2023-03-18, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag har inga som helst problem med att folk tycker olika, men enskilda människors tyckanden betyder inte att någonting objektivt sett är bra. Det finns mycket forskning och en samstämmighet kring vad som är bra film.

Oxfilé är en bättre köttbit generellt än ryggbiff. Det spelar ingen roll om jag gillar ryggbiff mer personligen, det är faktiskt helt irrelevant.

Men lägg ner nån gång!

Folk tycker olika, punkt.
Citera
2023-03-18, 21:55
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karm13
Men lägg ner nån gång!

Folk tycker olika, punkt.

Jag ska lägga ner, du är nämligen för dum för att förstå vad jag menar, till och med när jag skriver exempel på rita med kritor-nivå.
Citera
2023-03-18, 23:26
Bannlyst
Citat:
Jag ska lägga ner, du är nämligen för dum för att förstå vad jag menar, till och med när jag skriver exempel på rita med kritor-nivå.

Du kan inte bestämma vad som är rätt för någon annan. Det är du som beter dig åt som 5.
Citera
2023-03-19, 00:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Fast jag menar att det finns sådana egenskaper. Det går, t.ex. utmärkt att avgöra huruvida en skådespelare objektivt är duktig på sitt hantverk, eller inte. Likaså går det att avgöra en duktig regissörs fördelar gentemot en dålig regissörs nackdelar.

Det går alltså, att med mycket stor grad av sannolikhet, avgöra huruvida en film kommer att vara bra (ur ett filmvetenskapligt perspektiv) eller dålig, baserat på vem som regisserar den och vilka skådespelare som är med i den.

Vad gäller listan så ger jag dig rätt, och det är ju just det den här debatten mellan mig, Herr Dittling och karm13 går ut på, nämligen att de verkar anse att film inte är någonting man kan avgöra bra eller dåliga egenskaper hos, utan att det alltid är den enskildes smak som avgör, och att exempelvis Nightmare on Elmstreet 4, per definition, är en lika bra film som One Flew Over The Cuckoo's nest, eftersom det finns enskilda snorkråkeätare som anser det.

Om det var sant, så hade vi inte haft några Stanley Kubrick eller Alfred Hitchcock, eller Daniel Day Lewis eller Jack Nicholson, som ju till stor del hyllas för att de är eller var just mästerliga regissörer och skådespelare, med förståelse för vad som skapar en objektivt sett bra film, trovärdigt skådespeleri o.s.v.
Nej.
Alla listor som inte baseras på någon typ av mätvärden är, och förblir, rent tyckande.
Även om alla är ense om ex.vis Stanley Kubriks storhet, så är det fortfarande tyckande.
Folk röstar på filmer av olika skäl, snygga skådespelare, utspelar sig på viss plats, vackra färger, eller vad tusan som helst, därför blir en lista som den blir.

Det finns nog ingen topplista, vadhelst det än handlar om, som jag till fullo håller med om, och det gör förmodligen inte du heller.
Men jag inser att alla inte tycker som jag, när det gäller politik, film, musik, brädspel, eller vad du vill.

Hela trådens frågeställning är egentligen rätt underlig, naturligtvis är filmen på plats 250 sämst.
Citera
2023-03-19, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nej.
Alla listor som inte baseras på någon typ av mätvärden är, och förblir, rent tyckande.
Även om alla är ense om ex.vis Stanley Kubriks storhet, så är det fortfarande tyckande.
Folk röstar på filmer av olika skäl, snygga skådespelare, utspelar sig på viss plats, vackra färger, eller vad tusan som helst, därför blir en lista som den blir.

Det finns nog ingen topplista, vadhelst det än handlar om, som jag till fullo håller med om, och det gör förmodligen inte du heller.
Men jag inser att alla inte tycker som jag, när det gäller politik, film, musik, brädspel, eller vad du vill.

Hela trådens frågeställning är egentligen rätt underlig, naturligtvis är filmen på plats 250 sämst.

Bra talat!

Du har valt en bra profilbild, han ser ut att säga exakt det du ske här ovanför!

Vem är han?
Citera
2023-03-19, 00:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Bra talat!

Du har valt en bra profilbild, han ser ut att säga exakt det du ske här ovanför!

Vem är han?
Direktör Julius Dittling, chef till Dagobert Krikelin, som i sin tur är gift med seriefiguren Blondie.
En av världens mest lästa serier som kom runt 1930.
Det finns även ett tjugotal filmer om Blondie, där även jag medverkar i några av dom.
Dessa är gjorda på 40-talet, lite småkul att titta på.
Ingen av dom finns med på IMDB top 250.
Citera
2023-03-19, 10:26
Medlem
Dorniers avatar
Man kan absolut säga att en film är bättre än en annan. Då menas att den är mer välgjord film-hantverksmässigt. Märkligt att ni inte begriper detta. Men det är en annan sak än att man kan tycka filmen är intressant att se. Alltså en sämre gjord film kan vara mer intressant att se av andra anledningar än en bättre gjord film.
Citera
2023-03-19, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Direktör Julius Dittling, chef till Dagobert Krikelin, som i sin tur är gift med seriefiguren Blondie.
En av världens mest lästa serier som kom runt 1930.
Det finns även ett tjugotal filmer om Blondie, där även jag medverkar i några av dom.
Dessa är gjorda på 40-talet, lite småkul att titta på.
Ingen av dom finns med på IMDB top 250.

Oj, då måste du vara över 80 år! Du är nog äldst på forumet..
Citera
2023-03-19, 13:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Oj, då måste du vara över 80 år! Du är nog äldst på forumet..
Jag må vara äldre, men figuren är långt äldre än jag.

Även känd för överdrivet våld mot denne Dagobert, ofte dänger jag skrivmaskiner i huvudet på honom.
Citera
2023-03-19, 18:29
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Man kan absolut säga att en film är bättre än en annan. Då menas att den är mer välgjord film-hantverksmässigt. Märkligt att ni inte begriper detta. Men det är en annan sak än att man kan tycka filmen är intressant att se. Alltså en sämre gjord film kan vara mer intressant att se av andra anledningar än en bättre gjord film.
Ja det är märkligt hur många verkar ha så svårt att skilja på smak och kompetens.

Stanley Kubrick var objektivt sett en bättre regissör än de allra flesta. Han hade otroligt bra kännedom kring mediet som sådant och kunde anpassa hela produktioner för att det som till sist nådde duken blev precis som han tänkte. Inte undra på att han ofta envisades om att vara producent för de filmer han regisserade. Sedan behöver man inte gilla alla eller ens några av hans filmer för det. Jag har jättesvårt för Full Metal Jacket exempelvis, men jag anser ändå att Kubrick gjorde ett bra jobb med den.

Ställ det mot Tommy Wiseau som inte har någon som helst fingertoppskänsla eller kontroll. Resultatet blir en enda stor röra. Trots det är The Room en kolossalt rolig film, men den påvisar ingen som helst kunskap.

Man kan dra en liknelse vid en restaurang. Det är helt okej att inte tycka att något på en meny faller en i smaken, men om kocken förstår sig på matlagning kan han säkert laga något som passar just dig utmärkt. Sedan kanske han inte kommer göra det då de inte har rätt råvaror eller av någon annan anledning.

Förstår man inte detta kan man lika gärna säga att en blind åsna är lika duktig på att köra bil som Steve McQueen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in