2023-03-19, 14:22
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Håll andan i 10 sekunder. Du lär inte dö av det.
"10 sekunder" är BS.

Absolut BS. Ännu en av JJ:s lögner som en del bara tar för sant för att hon säger det.
Citera
2023-03-19, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vet inte hur generellt lågbegåvad MH är. Enligt föräldrarna har hon fått flera An efter återgången till skolan.

Svårt att säga i.o.m. att hon bodde kvar hos föräldrarna. Om hon är rent lågbegåvad/utvecklingsstörd hade hon ju knappast klarat av ett eget boende.
Citera
2023-03-19, 14:24
Medlem
Finns det någon annan del av FUP?
Protokoll?
Vart fasen kan jag läst om ryggskador, skador på handlederna o revbenen och armbågar?!😳😳😳😳har kollat både Fup och stämningsansökan. Kan det varit från media?
Nån som känner igen det?
Citera
2023-03-19, 14:25
Medlem
Kollade precis på GW-klippet och han har ju i princip inte öppnat FU. Så han har noll koll på teknisk bevisning etc. Så man får ta hans uttalande med en stor skopa salt.
Citera
2023-03-19, 14:25
Medlem
fhershs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moonlight21
Men seriöst, jag kan faktiskt relatera MH, då jag själv har sårbarhet och var skör på denna tid. Det är så vidrigt hur långt psykopater kan gå för att deras vilja gå igenom. Visst säger inte att MH är felfri , hon ska också ha straff men man måste tänka på självaste manipulationen. Hon hade nog aldrig befunnit sig i denna sits om hon inte va med JJ.

Det är tragiskt det hela.. hur psykopater kan utnyttja själar som är sköra , då menar jag den relation JJ hade till MH.

JJ ska sitta inne i evighet, hemsk människa.

Håller med dig, MH är inte oskyldig på något sätt å vis men hon verkar ha haft problem som gjort henne lätt att manipulera och vara väldigt beroende av att ha en bästa vän. När man läser förhören så verkar hon börja komma till insikt om JJ, avstånd och att prata med någon utomstående får henne att börja förstå att JJ är empatilös.
Senast redigerad av fhersh 2023-03-19 kl. 14:28.
Citera
2023-03-19, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cricko73
Det som verkar svårast att greppa överlag är motivet men det är nog inte djupare eller svårare än kvinnlig svartsjuka/hämndbegär.

Ca 1% av populationen bär allvarligare psykopatiska drag men inom denna 1% fördelas det inte lika 50/50 mellan man/kvinna. Kvinnliga psykopater är ovanligare men ofta än mer extrema i sitt sätt att uppträda, hjälpta av skyddet av att vara just kvinna.

Jag är inte förvånad, lägg ihop lite kvinnliga egenskaper och lägg till lite PMS som katalysator allra sist så ter det sig nog logiskt i hjärnan att döda Tove över nån eller några skitsaker.

Sedan funderar jag väldigt över alla MGM:s fetisch för att bära med sig telefonen vid varje mordtillfälle, vill de åka fast eller?

Kolla igenom 10 uppklarade mordfall bakåt i tiden och plocka bort telefonen i polisutredningen, hur många av dem blir då lösta?

/C

Förstår inte varför majoriteten av folket i tråden vill så gärna att JJ kopplas till psykiska sjukdomar. Det är rätt uppenbart att JJ påvisar sig vara frisk men det rättfärdigar ju inte hennes beslut att mörda någon kallblodigt. Skulle du förresten påstå att män isåfall lider av någonting värre då än PMS med allt skjutande, dödande och knivhuggande? Inte ens de männen blir klassade som psykopater. I mina ögon är det dessutom värre för ett fall att ha en psykisk sjukdom som grund för allt.

Det är såklart otroligt sjukt för oss normalstörda att sätta oss in i ett sådant perspektiv för att det enda vi kan se i det hela är att någon som är otroligt sjuk i huvudet måste ha gjort det här. Hon är högst förmodligen frisk och klarvaken, vilket stärker det faktum att hon är en ond, elak och hänsynslös kvinna som är kapabel till att planera ett mord och dessutom villig att dra ner hela sin familj och vänner till ett helvetes liv för sin egna vinning. Att vara psykopat är inte alltid en förklaring till allt. Människor är sjukare än vad man tror. Vi ska vara tacksamma att polisen och alla delaktiga i fallet lyckades hitta en kallblodig frisk mördare. Det är lite som att hitta en nål i en höstack.
Citera
2023-03-19, 14:28
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Instämmer. Mh nämner ingenstans varken till kompisar innan mordet, eller i förhören att hon är rädd för JJ. Inte förrän hon träffat föräldrarna i häktet, då slå hela historien om. Hon minns inte, hon sov hela tiden medan mordet skedde och hon var livrädd för JJ, JJ var glad efter mordet men MH själv var rädd och ledsen.

Så det är föräldrarna som hjälpt henne att komma på "försvaret"? Att göra sig själv till ett stackars offer?

Situationen måste vara hemsk för dem men hur kommer det kännas för dem om MH får ett lågt straff och kommer ut och mördar igen?

Ibland måste man acceptera verkligheten så som den är. MH har valt att följa djävulen. Hon har vänt sig från Gud. Det har fått konsekvenser.
Citera
2023-03-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Absolut BS. Ännu en av JJ:s lögner som en del bara tar för sant för att hon säger det.

Men hålla andan och bli strypt är ju inte samma sak. Blodtillförseln till hjärnan försvinner ju inte när man håller andan men det gör den om man blir strypt och det behöver inte alls ta lång tid.
Citera
2023-03-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Ja det är bullshit. Den som överlevt sån attack vet att det tar mycket längre tid än 10 sekunder att tuppa av och kissa på sig.

Det är nog väldigt olika och beror på många faktorer. Det är välkänt väldigt oberäkneligt att strypa någon, speciellt om man också sitter över personen eller lägger tryck mot kroppen samtidigt. Det finns ju en anledning till att väldigt mycket dödliga olyckor från polis och ordningsvakter sker genom just strypgrepp.

”Det vi vet med säkerhet är att det inte finns något säkert sätt att strypa någon. Strypningar är tryck på halsens blodkärl och luftvägar som leder till syrebrist i hjärnan. Att just hjärnan förlorar syre är i sig mycket allvarligt.
Hjärnan upptar bara 2 % av kroppen, men behöver 20 % av kroppens syretillförsel. Effekterna är omedelbara. Efter 6 - 7 sekunder kan personen tappa medvetandet. Efter 15 sekunder förloras förmågan att hålla urin. Efter fyra till fem minuter är personen hjärndöd. För att orsaka allvarlig och dödlig skada krävs mindre tryck än för att öppna en läskburk.”

(resultat från snabb dagsaktuell googling, finns även bättre källor än expressen för den som vill fördjupa sig https://www.expressen.se/debatt/ordet-strypsex-borde--inte-ens-finnas-i-spraket/)
Senast redigerad av Olivera 2023-03-19 kl. 14:33.
Citera
2023-03-19, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag tror inte hon har lyckats förtränga utan hon är lika iskall som JJ. De trodde de skulle komma undan med det här.

MH är lite efter, det märks, men hon är iskall ändå. En sak kan jag inte förstå. Johanna är ganska intelligent hur i hela världen kan hon googla allt hon googlar ha med sig telefon över allt, betala med kort på Dollarstore och allmänt uppföra sig som en person som aldrig lyssnat på ett avsnitt av en true crime podd, eller ens sett ett avsnitt av CSI.

Sen fattar jag inte heller varför hon köpte så mycket bensin på söndagen, Tove var redan uppbränd hade hon tänkt mörda resten av kompisgänget under veckan eller var det lite dörrar som behövde brinna i Vetlanda nu när hon ändå var igång?

Knappast uppbränd va? för att bränna upp en kropp behöver du säker minst 30-50 liter bensin och ved och grjer krävs mycket värme för att förbränna en kropp. Kollar man på info om en kremering så är det 800 grader under 2 timmar för att förbränna kista och kropp.
Citera
2023-03-19, 14:32
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Men hålla andan och bli strypt är ju inte samma sak. Blodtillförseln till hjärnan försvinner ju inte när man håller andan men det gör den om man blir strypt och det behöver inte alls ta lång tid.

Källa eller killgissning
Citera
2023-03-19, 14:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Jag med en lättare form av dyskalkyli kan inte annat än säga att du gav en rätt så spot on förklaring!
När jag blir ombedd beskriva dyskalyli pendlar jag mellan att säga att det är som dyslexi fast med siffror, eller att sånt som involverar fler än tre siffror i följd (ex. pinkoder, priser, mm) ofta kan upplevas som en grå sörja som kräver ansträngning för att tyda.
Då kan du kanske ha hjälp av min förklaring när någon undrar? 😃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in