Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-19, 14:39
  #229
Medlem
Jag börjar ta dessa muppar på allvar den dagen de lever ute skog och mark, endast på vad naturen kan ge dem utan att de förstör något "levande".
Citera
2023-03-19, 14:41
  #230
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
TS verkar osannolik? Finns kompletta dieter som LCHF som bygger på ägg, man äter flera varje dag, rekommenderas av läkare. Många myter kring mat.

När det gäller vilken som mat som ger lång livslängd, så är världen riktigt varierad och det är hur enkelt som helst att se i vilka länder man äter nyttig mat. T.ex har Sydkorea gått förbi nästan alla västländer i livslängd, de äter inte fett mjölkprodukter bröd, ganska lite kött, syrade grönsaker. Spanien har gått förbi Sverige, de äter mer grönsaker. Island har gått förbi Sverige, de äter fisk. I Japan lever man längst, enkel billig diet med mycket fisk.

Det verkar faktiskt vara så enkelt som att länder med många feta har kortare livslängd. Japan och Sydkorea går inga tjocka människor på gatan. USA är fyllt av dem. Sverige ligger mitt emellan men fetman ökar pga snabbmat och godis läsk.

Så inte något svårt alls. När jag varit med familjen 14 dagar i Seoul och kom hem så fattade jag hur mycket fett, mjölkprodukter, bröd, eftterätter, socker vi har i vår mat. Den var äcklig i säkert 2-3 veckor. Sedan åt jag som en vanlig svensk igen. Sannolikt dör jag 5 år för tidigt jämfört med om jag bott i Sydkorea.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-19 kl. 14:45.
Citera
2023-03-19, 14:44
  #231
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Ägg är bra, men lite för bra. Det är så potent att det göder bakterier, virus och patogener i kroppen till en grad som andra livsmedel inte gör. Men var och en blir salig på sin tro.
Hur menar du att ägg skulle göda virus? Det får du gärna förklara.
Citera
2023-03-19, 14:47
  #232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Jaså är det så? Det kan inte vara för rotfrukter och nötter då? Din jävla åsna

Varför skulle en människa äta nötter? Nötter innehåller mängder med gifter som skyddar kärnan så den kan gro.

Inte ens en papegoja kan äta nötter utan att äta lera för att kunna dra ur gifterna från tarmen. Du har ingen aning om vad du snackar om.

Dessa gifter finns i de flesta växter, sädesslag, skal osv förutom frukt. Det är därför människan fermenterar, jäser och tillagar maten annars blir den oätlig hälsomässigt.
Citera
2023-03-19, 14:50
  #233
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Har du testat att äta rotfrukter och nötter?
Jag har.. skit och fjärt luktar absolut noll. Det är som hälsan själv som kommer ut ur arslet på en efter att man har ätit sådan kost. Det tar en stund att anpassa tarmfloran och man kan inte fuska. Minsta lilla animaliskt och det börjar lukta ruttet om fjärtarna och avföringen.
Säger detta något om vilken kost vi bör använda oss utav?
Vi använder våra sinnen för att avgöra vad som är hälsosamt och inte hälsosamt i alla andra fall. Skulle vi inte göra det i det här fallet?

Folk vill jättegärna tro att vi är skapta köttätare men tyvärr så finns det inget som tyder på det. Vi kan tolerera att äta kött men det är inte samma sak som att vara skapta för att äta kött.



Tu trollar nu va. Det finns massa bevis för det. Och att dina mökar luktar illa är inte ett bevis motsatsen. Kött ser, luktar och smakar gott. Kan man inte tillaga det kan man få provlem i kistan, men råa rotfrukter är inte supergott heller.

Utöver detta finns det gener ocha annat som kan påverka. Vissa får laktosintolerans, allergier och annat. Andra får andra.
Citera
2023-03-19, 14:51
  #234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Varför skulle en människa äta nötter? Nötter innehåller mängder med gifter som skyddar kärnan så den kan gro.

Inte ens en papegoja kan äta nötter utan att äta lera för att kunna dra ur gifterna från tarmen. Du har ingen aning om vad du snackar om.

Dessa gifter finns i de flesta växter, sädesslag, skal osv förutom frukt. Det är därför människan fermenterar, jäser och tillagar maten annars blir den oätlig hälsomässigt.

Då åt vi väl inte nötter då? Vad åt vi för något?
Citera
2023-03-19, 14:52
  #235
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Varför skulle en människa äta nötter? Nötter innehåller mängder med gifter som skyddar kärnan så den kan gro.

Inte ens en papegoja kan äta nötter utan att äta lera för att kunna dra ur gifterna från tarmen. Du har ingen aning om vad du snackar om.

Dessa gifter finns i de flesta växter, sädesslag, skal osv förutom frukt. Det är därför människan fermenterar, jäser och tillagar maten annars blir den oätlig hälsomässigt.


Detta var nog det mest matfundamentalistiska smörjan jag läst på FB. Drar du fram fakta ur röven,eller ?
Citera
2023-03-19, 14:53
  #236
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Folk vill jättegärna tro att vi är skapta köttätare men tyvärr så finns det inget som tyder på det. Vi kan tolerera att äta kött men det är inte samma sak som att vara skapta för att äta kött.
Med tanke på alla näringsämnen som enbart går att få i sig genom att äta djur så är du helt fel ute.
Citera
2023-03-19, 14:53
  #237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns nyare forskning som bland annat fastställer att de länkar du hänvisar till gäller för personer som har sjukdomar som gör att de blir kraftigt överviktiga då de inte kan balansera näringsintaget. Friska personers kolesterol påverkas inte av äggintag

Hur många studier syftar du på? En? Två? På pubmed hittar du hundratals som går i linje med de länkar jag skickat, dvs det vore högst osannolikt att en enda studie skulle hittat något eller påvisat något som är emot hundratals andra studier. Då skulle det behövas mycket mer forskning inom det du talar om innan du kan uttala dig så självsäkert, så antingen vet du inte vad du pratar om eller så har du bara ett starkt bias mot denna studie du nämner för att du äter mycket ägg själv.
Citera
2023-03-19, 14:57
  #238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Tu trollar nu va. Det finns massa bevis för det. Och att dina mökar luktar illa är inte ett bevis motsatsen. Kött ser, luktar och smakar gott. Kan man inte tillaga det kan man få provlem i kistan, men råa rotfrukter är inte supergott heller.

Utöver detta finns det gener ocha annat som kan påverka. Vissa får laktosintolerans, allergier och annat. Andra får andra.

Nej jag trollar inte. Och försök inte att underminera det jag säger med sådana där kommentarer. Annars så kan du få bli bemött med exakt samma mynt varje gång själv.
Citera
2023-03-19, 15:00
  #239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Med tanke på alla näringsämnen som enbart går att få i sig genom att äta djur så är du helt fel ute.

Kan inte du länka mig en video eller något där vetenskapen hävdar att vi är skapta för att äta kött?
Citera
2023-03-19, 15:13
  #240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Saxat snabbt:



Men du har ändå delvis rätt:

Tack, det var ganska länge sedan jag läste om det så jag har säkert delvis fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback