2023-03-19, 14:11
  #817
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jo, men Nossenos frågade ju om det utifrån uttagningen av VM-stafetten. Och att hon öppnade för hårt i det loppet är ju inte riktigt relevant för VM-stafetten då hon åkte jämnt med Maja till 5.2 km.

Och även om hon öppnade för hårt i det loppet, om hon inte haft en dålig dag (vilket framför allt visade sig i andra halvan av det loppet) så borde hon ha slutat topp-8. Hon har varit topp-6 i två distanslopp denna säsong och det är där hennes kapacitet ligger tycker jag.
Jonna spände väl bågen på VM-intervallen, och "sprack". Hon öppnade hårdast av alla. Var väl inte återhämtad riktigt.

Hur hennes skidor var är fortfarande okänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Hagström överlägsen i ett litet damfält. Grate vann på herrsidan men blev rejält utmanad av junioren Bosse Lövgren som visade sig vara riktigt snabb.
Citera
2023-03-19, 14:40
  #818
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jonna spände väl bågen på VM-intervallen, och "sprack". Hon öppnade hårdast av alla. Var väl inte återhämtad riktigt.

Hur hennes skidor var är fortfarande okänt.

Ja, Sundling åkte för en topplacering på 10 km-loppet och siktade högt, men orkade inte hela vägen.. Jonna blir då tveksam till formen, iom att hon vet sin högsta kapacitet (som är ljusår bättre än Majas)..

Dahlqvist har inget hopp om medalj på 10 km öht, utan försöker bara hålla ihop loppet och löser precis en top-10 placering, vilket Maja är jättenöjd med och påstår att hon nu är i sitt livs form..

Byström och gänget är bara dumma, med Jonna på sistasträckan, så hade varken Ebba eller Frida behövt stressa i sin åkning och tvingats skapa luckor, utan bara göra som Ilar och Anger gjorde idag, åka med..

Ser ni inte vilken enorm trygghet det innebär för Calle, Moa och Edvin idag, att de har Jonna på sistasträckan? De litar fullt ut på henne och kan koncentrera sig på att hänga med, ingen behöver spränga något fält, utan bara åka med, skillnaden är gigantisk..

Avslappnade åkare kontra stressade åkare..
Citera
2023-03-19, 15:00
  #819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jonna visade att hon kan avgöra mot Kalvå på en avslutningssträcka på 5 km. Jonna borde naturligtvis blivit uttagen att få åka avslutningssträckan på VM. Och inför VM-stafetten var det ju rimligt att anta att Ebba och Frida inte skulle tappa något mot de andra lagen på mittensträckorna.

Om Sundling fått åka sistasträckan på VM, så hade Ebba och Fridas huvuduppgift varit att hänga med, allt annat hade varit en bonus..

Nu visste de att Maja inte kan hänga med Kalvå i 5 km på dessa banor, detta vet både de svenska och norska åkarna, man gav bort det mentala övertaget till Norge och förlorade stafetten..

Vet inte vad Byström tänker idag, men Jonna dominerar på sistasträckan, alla ser det, "bänknötaren" är den som hela landet inklusive lagkamrater litar fullt ut på..
Citera
2023-03-19, 15:12
  #820
Medlem
Exakt! Har vi en konflikträdd förbundskapten i Byström så kan det leda till extrema uttagningar..som kan leda till helt horribla uttagningar..som leder till oro i laget..som leder till ett klart sämre resultat än förväntat..som leder till turbulens efter stafetten..som leder till ” krismöte”.

Hade vi haft en stark, kompetent och trygg förbundskapten som sprider lugn i truppen genom att se att Sverige tagit VM-guld i både sprint och teamsprint. Två åkare med enormt självförtroende. Emma och Jonna. I OS hade Jonna 4 dagar mellan loppen= Jättesuccé.

Nu var det 3 dagar mellan sprint/ teamsprint i VM. Sedan 4 dagar till damstafetten. Byström tycker att detta upplägg inte var tillräckligt bra för då skall Jonna också få in ett 10 km fritt emellan. Trots en säsong med en efterhängsen förkylning. Helt idiotiskt beslut.

Oavsett, så är ändå Jonna ohotad på en slutsträcka, 5 km. Att vi har en förbundskapten som inte tycker detta är mycket oroväckande. Fast är man konflikträdd så utgår man inte alltid utifrån åkarnas kompetens utan att ta ut den åkare som gör att man slipper ev. konflikter gruppen.

Det är horribelt att sitta och skriva om sådant här men Sverige sumpar bort ännu ett guld..3:e på raken.
Citera
2023-03-19, 15:14
  #821
Medlem
FNLSs avatar
Ältar ni det där fortfarande? Larvig diskussion
Citera
2023-03-19, 15:22
  #822
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Ja, Sundling åkte för en topplacering på 10 km-loppet och siktade högt, men orkade inte hela vägen.. Jonna blir då tveksam till formen, iom att hon vet sin högsta kapacitet (som är ljusår bättre än Majas)..

Dahlqvist har inget hopp om medalj på 10 km öht, utan försöker bara hålla ihop loppet och löser precis en top-10 placering, vilket Maja är jättenöjd med och påstår att hon nu är i sitt livs form..

Byström och gänget är bara dumma, med Jonna på sistasträckan, så hade varken Ebba eller Frida behövt stressa i sin åkning och tvingats skapa luckor, utan bara göra som Ilar och Anger gjorde idag, åka med..

Ser ni inte vilken enorm trygghet det innebär för Calle, Moa och Edvin idag, att de har Jonna på sistasträckan? De litar fullt ut på henne och kan koncentrera sig på att hänga med, ingen behöver spränga något fält, utan bara åka med, skillnaden är gigantisk..

Avslappnade åkare kontra stressade åkare..

stämmer väl inte jätte bra på Ebba o Frids profil att bara att åka med, dom hade nog åkt på samma sätt oavsett vem som var på sista

men att jämföra Moa med någon av Ebba och Frida är väl att ta i Moa ska vara nöjd om hon går med medans Frida eller Ebba har andra ambitioner när dom åker
Citera
2023-03-19, 15:37
  #823
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
JA


Dålig dag sa hon själv


exakt


Som sagt VM stafetten var bara 5 km och inte individuell start. Där gällde bara att vara först i mål.

Och Jonna har inte problem med 10 km. Kolla i förrgår.... dagen före sprintfinalen!
Jonna är GRYM!!

GRYMT att hon inte fick åka VM-stafett
Jonna startar tyvärr nästan alltid lite för hårt när det är intervallstart. Hon har ofta ledningen vid första mellantiden för att sen ha en svacka mitt i loppet och sen avsluta bra. Alla intervallstartslopp i världscupen i vinter och förra vintern (iofs bara fyra stycken) har hon kört så liksom VM där hon var på en lägre nivå, även inledningen.
Däremot har hon självklart inget problem med själva distansen eftersom hon var trea och fyra på de två tremilar hon körde förra vintern.
Citera
2023-03-19, 15:45
  #824
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Ja, Sundling åkte för en topplacering på 10 km-loppet och siktade högt, men orkade inte hela vägen.. Jonna blir då tveksam till formen, iom att hon vet sin högsta kapacitet (som är ljusår bättre än Majas)..

Dahlqvist har inget hopp om medalj på 10 km öht, utan försöker bara hålla ihop loppet och löser precis en top-10 placering, vilket Maja är jättenöjd med och påstår att hon nu är i sitt livs form..

Byström och gänget är bara dumma, med Jonna på sistasträckan, så hade varken Ebba eller Frida behövt stressa i sin åkning och tvingats skapa luckor, utan bara göra som Ilar och Anger gjorde idag, åka med..

Ser ni inte vilken enorm trygghet det innebär för Calle, Moa och Edvin idag, att de har Jonna på sistasträckan? De litar fullt ut på henne och kan koncentrera sig på att hänga med, ingen behöver spränga något fält, utan bara åka med, skillnaden är gigantisk..

Avslappnade åkare kontra stressade åkare..
Sundling och Dahlqvist är olika personer och utrycker saker med helt olika språk. Det ser ju ut som Byström inte kan hantera det, inte ens avtolka det.

Är det fortfarande Magnus Ingesson som är Sundlings tränare?
Citera
2023-03-19, 15:56
  #825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Sundling och Dahlqvist är olika personer och utrycker saker med helt olika språk. Det ser ju ut som Byström inte kan hantera det, inte ens avtolka det.

Är det fortfarande Magnus Ingesson som är Sundlings tränare?

Jörgen Abrahamsson. Väldigt oroväckande att man har en förbundskapten som inte ser att Sundling är på samma nivå som Kalla i VM..och på en slutsträcka.

Fast han ändå säger att han tycker Jonna får för lite uppmärksamhet som skidåkare..
Citera
2023-03-19, 16:04
  #826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Ältar ni det där fortfarande? Larvig diskussion

Eh, du är nöjd med att förlora OS- och VM-stafetter redan i laguttagningen, förstår jag..

Du verkar inte förstå det mentala spelet, som är extremt viktigt inom all idrott, förstår du ens hur mycket kritik fotbolls- och hockeytränare får när de misslyckas med sina lag?..

Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
stämmer väl inte jätte bra på Ebba o Frids profil att bara att åka med, dom hade nog åkt på samma sätt oavsett vem som var på sista

men att jämföra Moa med någon av Ebba och Frida är väl att ta i Moa ska vara nöjd om hon går med medans Frida eller Ebba har andra ambitioner när dom åker

De hade inte behövt spränga fältet, stor skillnad om man MÅSTE hänga av motståndarna istället för att det ses som en BONUS, vi hade redan förlorat det mentala spelet iom laguttagningen, tycker det syntes tydligt på åkarna hela dagen..

Svenskorna kändes pressade, stressade och nervösa medan norskorna var hungriga, hade allt att vinna och trodde på seger..

Har man det mentala övertaget på sistasträckan, så är mycket vunnet, om t.ex. Frida inte känner sig helt hundra för dagen, så blir det ju ett h-e om hon vet att Maja måste ha ett försprång på sistasträckan också..

Utgångspunkten blir densamma, har man den bästa åkaren på slutet, så behöver man inte ta några större risker utan man kan säkra sträckan först och sedan lägga på ett kål om det finns extra resurser..

Sedan är Ebba och Frida överskattade över 5 km, de vill helst ha längre distanser och man kan inte bara gå på namnen..
Citera
2023-03-19, 16:04
  #827
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Härligt att Jonna satte Sverigehataren Kalvå på plats.
Er vel ikke det jeg forbinder med et seriøst skirenn den her konstruksjonen, men grattis med vinst, og herlig at Jonna fick vise vilken avslutter hun er
Men nå til noe som er mye mer alvorlig:

Ekspressens intervju med Kalvå:
"Vi måste förstås fråga hur det känns att få kliva upp på pallen i Sverige – utan sällskap av någon svenska?
– Ja, jag undrar var svenskarna är...?
Kalvå bränner av ett flin innan hon fortsätter:
– Nej, men vi saknar ett par svenskor på start. "

Det her ledde til denna rubrik:
Anne Kjersti Kalvå pikar Sverige: ”Var är de?”

Sånn her er Expressen hele tiden. De rubriksetter for å skape hatkänslor, og derved få en masse click, og dermed penger i kassan.
De bryr sig ikke om at de ofrer trivelige dyktige idrottstjejer på mammons altare. Lite uskyldig humor med glimt i øgat og et leende, hvor hun även retter seg selv for å understreke at det ikke var ondt menad, blir til pikar Sverige med et flin, og i en annen alternativ rubrik var det giftpilar hun sendte.

Så vi får legge et budord tll de ordinære tio.
" DU SKA INTE TRO PÅ EXPRESSENS RUBRIKER ! "
Citera
2023-03-19, 16:11
  #828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Eh, du är nöjd med att förlora OS- och VM-stafetter redan i laguttagningen, förstår jag..

Du verkar inte förstå det mentala spelet, som är extremt viktigt inom all idrott, förstår du ens hur mycket kritik fotbolls- och hockeytränare får när de misslyckas med sina lag?..



De hade inte behövt spränga fältet, stor skillnad om man MÅSTE hänga av motståndarna istället för att det ses som en BONUS, vi hade redan förlorat det mentala spelet iom laguttagningen, tycker det syntes tydligt på åkarna hela dagen..

Svenskorna kändes pressade, stressade och nervösa medan norskorna var hungriga, hade allt att vinna och trodde på seger..

Har man det mentala övertaget på sistasträckan, så är mycket vunnet, om t.ex. Frida inte känner sig helt hundra för dagen, så blir det ju ett h-e om hon vet att Maja måste ha ett försprång på sistasträckan också..

Utgångspunkten blir densamma, har man den bästa åkaren på slutet, så behöver man inte ta några större risker utan man kan säkra sträckan först och sedan lägga på ett kål om det finns extra resurser..

Sedan är Ebba och Frida överskattade över 5 km, de vill helst ha längre distanser och man kan inte bara gå på namnen..

Har man världens bästa på en slutsträcka behöver ” bara” de andra hänga med fram till 4:e sträcka. Samma förutsättningar som de norska herrarna har när de har Klaebo på sista sträckan.

Alla såg att Kalvå inte hade en chans på en slutsträcka. Ja, Frida och Ebba är som bäst från 7,5 km till 50 km. Självklart de kan få sekunder med bra skidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in