2023-03-19, 14:04
Medlem
fhershs avatar
Har läst mycket av förhören nu och man blir nästan mörkrädd av hur svart JJs hjärta är. Jag hoppas innerligt att hon åker in på livstid med tanke på hur hon varit mordlysten så länge innan mordet på TT. Hade jag trott att man kan bli bestatt av demoner hade jag nog tyckt att hon behöver en präst.
Citera
2023-03-19, 14:07
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
(Det som spelar roll) är att ämnet har diskuterats en del i tråden före FUP släpptes i fredags, användare har ställt frågeställningen.
Man brukar känneteckna SSRI som något som stänger av, blockerar och bedövar den ordinarie sinnesstämningen hos användaren.
Det som också kan "spela roll" är att man möjligtvis kan lära sig något av situationen.

Man slutar inte fungera som människa känslomässigt av den. Tove är inte den första eller sista personen som blivit manipulerad, medicin eller inte.

Det framgår ju i FUP att Tove haft en svag sida för JJ och hur velat att JJ skulle tycka om henne och mådde mycket dåligt av att JJ hade ett sådant starkt inflytande på henne. Så med det i åtanke är det väl knappast konstigt om Tove gick med dom till lägenheten i hopp om att det skulle leda till något positivt och få ett slut på det långvariga bråket.
Citera
2023-03-19, 14:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Nej det är märkligt, men jag tror att med en individ som MH måste man också räkna in hennes suggestibilitet.

Det är som med falska erkännanden av lättpåverkade och lågbegåvade personer, de säger det de blir tillsagda att säga och vet snabbt knappt vad som är deras egna minnen och inte.

Speciellt från traumatiska händelser och då de varit under alkoholpåverkan. Och här handlar det om en person som varit totalt manipulerad i två år.
Vet inte hur generellt lågbegåvad MH är. Enligt föräldrarna har hon fått flera An efter återgången till skolan.

Oavsett detta, hon berättar själv om saker och ting som kan läggas JJ till last t ex bränningar, skadegörelser. Jag tycker MH är slug och mycket medveten om vad som kan försätta JJ i en sämre dager och MH möjligen i en mer positiv dager, såsom dominerad och utsatt i förhållande till JJ.
Citera
2023-03-19, 14:11
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
En grej jag tänkt på en del. Hur kan Clea hävda att strypningen på 10 sekunder INTE görs för att döda någon? Jag vet att en strypning kan ta längre tid än så men är det bara jag som tycker att 10 (om det nu är 10, jag tänker att JJ underdrivit lite så kan lika gärna vara längre) sekunder är LÄNGE?

Hade strypt någon i 10 sekunder hade jag iaf aldrig haft en tanke på att denna INTE skulle dö?

Håll andan i 10 sekunder. Du lär inte dö av det.
"10 sekunder" är BS.
Citera
2023-03-19, 14:12
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivera
Fattade det som att MH och JJ fick den infon i samband med någon omhäktning? Ganska säker på att det står så i förhöret med MHs samsittare.

Samsittaren berättar också att MH är illa berörd över att få höra vad som hänt med Tove, att kroppen är strypt och har bränts, vilket ju är lite märkligt övertygande med tanke på att MH ju i senare förhör säger sig känna till båda dessa saker. Jag funderar på om det tyder på en ganska bra förmåga att ljuga, eller på att MH verkligen lyckats ”lura sig själv” som hon är inne på i något förhör (eller förstås kanske en kombination av bägge)

Jag tror inte hon har lyckats förtränga utan hon är lika iskall som JJ. De trodde de skulle komma undan med det här.

MH är lite efter, det märks, men hon är iskall ändå. En sak kan jag inte förstå. Johanna är ganska intelligent hur i hela världen kan hon googla allt hon googlar ha med sig telefon över allt, betala med kort på Dollarstore och allmänt uppföra sig som en person som aldrig lyssnat på ett avsnitt av en true crime podd, eller ens sett ett avsnitt av CSI.

Sen fattar jag inte heller varför hon köpte så mycket bensin på söndagen, Tove var redan uppbränd hade hon tänkt mörda resten av kompisgänget under veckan eller var det lite dörrar som behövde brinna i Vetlanda nu när hon ändå var igång?
Citera
2023-03-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Han kommer vid kl 11.10 idag.
Finns det att se i efterhand ?
Citera
2023-03-19, 14:14
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har tuggat på en enkel förklaring av dyskalkyli. Den är givetvis extremt förenklad.

Koppling mellan beteckning och begrepp saknas, dvs när man ser en siffra betyder den inget. Det är bara som en krumelur i en barnteckning. Ingen automatisk koppling till antal sker, ej heller till något annat.
Det går att träna med olika hjälpmedel och att på omvägar lära sig vad en siffra kan stå för, men kan aldrig gå raka vägen per automatik.

Jag med en lättare form av dyskalkyli kan inte annat än säga att du gav en rätt så spot on förklaring!
När jag blir ombedd beskriva dyskalyli pendlar jag mellan att säga att det är som dyslexi fast med siffror, eller att sånt som involverar fler än tre siffror i följd (ex. pinkoder, priser, mm) ofta kan upplevas som en grå sörja som kräver ansträngning för att tyda.
Citera
2023-03-19, 14:14
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Håll andan i 10 sekunder. Du lär inte dö av det.
"10 sekunder" är BS.

Ja det är bullshit. Den som överlevt sån attack vet att det tar mycket längre tid än 10 sekunder att tuppa av och kissa på sig.
Citera
2023-03-19, 14:19
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Angående det här med att Tove inte känt varningssignaler, anat någon fara när de ska gå hem till J.J:s lgh, kan det bero på att hon behandlades med Sertralin (SSRI)?

(sidan 69 i FUP)

Ja, det tror jag. Det dämpar känslorna och gör en lite avtrubbad. Man accepterar mer BS från omgivningen.
Citera
2023-03-19, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vet inte hur generellt lågbegåvad MH är. Enligt föräldrarna har hon fått flera An efter återgången till skolan.

Oavsett detta, hon berättar själv om saker och ting som kan läggas JJ till last t ex bränningar, skadegörelser. Jag tycker MH är slug och mycket medveten om vad som kan försätta JJ i en sämre dager och MH möjligen i en mer positiv dager, såsom dominerad och utsatt i förhållande till JJ.
Instämmer. Mh nämner ingenstans varken till kompisar innan mordet, eller i förhören att hon är rädd för JJ. Inte förrän hon träffat föräldrarna i häktet, då slå hela historien om. Hon minns inte, hon sov hela tiden medan mordet skedde och hon var livrädd för JJ, JJ var glad efter mordet men MH själv var rädd och ledsen.
Citera
2023-03-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Finns det att se i efterhand ?

https://www.tv4.se/artikel/72jZzLx8ZMY8aNpR2Zuna7/gw-skulle-bli-foervanad-om-bada-doems-foer-mord
Citera
2023-03-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Jag skummade bara igenom och såg bara att det fanns NÅGOT som testades positivt, men att det mesta var testat negativt. Sedan skummade jag sedan vidare. Nu kan jag inte hitta screeningen igen även efter lite sökning. Det är ju en rejäl lunta att söka igenom och jag har inte lust att lägga ner alltför mycket tid... Har du uppgifter om var screeningen finns så får du gärna berätta

Alkohol testade positivt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in