2023-03-18, 23:59
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Välutbildade människor med gedigna utbildningar från finare miljöer, beter sig inte som smaklösa Tacky-folk.

Tacky betyder smaklöshet. Och detta kommer ALLTID från folk som kommer från underklassen och medelklassen, som inte har vare sig högre bildnings- eller utbildningsnivå. Folk utan klass eller stil, med MASSA mindervärdeskomplex som de försöker febrilt att tvätta bort, men misslyckas kapitalt varenda gång när de börjar röra sig bland överklassen eller bland högutbildade.

Jag har själv en sådan typ i min egna nära krets. Misslyckades i plugget, men har tjänat massa pengar och är chef inom sälj idag. Köper dyra bilar, 10-miljoners hus, massa resor till solen. Men det värsta är ändå märkesfixeringen på varenda klädesplagg och alla grejor till hemmet som ska vara från fina butiker. Varenda strumpa och kalsong är av finare skrikmärken. Alla tröjor är med en häst och gubbe med poloklubba. Barnen som går på dagis, har märkeskläder i exakt allt. När de var bebisar fick de Armani-kläder.

Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jodå, om det är några som är tacky så är det väl jädrar i mig civilingenjörerna som bosatt sig i Hammarby sjöstad eller för den delen Nacka, Täby, Bromma.

Minns än idag en tacky medelklassmiddag för tjugo år sedan i Hammarby sjöstad där värden hade en liten sabel för att sabrera champagne.

Exakt.

Tacky medelklass är ofta UTbildade, men inte bildade. Stor skillnad där.

Att ha gått ett yrkesförberedande program och läst t ex ingenjör eller ekonomi är inget som vaccinerar dig mot att bli en tacky medelklassman med frugan i poncho och skitnödig uppsyn vid charken.
Det gör heller inte ens bristande smak eller personlighet mer utvecklad.

Du kan gå utbildningar på alla svenska högskolor utan att få en promille av kulturellt kapital.
Citera
2023-03-19, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Exakt.

Tacky medelklass är ofta UTbildade, men inte bildade. Stor skillnad där.

Att ha gått ett yrkesförberedande program och läst t ex ingenjör eller ekonomi är inget som vaccinerar dig mot att bli en tacky medelklassman med frugan i poncho och skitnödig uppsyn vid charken.
Det gör heller inte ens bristande smak eller personlighet mer utvecklad.

Du kan gå utbildningar på alla svenska högskolor utan att få en promille av kulturellt kapital.

Ja, det är precis så det ligger till, även om bildning och utbildning tenderar att korrelera i många fall. Sen är det ju så att, att det handlar om VILKEN slags utbildning man har och framförallt från vilket lärosäte i många fall. Men som du skriver, bildning är A och O i sammanhanget, vilket Tacky-folket inte har och misslyckas ständigt med att införskaffa, trots massa försök. Så blir det löjeväckande varenda gång istället. Och detta beror på att Tacky lider mentalt väldigt mycket av sina mindervärdeskomplex, och kan inte slappna av någonsin. De måste ständigt hävda sig och synas för att göda sitt klena psyke. Är det inte smaklös inredning, klädsel, skrybilar, hus, resor, så är det bisarrt beteende att ständigt försöka vara i centrum för allt.

Jag tror själv att många Tacky, är i grunden självhatare som aldrig kan finna ro med sig själva och acceptera sig själva. Kokainet hjälper dem mycket att smajla utåt, när de i själva verket gråter inombords. Jag misstänker också att de är överrepresenterade vad gäller bisarr sexualitet och fetisch, där hanrejeri och liknande är kutym.

Jag har stött på riktigt rika människor som är kända dessutom och de är allt annat än otrevliga Tacky. De är mer jordnära, trevliga, inbjudande, öppna för nya erfarenheter och har inget behov av att skryta med materiella ting. Deras pengar är på banken och i investeringsobjekt. Tacky-folk är precis tvärtom till allt detta, trots sina ständiga försök att bli likadana som de superrika och berömda inom överklassen.
Citera
2023-03-19, 15:32
Medlem
sk0gens avatar
Att prata om hus som ”arkitektritade” är ganska tacky . ”Ja sonens nya hus uppe vid gräddhyllan . Det är ju arkitektritat

Är man genuint inne på arkitektur säger man kanske ”ja Olles hus.. det ritades ju av Kört Dägner” till de som vet vad man pratar om.

Men att bara säga arkitektritad är bara ett sätt att säga ”det här minsann inte ett kataloghus. Det är individuellt byggt. Det är lite finare”

För en arkitekturkunnig är det som att nån skulle säga ”jag jag sitter här och läser en författarskriven roman. Älskar bra författartexter”.
Citera
2023-03-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Ja, det är precis så det ligger till, även om bildning och utbildning tenderar att korrelera i många fall. Sen är det ju så att, att det handlar om VILKEN slags utbildning man har och framförallt från vilket lärosäte i många fall. Men som du skriver, bildning är A och O i sammanhanget, vilket Tacky-folket inte har och misslyckas ständigt med att införskaffa, trots massa försök. Så blir det löjeväckande varenda gång istället. Och detta beror på att Tacky lider mentalt väldigt mycket av sina mindervärdeskomplex, och kan inte slappna av någonsin. De måste ständigt hävda sig och synas för att göda sitt klena psyke. Är det inte smaklös inredning, klädsel, skrybilar, hus, resor, så är det bisarrt beteende att ständigt försöka vara i centrum för allt.

Jag tror själv att många Tacky, är i grunden självhatare som aldrig kan finna ro med sig själva och acceptera sig själva. Kokainet hjälper dem mycket att smajla utåt, när de i själva verket gråter inombords. Jag misstänker också att de är överrepresenterade vad gäller bisarr sexualitet och fetisch, där hanrejeri och liknande är kutym.

Jag har stött på riktigt rika människor som är kända dessutom och de är allt annat än otrevliga Tacky. De är mer jordnära, trevliga, inbjudande, öppna för nya erfarenheter och har inget behov av att skryta med materiella ting. Deras pengar är på banken och i investeringsobjekt. Tacky-folk är precis tvärtom till allt detta, trots sina ständiga försök att bli likadana som de superrika och berömda inom överklassen.

Rika människor är inte bättre än andra. Det är väl klart att det är lätt att vara trevlig och avslappnad som riktigt rik när man träffar vanliga fattiglappar. Hur skulle det annars se ut, liksom. Tror säkert att Wallenbergarna hade varit jättetrevliga mot dig om ni träffades på någon tillställning. Men för dem är du (och jag) egentligen inte mer värd än skiten under deras skor.

Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Att prata om hus som ”arkitektritade” är ganska tacky . ”Ja sonens nya hus uppe vid gräddhyllan . Det är ju arkitektritat

Är man genuint inne på arkitektur säger man kanske ”ja Olles hus.. det ritades ju av Kört Dägner” till de som vet vad man pratar om.

Men att bara säga arkitektritad är bara ett sätt att säga ”det här minsann inte ett kataloghus. Det är individuellt byggt. Det är lite finare”

För en arkitekturkunnig är det som att nån skulle säga ”jag jag sitter här och läser en författarskriven roman. Älskar bra författartexter”.

Fast ärligt talat, vem bryr sig. Finns inga hus som byggs i det här landet idag som har något som helst arkitektoniskt värde.
Citera
2023-03-19, 20:17
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Fast ärligt talat, vem bryr sig. Finns inga hus som byggs i det här landet idag som har något som helst arkitektoniskt värde.

Poängen var nog snarare att TM poserar med det för att det gör dem finare i sina egna ögon.

Att det är en jävla låda designad av en mentalsjuk person hör inte hit. Det är en helt annan diskussion.
Citera
2023-03-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Att det är en jävla låda designad av en mentalsjuk person hör inte hit. Det är en helt annan diskussion.
Arkitekter måste ju vara den yrkesgrupp som har högst andel TM. Går det ens att vara arkitekt utan att vara TM?

De tittar på en helt vanlig jävla husvägg och klämmer ur sig saker som ”den är så rå och kompromisslös i sin framtoning, samtidigt som linjerna leker förföriskt med ljuset”. De verkligen älskar att lyfta konkreta, fysiska, saker till en mer abstrakt nivå och sedan känna sig intellektuella. Ett fönster blir en metafor för livet o.s.v.
Citera
2023-03-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Poängen var nog snarare att TM poserar med det för att det gör dem finare i sina egna ögon.

Jo jag förstod det men skulle samtidigt hävda att det är ganska tacky att ens kalla dessa perversa typer för arkitekter.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Arkitekter måste ju vara den yrkesgrupp som har högst andel TM. Går det ens att vara arkitekt utan att vara TM?

De tittar på en helt vanlig jävla husvägg och klämmer ur sig saker som ”den är så rå och kompromisslös i sin framtoning, samtidigt som linjerna leker förföriskt med ljuset”. De verkligen älskar att lyfta konkreta, fysiska, saker till en mer abstrakt nivå och sedan känna sig intellektuella. Ett fönster blir en metafor för livet o.s.v.

Idag är det nog dessvärre så, ja. "Design" i största allmänhet är absolut något som drar till sig TM som ett flugpapper.
Citera
2023-03-20, 13:00
Avslutad
Spännande tråd.

Varför engelska? Tacky på svenska: utan smak eller intetsägande. Det sammanfattar väl.

Många är välutbildade och har bra jobb.

Enligt mig. Många är intetsägande och smaklösa pga av avsaknad av kultur och pga att de inte vet hur de skall föra sig i olika sammanhang. De har aldrig tagit barnen till ett museum, konstutställningar, läser inte litteratur. Hälsar inte på andra ute på gatan. Åker helst på all inclusive med poolområde. öppnar dörren när man ringer på + går och handlar i iklädda sweat-pants, sportjacka och keps med NY i pannan samt t-shirt. All fokus på lagsporter är ett annat kännetecken, även barnen. Lär inte barnen att tacka för maten när de är borta. Osv..

Men de flesta medelklassare tycker jag faktiskt inte är som ovanstående.

PS.
T-shirt är en slags underkläder eller till sportutövning och för mindre barn till vardags. Sweat pants har man när man tex tränar med friskis & svettis.
Vuxna bör aldrig gå klädd i t-shirt även om den är färgad, det är smaklöst. Istället är en tennisskjorta ett bra plagg.
Citera
2023-03-20, 14:58
Medlem
swimp78s avatar
Ang diskussionen ovan så skulle jag säga att människor som föraktar modern arkitektur och då de bygger nytt vill bygga något ”i gammeldags stil” i regel har en ganska tacky stilkänsla .
Citera
2023-03-20, 19:19
Avslutad
Citat:
Ang diskussionen ovan så skulle jag säga att människor som föraktar modern arkitektur och då de bygger nytt vill bygga något ”i gammeldags stil” i regel har en ganska tacky stilkänsla .
Precis!
Senast redigerad av Freddan3400 2023-03-20 kl. 19:26.
Citera
2023-03-20, 19:22
Avslutad
Citat:
Precis!
I alla tider har människan generellt sett byggt i tidens tecken.
Detta fenomen kom på 70-talet att folk började bygga nya villor i Pippi Långstrumpstil.
Det fortgår tyvärr än idag. Jag tycker att det är patetiskt och dålig smak.
Undantag finns givetvis, tex kommuners regler eller om man man bygger nytt så det passar in bredvid något kulturarv.
Men på en ny tomt i ett område bygger man med fördel huset enligt tidens teknik och design.

Värst är när det skall byggas nytt med äldre teknik.

Överklassen gör inte så och inte en vettig annan människa heller. Ursäkta för att vara hård och överdriva något, men det är för att förtydliga.

Vill man ha äldre stil så köper man ett äldre hus och renoverar det.
Citera
2023-03-20, 19:24
Avslutad
Men givetvis vill många uppfylla sina drömmar. Dock gäller det att hålla stilen om man vill framåt på de flesta plan.
Oavsett vad man anser, håller man inte stilen kommer många att undvika en.

I det rätt moderna område där jag bor har någon smällt upp ett brunt timmrat hus och en annan med mellanösternbakgrund har smällt upp ett extremt dekadent hus med bladguld på fönsterbågarna och en vit mur runt huset.
"Alla" stör sig på detta eftersom det ser för jäkligt ut och passar inte in. Tyvärr är dessa husägare rätt negligerade av andra. Inte minst för att det drar ned värdet på grannhusen.
Senast redigerad av Freddan3400 2023-03-20 kl. 19:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in