2023-03-26, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Äter flera ägg om dagen. Stämmer det är jag körd.

Har ej läst källan men det har ju hävdats tidigare att kolesterolet i ägg inte är bra.

Samtidigt låter det motsägelsefullt då jag förstått det som att man på senare tid kommit fram till att ägg inte är farligt.

Herregud, tänk att vissa går på detta.. Har i snitt ätit 3-5 ägg om dagen i 40 år.
Citera
2023-03-26, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

Vilka förbannade lögner. Korrelation och orsak är inte samma sak.

Du kan ha två monsterfetton som äter ägg som dör av hjärtattack och vips så kommer lågbegåvade idioter hävda att ägg orsakar hjärtattack.

Undrar om liknande skrämselpropaganda finns om alkohol?

Ny, skrämmande rapport! Studier visar att varje andetag du tar minskar din återstående livslängd med i genomsnitt nära 3 timmar!
Citera
2023-03-26, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnka2000
Herregud, tänk att vissa går på detta.. Har i snitt ätit 3-5 ägg om dagen i 40 år.

Jag var ironisk och anmärkte på motsägelsefullheten och att källan inte länns trovärdig. Jag har ätit ägg motsvarande flera miljoner cigaretter enligt deras logik de senaste 40-50 åren. Jag borde vara en vandrande vålnad.
Citera
2023-03-29, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Jag var ironisk och anmärkte på motsägelsefullheten och att källan inte länns trovärdig. Jag har ätit ägg motsvarande flera miljoner cigaretter enligt deras logik de senaste 40-50 åren. Jag borde vara en vandrande vålnad.

Jo, jag fattade att du var ironisk 🤣
Citera
2023-03-29, 10:06
Medlem
Brukar äta ett ägg efter begär, känns aldrig fel i kroppen däremot att jag missgynnar köttindustrin.

2 kokta ägg skulle jag däremot må dåligt av.
Citera
2023-03-29, 12:26
Medlem
Det var det mest korkade påståendet som jag har hört. Ägg är ett av de mest näringsrika livsmedlen som finns och det finns ingen data som gör att man kan dra något slutsats av att det skulle vara skadligt, medans det finns massor som visar att det är bra för oss.

Citat:
This study was planned and conducted to investigate the effects of egg consumption on metabolic syndrome components and potential mechanisms of action on humans. Egg, an important source of animal protein, is defined as a functional food containing various bioactive compounds that can affect the proinflammatory and anti-inflammatory pathways. As a matter of fact, the egg can show immunomodulatory, anti-inflammatory, antioxidant, anticancer, or antihypertensive effects with its bioactive components. It is claimed that egg consumption may protect individuals against metabolic syndrome by increasing HDL-C levels and reducing inflammation. The increase in egg consumption creates the perception that it may lead to cardiovascular diseases due to its cholesterol content. However, there is insufficient evidence as to whether dietary cholesterol-lowers LDL-C.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34472102/
Citera
2023-03-29, 13:54
Medlem
Äter minst tre ägg om dagen, borde varit död för länge sen om det hade varit sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in