Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Fast jag menar att det finns sådana egenskaper. Det går, t.ex. utmärkt att avgöra huruvida en skådespelare objektivt är duktig på sitt hantverk, eller inte. Likaså går det att avgöra en duktig regissörs fördelar gentemot en dålig regissörs nackdelar.
Det går alltså, att med mycket stor grad av sannolikhet, avgöra huruvida en film kommer att vara bra (ur ett filmvetenskapligt perspektiv) eller dålig, baserat på vem som regisserar den och vilka skådespelare som är med i den.
Vad gäller listan så ger jag dig rätt, och det är ju just det den här debatten mellan mig, Herr Dittling och karm13 går ut på, nämligen att de verkar anse att film inte är någonting man kan avgöra bra eller dåliga egenskaper hos, utan att det alltid är den enskildes smak som avgör, och att exempelvis Nightmare on Elmstreet 4, per definition, är en lika bra film som One Flew Over The Cuckoo's nest, eftersom det finns enskilda snorkråkeätare som anser det.
Om det var sant, så hade vi inte haft några Stanley Kubrick eller Alfred Hitchcock, eller Daniel Day Lewis eller Jack Nicholson, som ju till stor del hyllas för att de är eller var just mästerliga regissörer och skådespelare, med förståelse för vad som skapar en objektivt sett bra film, trovärdigt skådespeleri o.s.v.
Nej.
Alla listor som inte baseras på någon typ av mätvärden är, och förblir, rent tyckande.
Även om alla är ense om ex.vis Stanley Kubriks storhet, så är det fortfarande tyckande.
Folk röstar på filmer av olika skäl, snygga skådespelare, utspelar sig på viss plats, vackra färger, eller vad tusan som helst, därför blir en lista som den blir.
Det finns nog ingen topplista, vadhelst det än handlar om, som jag till fullo håller med om, och det gör förmodligen inte du heller.
Men jag inser att alla inte tycker som jag, när det gäller politik, film, musik, brädspel, eller vad du vill.
Hela trådens frågeställning är egentligen rätt underlig, naturligtvis är filmen på plats 250 sämst.