2023-03-19, 12:58
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Tror du inte att Maja hade kunnat följa i ryggen på Kalvå idag och avgjort på upploppet?

Inte säker på det. Men nu handlar det ju om uttagningen inför VM där en del hävdade att Jonna skulle behöva minst 20 sekunder eller mer i försprång mot Kalvå på sista sträckan. Men också att vi gav bort vårt psykologiska övertag när man tog ut Maja istället för Jonna.
Citera
2023-03-19, 13:03
Medlem
Neofytens avatar
Jonna så liten och söt när hon står bredvid jätten Edvin i segerintervjun!
Citera
2023-03-19, 13:04
Medlem
Harald99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Skitsnack. Odds i en stafett sätts inte utifrån tradition utan vilka åkare som finns att tillgå. Norges båda lag var favorit före Sveriges första lag på flera oddssidor. Att du inte spelar är fullständigt ointressant i sammanhanget. Skistad orkar ju uppenbarligen bara ett lopp per tillfälle och Kläbo kör ju annars allt så det är väl inte märkligt att han avstår i det mastiga program som trots allt kvarstår i slutet.

Hade jag nu bettat så hade jag nog utan oro kunnat inteckna huset på en svensk vinst idag (om inte det vore för sånt som krascher o dyl). Intressant undervärdering av Calle, Moa och Edvin på 5 km f ö.

En stark avslutare är viktig i de vanliga stafetterna, men här är det helt avgörande. Det är 19 km transportsträcka innan dess.
Tycker du själv att 4x5km i mixed stafett är roligt att titta på? Kunde man inte kört åtminstone 4x7,5 km med hela mördarbacken? Då hade det ju åtminstone funnit en chans att det hänt något före hästskon.

Kläbo kör som du säger allt, både i VC och på mästerskap. Detta blir väl den enda tävling som han avstår den här säsongen? Jag förstår varför.
Citera
2023-03-19, 13:05
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Och 10 km. Jonna hade inte gjort det mycket bättre än Maja i VM.
Nej, damstafetten i VM var inte 4 * 10 km
Citera
2023-03-19, 13:10
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald99
Hade jag nu bettat så hade jag nog utan oro kunnat inteckna huset på en svensk vinst idag (om inte det vore för sånt som krascher o dyl). Intressant undervärdering av Calle, Moa och Edvin på 5 km f ö.

En stark avslutare är viktig i de vanliga stafetterna, men här är det helt avgörande. Det är 19 km transportsträcka innan dess.
Tycker du själv att 4x5km i mixed stafett är roligt att titta på? Kunde man inte kört åtminstone 4x7,5 km med hela mördarbacken? Då hade det ju åtminstone funnit en chans att det hänt något före hästskon.

Kläbo kör som du säger allt, både i VC och på mästerskap. Detta blir väl den enda tävling som han avstår den här säsongen? Jag förstår varför.

Synd att du inte gjorde det då. Tre gånger insatsen ungefär låg en svensk seger på. Jag vet inte riktigt vad du menar med "hänt något"? Om nu banan är så förbaskat lätt borde väl fler lag än fyra vara samlade inför slutet.

Kläbo har ju avstått vid flera tillfällen i världscupen under den här säsongen.
Citera
2023-03-19, 13:29
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jonna visade att hon kan avgöra mot Kalvå på en avslutningssträcka på 5 km. Jonna borde naturligtvis blivit uttagen att få åka avslutningssträckan på VM. Och inför VM-stafetten var det ju rimligt att anta att Ebba och Frida inte skulle tappa något mot de andra lagen på mittensträckorna.

Jonna gör ju i princip alltid bra sträckor på 5km stafett. Hon matchade ju Kalla när Kalla var en världsåkare. . I OS var ju Jonnas sträcka grym med. Jag fattade ingenting när de ställde över Jonna i VM. .
Citera
2023-03-19, 13:34
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Jonna gör ju i princip alltid bra sträckor på 5km stafett. Hon matchade ju Kalla när Kalla var en världsåkare. . I OS var ju Jonnas sträcka grym med. Jag fattade ingenting när de ställde över Jonna i VM. .
Det är det ingen som gör...

Hur går det i supersprinten då??
Citera
2023-03-19, 13:35
Medlem
Harald99s avatar
Citat:
Synd att du inte gjorde det då. Tre gånger insatsen ungefär låg en svensk seger på. Jag vet inte riktigt vad du menar med "hänt något"? Om nu banan är så förbaskat lätt borde väl fler lag än fyra vara samlade inför slutet.

Kläbo har ju avstått vid flera tillfällen i världscupen under den här säsongen.

Ja, man kanske ska börja spela trots allt.
Med "lätt" så syftar jag främst på herrarna, eftersom det är mixed stafett. Med enbart damer så hade ju dagens tävling varit betydligt mer öppen, särskilt som Sverige för tillfället står utan Ebba och Frida.
Bara att titta på masstarterna. Damernas tävlingar brukar spricka upp relativt snabbt, medans herrarna kan åka i stor klunga väldigt länge, vilket i sig är förbannat tråkig.
5 km är helt enkelt för kort sträcka för herrarna för att bli annat än transport. Med "hänt något" menar jag just att någon/några spräcker fältet på t ex andra sträckan. Sånt som händer i de vanliga stafetterna.
Samt att vara i Falun och INTE inkludera hela mördarbacken vid dessa tillfällen är för mig en gåta?

Mixed stafett är en postmodern kompromiss som inte är lyckad i sin nuvarande utformning.
Citera
2023-03-19, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald99
Ja, man kanske ska börja spela trots allt.
Med "lätt" så syftar jag främst på herrarna, eftersom det är mixed stafett. Med enbart damer så hade ju dagens tävling varit betydligt mer öppen, särskilt som Sverige för tillfället står utan Ebba och Frida.
Bara att titta på masstarterna. Damernas tävlingar brukar spricka upp relativt snabbt, medans herrarna kan åka i stor klunga väldigt länge, vilket i sig är förbannat tråkig.
5 km är helt enkelt för kort sträcka för herrarna för att bli annat än transport. Med "hänt något" menar jag just att någon/några spräcker fältet på t ex andra sträckan. Sånt som händer i de vanliga stafetterna.
Samt att vara i Falun och INTE inkludera hela mördarbacken vid dessa tillfällen är för mig en gåta?

Mixed stafett är en postmodern kompromiss som inte är lyckad i sin nuvarande utformning.
Kan hålla med om att dagens straffet inte var den roligaste att titta på. Borde varit 7,5 km. Men det som är mer intressant är att jag tror de flesta tyckte det var ett roligare lopp idag än fredagens 10 km.
Citera
2023-03-19, 13:48
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten

Hur går det i supersprinten då??

Hagström överlägsen i ett litet damfält. Grate vann på herrsidan men blev rejält utmanad av junioren Bosse Lövgren som visade sig vara riktigt snabb.
Citera
2023-03-19, 13:56
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Hagström överlägsen i ett litet damfält. Grate vann på herrsidan men blev rejält utmanad av junioren Bosse Lövgren som visade sig vara riktigt snabb.
Tackar!
Citera
2023-03-19, 14:01
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Jonna visade att hon kan avgöra mot Kalvå på en avslutningssträcka på 5 km. Jonna borde naturligtvis blivit uttagen att få åka avslutningssträckan på VM. Och inför VM-stafetten var det ju rimligt att anta att Ebba och Frida inte skulle tappa något mot de andra lagen på mittensträckorna.
JA
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Vad är din förklaring till att Maja var långt före Jonna på 10 km i VM då? Det var ju det som avgjorde uttagningen. Var 10 km för långt för Jonna?

Dålig dag sa hon själv

Citat:
Hon hade en dålig dag helt enkelt. Och på de första 5km i det loppet hängde hon med bra (vid 5.2km var hon 0.6 sekunder efter Maja).
exakt
Citat:
Fast det brukar klagas på Calles och Fridas utgångsfart i lopp. Den frågan måste ju kunna lyftas även när det gäller Jonna (på distanser över 5 km)

Som sagt VM stafetten var bara 5 km och inte individuell start. Där gällde bara att vara först i mål.

Och Jonna har inte problem med 10 km. Kolla i förrgår.... dagen före sprintfinalen!
Jonna är GRYM!!

GRYMT att hon inte fick åka VM-stafett
Senast redigerad av gofigur 2023-03-19 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in