2023-03-17, 23:59
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Trots ert eget uttalande om IMDB i inlägget strax innan.

"Hela listan är tramsigt hittepå" osv.
Ändå lägger du så stor vikt vid 250 listan som du gör.

Jag lägger ju ingen större vikt vid listan, vilket jag återigen, klargjorde i mitt ursprungliga inlägg.
Citera
2023-03-18, 06:00
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karm13
Vore intressant att höra vad du inte gillade med den.

Du tror inte att det helt enkelt bara inte är din typ av film?
Alltså den typen av film brukar jag älska, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag inte gillar den.
Kanske hade jag för höga förväntningar på den när den kom ut. Kanske kändes den inte riktigt trovärdig.
Jag vet inte riktigt, men bra är den absolut inte!
Citera
2023-03-18, 06:09
Avstängd
Statsminister2030s avatar
Den listan växlar ju lite från vecka till vecka och det är ju filmer som inte ens va med på listan för 5år sedan som ligger hyfsat högt upp, så jag misstänker att den är manipulerad.

Jag har inte sett alla. Kanske 215st och Old Boy tyckte jag var helt värdelös .
Citera
2023-03-18, 09:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag lägger ju ingen större vikt vid listan, vilket jag återigen, klargjorde i mitt ursprungliga inlägg.
Här kan jag verkligen inte hålla med.

Du skriver flera inlägg om en lista du inte lägger någon större vikt vid.
Samtidigt vräker du ut en massa åsikter om vissa filmer är mycket bättre än andra, och hävdar att det är fakta.

Men, som sagt, du lägger ingen större vikt vid IMDB 250 top lista.
Citera
2023-03-18, 10:03
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Här kan jag verkligen inte hålla med.

Du skriver flera inlägg om en lista du inte lägger någon större vikt vid.
Samtidigt vräker du ut en massa åsikter om vissa filmer är mycket bättre än andra, och hävdar att det är fakta.

Men, som sagt, du lägger ingen större vikt vid IMDB 250 top lista.

Så, din tes är alltså att man bara skriver i trådar där man lägger extremt stor vikt och intellektuell tyngd vid samtalsämnet?

Objektiva fakta är objektiva fakta.
Citera
2023-03-18, 11:32
Medlem
Dobbelss avatar
Det finns ingen objektiv subjektivitet som säger huruvida en film är bra eller inte. Däremot så har alla filmer objektiva egenskaper vilka helt klart kan styra vad man tycker om en film, och i viss mån kan jag förstå T-80U:s poäng.

Men jag vet inte heller hur vanligt det är att man ställer någon superhjältefilm mot exempelvis A Clockwork Orange. Det indikerar mer på hur pass problematiskt det är att många ser IMDb:s top 250 som en "end all be all"-lista som inte går att överrumplas eller ifrågasättas. Det bästa man kan göra är att ignorera den.
Citera
2023-03-18, 17:13
Bannlyst
Citat:
Så, din tes är alltså att man bara skriver i trådar där man lägger extremt stor vikt och intellektuell tyngd vid samtalsämnet?

Objektiva fakta är objektiva fakta.

Ååååh

Vad du gnäller

Lägg
Ner
Citera
2023-03-18, 17:32
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Det finns ingen objektiv subjektivitet som säger huruvida en film är bra eller inte. Däremot så har alla filmer objektiva egenskaper vilka helt klart kan styra vad man tycker om en film, och i viss mån kan jag förstå T-80U:s poäng.

Men jag vet inte heller hur vanligt det är att man ställer någon superhjältefilm mot exempelvis A Clockwork Orange. Det indikerar mer på hur pass problematiskt det är att många ser IMDb:s top 250 som en "end all be all"-lista som inte går att överrumplas eller ifrågasättas. Det bästa man kan göra är att ignorera den.

Fast jag menar att det finns sådana egenskaper. Det går, t.ex. utmärkt att avgöra huruvida en skådespelare objektivt är duktig på sitt hantverk, eller inte. Likaså går det att avgöra en duktig regissörs fördelar gentemot en dålig regissörs nackdelar.

Det går alltså, att med mycket stor grad av sannolikhet, avgöra huruvida en film kommer att vara bra (ur ett filmvetenskapligt perspektiv) eller dålig, baserat på vem som regisserar den och vilka skådespelare som är med i den.

Vad gäller listan så ger jag dig rätt, och det är ju just det den här debatten mellan mig, Herr Dittling och karm13 går ut på, nämligen att de verkar anse att film inte är någonting man kan avgöra bra eller dåliga egenskaper hos, utan att det alltid är den enskildes smak som avgör, och att exempelvis Nightmare on Elmstreet 4, per definition, är en lika bra film som One Flew Over The Cuckoo's nest, eftersom det finns enskilda snorkråkeätare som anser det.

Om det var sant, så hade vi inte haft några Stanley Kubrick eller Alfred Hitchcock, eller Daniel Day Lewis eller Jack Nicholson, som ju till stor del hyllas för att de är eller var just mästerliga regissörer och skådespelare, med förståelse för vad som skapar en objektivt sett bra film, trovärdigt skådespeleri o.s.v.

Citat:
Ååååh

Vad du gnäller

Lägg
Ner

Lär dig argumentera istället.
Citera
2023-03-18, 17:50
Bannlyst
Citat:
Fast jag menar att det finns sådana egenskaper. Det går, t.ex. utmärkt att avgöra huruvida en skådespelare objektivt är duktig på sitt hantverk, eller inte. Likaså går det att avgöra en duktig regissörs fördelar gentemot en dålig regissörs nackdelar.

Det går alltså, att med mycket stor grad av sannolikhet, avgöra huruvida en film kommer att vara bra (ur ett filmvetenskapligt perspektiv) eller dålig, baserat på vem som regisserar den och vilka skådespelare som är med i den.

Vad gäller listan så ger jag dig rätt, och det är ju just det den här debatten mellan mig, Herr Dittling och karm13 går ut på, nämligen att de verkar anse att film inte är någonting man kan avgöra bra eller dåliga egenskaper hos, utan att det alltid är den enskildes smak som avgör, och att exempelvis Nightmare on Elmstreet 4, per definition, är en lika bra film som One Flew Over The Cuckoo's nest, eftersom det finns enskilda snorkråkeätare som anser det.

Om det var sant, så hade vi inte haft några Stanley Kubrick eller Alfred Hitchcock, eller Daniel Day Lewis eller Jack Nicholson, som ju till stor del hyllas för att de är eller var just mästerliga regissörer och skådespelare, med förståelse för vad som skapar en objektivt sett bra film, trovärdigt skådespeleri o.s.v.

Lär dig argumentera istället.

Förklara istället för mig

Vad gör Terminator 2, Reservoir Dogs och The Thing på listan?

Vad är så megamärkvärdigt med dem?

Varför är inte Cannibal Holocaust med på listan? Eller House At Edge Of The Park.

Varför är inte Rambo filmerna med på listan, när T2 är med?

Varför är inte Taken med? Jag tycker den är bättre än Reservoir Dogs, Terminator 2 och The Thing.
Citera
2023-03-18, 18:00
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Förklara istället för mig

Vad gör Terminator 2, Reservoir Dogs och The Thing på listan?

Vad är så megamärkvärdigt med dem?

Varför är inte Cannibal Holocaust med på listan? Eller House At Edge Of The Park.

Varför är inte Rambo filmerna med på listan, när T2 är med?

Varför är inte Taken med? Jag tycker den är bättre än Reservoir Dogs, Terminator 2 och The Thing.

Jag kan, naturligtvis inte, svara på varför filmer är med på listan, då jag inte känner alla de möjliga och omöjliga människor som röstat fram dem. Vad som framstår som självklart är att det är många filmer som inte borde vara med på listan, givet generisk story, dåliga skådespelarinsatser, tafflig regi och urvattnat koncept.

Att en film som, exempelvis, Terminator 2 är med på listan torde vara rätt självklart. Den var långt framme för sin tid, med överlag habila skådespelarinsatser, mycket bra regi och en story som intresserar och inspirerar. Specialeffekterna var något i hästväg för årtiondet den kom, och de håller i mångt och mycket än idag.
Citera
2023-03-18, 18:18
Bannlyst
Citat:
Jag kan, naturligtvis inte, svara på varför filmer är med på listan, då jag inte känner alla de möjliga och omöjliga människor som röstat fram dem. Vad som framstår som självklart är att det är många filmer som inte borde vara med på listan, givet generisk story, dåliga skådespelarinsatser, tafflig regi och urvattnat koncept.

Att en film som, exempelvis, Terminator 2 är med på listan torde vara rätt självklart. Den var långt framme för sin tid, med överlag habila skådespelarinsatser, mycket bra regi och en story som intresserar och inspirerar. Specialeffekterna var något i hästväg för årtiondet den kom, och de håller i mångt och mycket än idag.

Du kan inte svara på det, därför att du vägrar acceptera att folk tycker olika.

Du gråter blod nästan för att folk tycker olika.

Du kan inte bestämma vad som är kvalité för andra.
Citera
2023-03-18, 19:20
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Du kan inte svara på det, därför att du vägrar acceptera att folk tycker olika.

Du gråter blod nästan för att folk tycker olika.

Du kan inte bestämma vad som är kvalité för andra.

Jag har inga som helst problem med att folk tycker olika, men enskilda människors tyckanden betyder inte att någonting objektivt sett är bra. Det finns mycket forskning och en samstämmighet kring vad som är bra film.

Oxfilé är en bättre köttbit generellt än ryggbiff. Det spelar ingen roll om jag gillar ryggbiff mer personligen, det är faktiskt helt irrelevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in