2023-03-18, 23:28
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det har du helt rätt i, det är inget bevis. Men det faktum att Nato-länder som Polen, Rumänien och baltstaterna haft stora mängder Bradleys i sin arsenal och samtidigt exporterat enorma mängder vapen till Ukraina får en ju att inse att det inte vore någon större överaskning om fyra Bradley-vagnar hamnat hos AFU. Eller?

NATO-länder har utrustning från USA, detta är självklart och har varit ett faktum i decennier.
USA har bra koll och är försiktiga med sin utrustning, detta har vi sett.

Resterande är bara spekulationer, det är möjligt att dessa har hamnat i Ukrainsk ägo. Men det är också möjligt att utomjordingar har landat i Arizona. Så länge det inte finns bilder, video eller trovärdiga dokument som pekar på att detta är sant så är det bara en teori, en lös sådan. Inget värt att ta upp i debatt

Om du hittar en trovärdig bild eller ännu bättre ett trovärdigt klipp på en Bradley som har förgjorts i Ukraina så är jag villig att ändra mig. Tills dess så är det bara en väldigt lös spekulation
Citera
2023-03-18, 23:30
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Varför det? Plötsligt krävs det ingenting? Men jag förstår det psykologiskt sköna i att låtsas inte förstå. Det är verkligen vidrigt.

För att fälla någon för krigsbrott krävs starka bevis. Sannolikt har enskilda individer på båda sidor gjort sig skyldiga till enstaka brott. Ukrainas systematiska artilleribeskjutning av civilbefolkningen i Donbass är däremot ett solklart krigsbrott.
Citera
2023-03-18, 23:31
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Om ICC nu är så bra, varför erkänns inte domstolen av USA?

Därför att USA är den mäktigaste militären i världen, de vill inte att ICC hindrar deras process. Som sagt så tycker jag detta är fel. USA bör acceptera ICC

Detta är inte alls ett argument mot att ICC är kompetent och legitimt. Det är banbrytande att en statschef för ett så stort land som Ryssland blir efterlyst av ICC, vilket pekar på att ryssarna sysslar med en hel del omoraliskt skit

Genuin fråga, har ledare i väst blivit efterlysta av ICC innan? Har ingen djup kunskap gällande ICC och deras efterlysningar av statschefer
Citera
2023-03-18, 23:32
Medlem
Denis Davydov är så djävla tråkig, jag orkar inte kolla hans youtube ikväll. Men jag såg rubriken, han har uppfattat samma sak som mig.

Han påstår att det är goda nyheter för Ukraina vid Bakhmut.

Det verkar faktiskt som om Ukraina slår tillbaka men som sagt jag gitter inte läsa det.

Vem fan orkar med detta?

Men det är också (S)kandal....(S).......att ryska bloggers talat om inringning av staden i månader och att det inte händer. Dagarna går ju och Bögimperiet kör bara fast.

Betänk att detta är världens 2:a starkaste armé efter USA....hur går detta ihop?
Citera
2023-03-18, 23:34
Medlem
88SONs avatar
[quote=-Info-|83858877]Och är Bakhmut en rysk fälla för att döda ukrainare? Nej. Inte enligt artikeln:

Ingen kan ju veta 100% hur läget ser ut, men all teori och de flesta anekdoter pekar mot att ryssarna tar fler förluster i Bakhmut. Att ens hävda att ryssarna gjort Bakhmut till en fälla är helt absurt
Citera
2023-03-18, 23:37
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Därför att USA är den mäktigaste militären i världen, de vill inte att ICC hindrar deras process. Som sagt så tycker jag detta är fel. USA bör acceptera ICC

Detta är inte alls ett argument mot att ICC är kompetent och legitimt. Det är banbrytande att en statschef för ett så stort land som Ryssland blir efterlyst av ICC, vilket pekar på att ryssarna sysslar med en hel del omoraliskt skit

Genuin fråga, har ledare i väst blivit efterlysta av ICC innan? Har ingen djup kunskap gällande ICC och deras efterlysningar av statschefer

Det vore lättare för en oberoende domstol att fälla USA för diverse krigsbrott än det är att fälla Ryssland för krigsbrott i den aktuella konflikten. Att stormakterna inte är överens om narrativet är ju den grundläggande orsaken till att det inte existerar någon egentlig oberoende domstol med relevant jurisdiktion.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-03-18 kl. 23:39.
Citera
2023-03-18, 23:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Det enda sättet att få reda på hur en framtida fred kan se ut är väl att inleda fredsförhandlingar. Varför är man så rädda i väst för att fredsförhandlingar inleds? Är det för att fred i Ukraina skulle kunna vara negativt för såväl oljebranschen som vapenindustrin i USA?

Vad man ska förhandla om?

Ryssland vill ha sina 5 oblast. Ukraina vägrar att lämna ens en kvadratmeter landyta till Ryssland.

Så bägge länderna står väldigt långt ifrån varandra.

(Övriga förhandlingspunkter, som det kan tänkas finnas, blir helt irrelevanta så länge man inte kan komma överens om den helt centrala huvudpunkten.)
Citera
2023-03-18, 23:40
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det har med all säkerhet begåtts enstaka krigsbrott av ryssar i Ukraina. Krig är bestialiska och männsikor blir djur. Men i slutändan är det en fråga om disciplin, och den ryska armen har stenhård disciplin. Detta till skillnad från AFU och deras nazistiska paramilitärer som är i upplösningstillstånd och eldas på av sitt rasistiska hat mot ryssukrainare. AFU har begått krigsbrott och övergrepp sen 2014, och de lär knappast ha slutat med det nu...

Enstaka krigsbrott!? Är du helt pantad?
Ryssråttorna begår systematiskt krigsbrott. Bucha är tyvärr bara ett exempel av många.
Citera
2023-03-18, 23:42
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Ryssland vill ha sina 5 oblast. Ukraina vägrar att lämna ens en kvadratmeter landyta till Ryssland.

(Övriga förhandlingspunkter, som det kan tänkas finnas, blir helt irrelevanta så länge man inte kan komma överens om den helt centrala huvudpunkten.)

I nuläget tror jag att följande mittpunkt kan nås

- Donbass får en särskild status övervakad av FN i några år, sedan omröstning
- Ryssland behåller Krim
- Ukraina får självbestämmande och får gå med i EU, men inte NATO

Dock är detta fortfarande till Rysslands fördel, Ukraina vill få kompensation för vad Ryssland gjort mot deras land.
Gissar att de hade gått med på följande

- Ryska trupper drar sig tillbaka till Ryssland
- Donbass och Krim får FN-övervakning och sedan omröstning
- Stort skadestånd, delvis från oligarker och från ryska staten/resurser
- Totalt självbestämmande
- Alla flyktingar återvänder, alla kidnappade individer får återvända till Ukraina
- Transparent utredning av alla krigsbrott i konflikten

Jag stödjer den sistnämnda listan
Citera
2023-03-18, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Denis Davydov är så djävla tråkig, jag orkar inte kolla hans youtube ikväll. Men jag såg rubriken, han har uppfattat samma sak som mig.

Han påstår att det är goda nyheter för Ukraina vid Bakhmut.

Det verkar faktiskt som om Ukraina slår tillbaka men som sagt jag gitter inte läsa det.

Vem fan orkar med detta?

Men det är också (S)kandal....(S).......att ryska bloggers talat om inringning av staden i månader och att det inte händer. Dagarna går ju och Bögimperiet kör bara fast.

Betänk att detta är världens 2:a starkaste armé efter USA....hur går detta ihop?

Det är inte världens 2:a längre väl? 5 och snabbt sjunkande?

Edit: Hade fel, stod kvar som 2. Glappet mellan 1 och 2 måste iaf vara enormt.
Senast redigerad av YBB641 2023-03-18 kl. 23:45.
Citera
2023-03-18, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Blanda inte bort korten nu. Det är Ryssland som åberopat artikeln om självförsvar. Den CIA-understödda statskuppen i Kiev 2014 gjorde Ukraina till en amerikansk aggressor, inget oskyldigt offer.
Om ukrainarna inte hade gjort uppror mot Janukovitj så hade hela Ukraina varit ryskt idag.
Före maidan hade Ryssarna planerat att ta över hela Ukraina
Citera
2023-03-18, 23:44
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Det kan bara sluta på ett sätt: Ukraina tvingas lämna ifrån sig alltmer landyta i takt med att deras trupper utplånas av ryskt artilleri. Förr eller senare kommer detta att sluta vid förhandlingsbordet. Hade USA och dess proxy, den ukrainska ledningen, förstått detta så hade man insett att det är bättre att förhandla nu än senare med "alles verloren".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in