Citat:
Ursprungligen postat av
Dobbels
Det finns ingen objektiv subjektivitet som säger huruvida en film är bra eller inte. Däremot så har alla filmer objektiva egenskaper vilka helt klart kan styra vad man tycker om en film, och i viss mån kan jag förstå T-80U:s poäng.
Men jag vet inte heller hur vanligt det är att man ställer någon superhjältefilm mot exempelvis A Clockwork Orange. Det indikerar mer på hur pass problematiskt det är att många ser IMDb:s top 250 som en "end all be all"-lista som inte går att överrumplas eller ifrågasättas. Det bästa man kan göra är att ignorera den.
Fast jag menar att det finns sådana egenskaper. Det går, t.ex. utmärkt att avgöra huruvida en skådespelare objektivt är duktig på sitt hantverk, eller inte. Likaså går det att avgöra en duktig regissörs fördelar gentemot en dålig regissörs nackdelar.
Det går alltså, att med mycket stor grad av sannolikhet, avgöra huruvida en film kommer att vara bra (ur ett filmvetenskapligt perspektiv) eller dålig, baserat på vem som regisserar den och vilka skådespelare som är med i den.
Vad gäller listan så ger jag dig rätt, och det är ju just det den här debatten mellan mig, Herr Dittling och karm13 går ut på, nämligen att de verkar anse att film inte är någonting man kan avgöra bra eller dåliga egenskaper hos, utan att det alltid är den enskildes smak som avgör, och att exempelvis Nightmare on Elmstreet 4, per definition, är en lika bra film som One Flew Over The Cuckoo's nest, eftersom det finns enskilda snorkråkeätare som anser det.
Om det var sant, så hade vi inte haft några Stanley Kubrick eller Alfred Hitchcock, eller Daniel Day Lewis eller Jack Nicholson, som ju till stor del hyllas för att de är eller var just mästerliga regissörer och skådespelare, med förståelse för vad som skapar en objektivt sett bra film, trovärdigt skådespeleri o.s.v.
Citat:
Ursprungligen postat av
karm13
Ååååh
Vad du gnäller
Lägg
Ner
Lär dig argumentera istället.