2023-03-19, 01:11
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Jag har hört alla hans föreläsningar, har du? Exakt vilka invändningar har du? Var god precisera.

Den prisbelönte journalisten som avslöjade att USA sprängde NS var senil? Vad mer har ni att tillföra?

Har du hört alla hans föreläsningar han gjort som professor, det är ju extraordinärt i så fall! Eller menar du att du tittat på alla klipp som finns upplagda på Youtube, kanske brottstycken ur föreläsningar som inte finns i sin helhet online och som kanske är tagna ur sitt sammanhang av ryssvurmare? Det är ju inte riktigt samma sak men för dig kanske det känns som en så stor informationsmängd att det är som att du hört allt...

Jag rekommenderar den här sakliga debatten till alla som vill göra sig om uppfattning om vad denne Mearsheimer som är akadmikerfyllots referenspunkt i diskussionen verkligen tycker: https://www.youtube.com/watch?v=EhgWLmd7mCo.

Det existerar ingen artikel som en gång för alla avslöjar att USA sprängde NS. Det förstår ALLA akademiker med lite skam i kroppen som inte supit in sig i totalt önsketänkande. Det är möjligt att USA gjorde det, men Hearsh bloggpost bevisar det inte. Du som brukar vara så noga med att allt ska beläggas med rapporter i vetenskapliga tidskifter. Men kraven är inte alltid lika hög förstår jag.
Citera
2023-03-19, 01:12
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Varför citerar du påståenden som inte styrker din tes? Ryskt artilleri skjuter väl 15-20 km och har kunnat skjuta på dessa vägar i ett halvår.

Pröva att läsa det du citerar, och kanske slå upp ordet ”aiming”:

Du borde ställa dig frågan hur väl logistik fungerar på en väg (den sista) som är inom räckhåll för ryskt artilleri. Redan nu har det kommit rapporter om att UA fått köra omvägar i terräng full av lervälling.
Citera
2023-03-19, 01:23
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Du borde ställa dig frågan hur väl logistik fungerar på en väg (den sista) som är inom räckhåll för ryskt artilleri. Redan nu har det kommit rapporter om att UA fått köra omvägar i terräng full av lervälling.

Kan hålla med dig om att logistiken till Bakhmut för Ukraina är begränsad, absolut. Eftersom det inte finns mycket footage som visar förstörda kolonner och katastrofala förluster för Ukrainska roteringar in till området så antar jag att styrkan inne i Bakhmut minskar samtidigt som Ryssarna får mer kontroll, allt enligt doktrin för att effektivisera försvaret. Sen finns det bevis på att flera system från väst lyckats navigera i denna lervälling utan större problem, dock inte i Bakhmut. Samtidigt så är avståndet mellan Ukrainska positioner bakom Bakhmut till Bakhmut inte särskilt långt, så logistik kräver förmodligen inte stora resurser.

Har du några källor/bilder/videor som visar stora förluster för Ukrainsk logistik till Bakhmut? Har själv bara sett några enskilda videor på 2-3 fordon som färdats kring vägen, med några få förstörda fordon längs vägen, inte klart om fordonen är Ukrainska eller Ryska
Senast redigerad av 88SON 2023-03-19 kl. 01:26.
Citera
2023-03-19, 01:28
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Kan hålla med dig om att logistiken till Bakhmut för Ukraina är begränsad, absolut. Eftersom det inte finns mycket footage som visar förstörda kolonner och katastrofala förluster för Ukrainska roteringar in till området så antar jag att styrkan inne i Bakhmut minskar samtidigt som Ryssarna får mer kontroll, allt enligt doktrin för att effektivisera försvaret. Sen finns det bevis på att flera system från väst lyckats navigera i denna lervälling utan större problem, dock inte i Bakhmut

Har du några källor/bilder/videor som visar stora förluster för Ukrainsk logistik till Bakhmut? Har själv bara sett några enskilda videor på 2-3 fordon som färdats kring vägen, med några få förstörda fordon längs vägen, inte klart om fordonen är Ukrainska eller Ryska

Alla infarter till staden, utom en enda, som är under ständig beskjutning av Ryssland, är blockerade. Även betydande delar av västmedia erkänner att Bakhmut är förlorat. Jag förstår att det är trist när man är känslomässigt engagerad på Ukrainas sida, men förnuft och fakta måste väl ändå spela en roll i sammanhanget?
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-03-19 kl. 01:31.
Citera
2023-03-19, 01:34
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Alla infarter till staden, utom en enda, som är under ständig beskjutning av Ryssland, är blockerade. Även betydande delar av västmedia erkänner att Bakhmut är förlorat. Jag förstår om det är trist när man är känslomässigt engagerad på Ukrainas sida, men förnuft och fakta måste väl ändå spela en roll i sammanhanget?

För att klargöra, jag personligen har varit " mentalt beredd " på att Bakhmut ska falla i flera månader nu, är överraskad att staden fortfarande är i Ukrainsk ägo

Men tänk på att avstånden är små, Ukraina har också all möjlighet att använda HIMARS och sitt precisa/inprecisa artilleri för att beskjuta ryska positioner, Ukraina har också tillgång till artilleri med längre avstånd. Så vitt jag vet är trafiken in till Bakhmut inte stor, så beskjutning är inte så effektivt som man kan tro. Helt teoretiskt, såklart

Förnuft och fakta, kan du ge några bilder eller videor som visar att Ukrainska kolonner in och ut från Bakhmut till förstörda? Som sagt, jag har enbart sett några få videor som enbart visar några vi förstörda fordon
Citera
2023-03-19, 01:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag ställer mig i stället frågan varför en läskunnig, förvisso rysskramande, människa upprepar som en papegoja att Bakmut fallit och är inringat (samtidigt?). Aldrig med någon som helst källa, enbart fantasier. Här är DeepstateMaps senaste lägeskarta från 19/3 01:09:
https://deepstatemap.live/en#12/48.6117/37.9720
Ingen förändring från igår, förutom att ryssarna erövrat ett kvarter i södra änden. Ingen inringning, flera vägar kvar.

Saken är också den att det är fullt möjligt, t.o.m. sannolikt enligt mig, att ryssarna erövrar Bakhmut till sist. Men din dumstrut som vuxit sedan oktober när du började med dina tvärsäkra påståenden blir inte mindre för det.
Citera
2023-03-19, 01:38
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
För att klargöra, jag personligen har varit " mentalt beredd " på att Bakhmut ska falla i flera månader nu, är överraskad att staden fortfarande är i Ukrainsk ägo

Men tänk på att avstånden är små, Ukraina har också all möjlighet att använda HIMARS och sitt precisa/inprecisa artilleri för att beskjuta ryska positioner, Ukraina har också tillgång till artilleri med längre avstånd. Så vitt jag vet är trafiken in till Bakhmut inte stor, så beskjutning är inte så effektivt som man kan tro. Helt teoretiskt, såklart

Förnuft och fakta, kan du ge några bilder eller videor som visar att Ukrainska kolonner in och ut från Bakhmut till förstörda? Som sagt, jag har enbart sett några få videor som enbart visar några vi förstörda fordon

Tyvärr väldigt mycket önsketänkande i det här inlägget. Ammunitionen till HIMARS är i princip slut (källa Berletic, Mercouris). I ett läge som detta krävs inte precisionsartilleri utan stora kvantiteter artilleri. Ukraina och dess västliga allierade saknar detta. Dessutom anländer ryska trupper från den senaste mobiliseringen i stor mängd. Bakhmut är historia för Ukraina.
Citera
2023-03-19, 01:41
Medlem
Citat:
För att fälla någon för krigsbrott krävs starka bevis. Sannolikt har enskilda individer på båda sidor gjort sig skyldiga till enstaka brott. Ukrainas systematiska artilleribeskjutning av civilbefolkningen i Donbass är däremot ett solklart krigsbrott.

Ryssarnas massmord i Bucha är ett solklart krigsbrott.
Att de torterar och mördar varhelst de drar fram är solklara krigsbrott.
Deras plundringar är solklara krigsbrott.
Deras massmord på 53 ukrainska POWs var ett solklart krigsbrott.

Artilleribeskjutning som träffar civila är sällan något solklart krigsbrott. Exempelvis Donetsk city ligger när fronten. Det finns många militära mål i staden. Ryssarna anfaller och tvingar därmed Ukraina att beskjuta militära mål. Mycket kan gå snett som leder till att civila träffas. Det krävs att det är avsiktligt för att det ska vara krigsbrott.

Var ryssarnas bombning av teatern i Mariupol ett krigsbrott?
Var ryssarnas bombning av BB i Mariupol ett krigsbrott?
Var ryssarna Tochka mot tågstationen i Kramatorsk ett krigsbrott?
Knappast solklara fall.
Citera
2023-03-19, 01:43
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Tyvärr väldigt mycket önsketänkande i det här inlägget. Ammunitionen till HIMARS är i princip slut (källa Berletic, Mercouris). I ett läge som detta krävs inte precisionsartilleri utan stora kvantiteter artilleri. Ukraina och dessa västliga allierade saknar detta. Dessutom anländer ryska trupper från den senaste mobiliseringen i stor mängd. Bakhmut är historia för Ukraina.

Att ammunition till HIMARS är slut känns verklighetsfrånvänt, USA har producerat ammunition för en mängd system som är minst 10 gånger större än Ukraina har fått, dock kan jag köpa att det finns en flaskhals i hur mycket ammunition Ukraina får. Tror inte på det, men det är möjligt

För anfallaren kanske, men för en försvarande part finns det inget krav för stora kvantiteter artilleri. Ukraina har inget behov av att förgöra defensiva positioner i urban miljö, det har ryssarna. I nuläget är precist artilleri exakt det Ukraina behöver, till viss del får de detta också

Ryska trupper från senaste mobiliseringen har anlänt i flera månader nu, plus Wagners rekrytering från fängelser. Resultatet är en väldigt långsam och kostsam offensiv i Bakhmut, avsaknad av ett genombrott ger Ukraina tillfälle att förbereda försvarslinjer...i flera månader nu. Jag är helt säker på att ifall Ryssarna inte lyckats med ett stort genombrott så kan de inte dominera kriget. Bakhmut är inte historia för Ukraina, Bakhmut håller än. Även fast det snackats om att staden snart faller i flera månader nu
Citera
2023-03-19, 01:45
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ryssarnas massmord i Bucha är ett solklart krigsbrott.
Att de torterar och mördar varhelst de drar fram är solklara krigsbrott.
Deras plundringar är solklara krigsbrott.
Deras massmord på 53 ukrainska POWs var ett solklart krigsbrott.

Artilleribeskjutning som träffar civila är sällan något solklart krigsbrott. Exempelvis Donetsk city ligger när fronten. Det finns många militära mål i staden. Ryssarna anfaller och tvingar därmed Ukraina att beskjuta militära mål. Mycket kan gå snett som leder till att civila träffas. Det krävs att det är avsiktligt för att det ska vara krigsbrott.

Var ryssarnas bombning av teatern i Mariupol ett krigsbrott?
Var ryssarnas bombning av BB i Mariupol ett krigsbrott?
Var ryssarna Tochka mot tågstationen i Kramatorsk ett krigsbrott?
Knappast solklara fall.

Du påstår väldigt mycket. Bevis som håller för juridisk prövning lyser däremot med sin totala frånvaro...
Citera
2023-03-19, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Öh, nej.

Det var USA och Norge som sprängde Nord Stream.

Nix. Ryssland ligger såklart bakom det där för att slippa betala 100-tals miljarder i kontraktsbrott när de ströp gasen.

NATO-lämder spränger inte varandras pipelines.

Sluta gå på Kremls lögner.
Citera
2023-03-19, 01:48
Medlem
Citat:
Du är vilseledd av oligarkstyrd västmedia. Ryska förluster är en tiondel av Ukrainas, vilkas förluster snart närmar sig omkring 150 000 till 200 000 KIA. Lägg till detta cirka 300 000 till 400 000 skadade.

Seriös källa har du inte eftersom det inte finns någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in