vise vilken avslutter hun er
Men nå til noe som er mye mer alvorlig:

Ekspressens intervju med Kalvå:
"Vi måste förstås fråga hur det känns att få kliva upp på pallen i Sverige – utan sällskap av någon svenska?
– Ja, jag undrar var svenskarna är...?
Kalvå bränner av ett flin innan hon fortsätter:
– Nej, men vi saknar ett par svenskor på start. "

Det her ledde til denna rubrik:
Anne Kjersti Kalvå pikar Sverige: ”Var är de?”

Sånn her er Expressen hele tiden. De rubriksetter for å skape hatkänslor, og derved få en masse click, og dermed penger i kassan.
De bryr sig ikke om at de ofrer trivelige dyktige idrottstjejer på mammons altare. Lite uskyldig humor med glimt i øgat og et leende, hvor hun även retter seg selv for å understreke at det ikke var ondt menad, blir til pikar Sverige med et flin, og i en annen alternativ rubrik var det giftpilar hun sendte.

Så vi får legge et budord tll de ordinære tio.
" DU SKA INTE TRO PÅ EXPRESSENS RUBRIKER ! "
Citera
2023-03-19, 17:29
  #837
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Det ligger nog i journalisternas eget intresse att det är lite "hat" mellan åkare.
Det är med denna exponering - kvällstidningsartiklar som ger klick - som pengarna kommer. Åkarna blir kända ansikten och intressanta att använda i reklam.

Inte av lika stor betydelse för norska åkare som resten av längdvärlden eftersom de förstnämnda även har finansiering av Olympiatoppen och dess kringorganisationer. Men svenska längdåkare -och avlönade svenska ledare - har nog Petter Northug att tacka för en del kronor.
Citera
2023-03-19, 17:30
  #838
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag tycker vi nu har facit på att Jonna inte tappade formen under Planicaveckorna. Hon spände bågen på 10-intervallen men hade inte hunnit återhämta sig efter teamsprinten så som hon hoppats.

Sa inte någon tränare att Jonna är i bättre form nu än under VM, eller har jag drömt det?
Citera
2023-03-19, 17:32
  #839
Medlem
Jag tror du har rätt!
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är med denna exponering - kvällstidningsartiklar som ger klick - som pengarna kommer. Åkarna blir kända ansikten och intressanta att använda i reklam.

Inte av lika stor betydelse för norska åkare som resten av längdvärlden eftersom de förstnämnda även har finansiering av Olympiatoppen och dess kringorganisationer. Men svenska längdåkare -och avlönade svenska ledare - har nog Petter Northug att tacka för en del kronor.
Citera
2023-03-19, 17:45
  #840
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Sa inte någon tränare att Jonna är i bättre form nu än under VM, eller har jag drömt det?
Jag kan ha missat det. Det är ett intressant uttalande i så fall.

Jag tror inte på något sådant: Efter en liten dipp i Les Rousses (nedtränad?) har hon haft väldigt bra och framförallt jämn form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in