2023-03-18, 20:30
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det finns flera vittnesmål att det var mycket få personer i korningen utanför Bohemia. Bara SE placerar sig där minuterna efter skottet. Både mördaren och polisen anses ha passerat korsningen och fortsatt uppför trappen. Din uträkning på tusentals personer i korsningen är felaktig.

SE är mycket tydlig med att han aldrig var öster om korsningen med Luntmakargatan. Det är ett faktum som kan verifieras att Bohemia ligger just i denna korsning.

SE tog som jag flera gånger redan sagt av sig kepsen när han gick in på Bohemia. Att han lade ifrån sig väskan är också troligt då väktarna på Skandia vittnar om samma beteende.

SE dyker upp precis vid den tidpunkt som vittnena inne på Bohemia berättar om. De hör skotten, kommenterar dessa och några minuter senare så kliver SE in. SE själv placerar sig just här vid den här tiden. Så högst troligt istället för "fysiskt omöjligt" som du skriver.

Motivet för SE att gå in på Bohemia går bara att spekulera om, men då vittnena tyckte han såg skärrad ut och satt med armarna framför sig och stirrade kan man tro att SE gick in där för att lugna ned sina nerver några minuter.

Edit: Det är också tydligt att både väktarna och vittnena inne på Bohemia beskriver SE s sinnestillstånd som lite skärrad.

Det saknas också några minuter i SEs berättelse från mordplatsen då ambulansen försöker rädda livet på OP och LP ropar till GS att "det är OP som ligger där". Många vittnen hörde detta, men inte SE som satt inne på Bohemia då.

Ok, då vet jag. Enligt GS var det ju vid sista tillfället och i samband med att det kom fram att det var OP, som han tog i handgripligen. Vilken ska strykas enligt dig, bryskheten eller att SE varit inne på Bohemia?
Citera
2023-03-18, 20:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ok, då vet jag. Enligt GS var det ju vid sista tillfället och i samband med att det kom fram att det var OP, som han tog i handgripligen. Vilken ska strykas enligt dig, bryskheten eller att SE varit inne på Bohemia?

SE bevittnade hur LP blev avsnäst av poliserna då hon rusade fram till polisbilen när de kom till mordplatsen. Det var kanske det SE uppfattade som "bryskt".

GS gjorde också enligt egen utsaga två fysiska försök att tala med LP innan SE lämnade platsen inför det tredje försöket som du skriver om. GS vittnar om tre försök.

SE hade minst två tillfällen att notera att GS behandlade LP bryskt innan han sprang in i gränden. Att SE inte har hört LP ropa att "det är min Olof som ligger där" framgår av hans förhör. Då satt SE inne på Bohemia kanske delvis chockad över hur bryskt polisen behandlade ett brottsoffer.

Edit: Det finns en intervju med SE där han berättar vad jobbigt "en del av oss" uppfattar avsnäsningar. SE tog kanske illa vid sig när polisen bryskt snäste av LP på mordplatsen vid sin ankomst?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-18 kl. 20:48.
Citera
2023-03-18, 20:52
Medlem
csvenss avatar
Citat:
SE bevittnade hur LP blev avsnäst av poliserna då hon rusade fram till polisbilen när de kom till mordplatsen. Det var kanske det SE uppfattade som "bryskt".

GS gjorde också enligt egen utsaga två fysiska försök att tala med LP innan SE lämnade platsen inför det tredje försöket som du skriver om. GS vittnar om tre försök.

SE hade minst två tillfällen att notera att GS behandlade LP bryskt innan han sprang in i gränden. Att SE inte har hört LP ropa att "det är min Olof som ligger där" framgår av hans förhör. Då satt SE inne på Bohemia kanske delvis chockad över hur bryskt polisen behandlade ett brottsoffer.

Edit: Det finns en intervju med SE där han berättar vad jobbigt "en del av oss" uppfattar avsnäsningar. SE tog kanske illa vid sig när polisen bryskt snäste av LP på mordplatsen vid sin ankomst?

Ingen har dock sett en ljusfryntlig 52åring med ett stort klotrunt huvud titta in på Bohemia. Det är fakta.

Ej heller har dom sett någon enorm gubbkeps eller väska. Det är fakta.
Citera
2023-03-18, 20:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ingen har dock sett en ljusfryntlig 52åring med ett stort klotrunt huvud titta in på Bohemia. Det är fakta.

Ej heller har dom sett någon enorm gubbkeps eller väska. Det är fakta.

Både kepsen och väskan lade nog SE ifrån sig när han var inne på Bohemia. Det gjorde män i hans generation automatiskt inomhus. Det satt i ryggraden. Vittnena beskriver inte formen på SEs huvud inne på Bohemia. SE hade inte speciellt avvikande huvud så vittnena lade kanske inte märke till det.

GM beskrevs som att han hade litet huvud och så kan man knappast uppfatta SEs huvud med kepsen på. SE hade snarare ett runt lite större huvud som du skriver.

Edit: Det är på grund av att SE tar av sig kepsen och lägger ifrån sig handledsväskan som vittnena inne på Bohemia inte lägger märke till dem. Förstår ni inte detta bör ni läsa föregående mening igen långsamt flera gånger.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-18 kl. 21:03.
Citera
2023-03-18, 21:31
Medlem
csvenss avatar
Citat:

I vilket förhör sa SE att LP blivit bryskt behandlad?
Citera
2023-03-18, 21:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
I vilket förhör sa SE att LP blivit bryskt behandlad?

Det är andrahandsuppgifter från väktarna. Möjligen RB också. SE själv kritiserar inte polisen i förhör, det har han media till...

Dessutom så påstås det i tråden att han bara gissar att polisen var brysk mot LP, oklart varför.

Edit: Gissar SE så gissar han rätt som vanligt. GS säger inte att han var "brysk"mot LP, men jag tror han säger att han tog tag i LP vid tre tillfällen. Hade GS varit misstänkt för brott hade detta kallats "handgripligen".
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-18 kl. 21:40.
Citera
2023-03-18, 21:43
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Det är andrahandsuppgifter från väktarna. Möjligen RB också. SE själv kritiserar inte polisen i förhör, det har han media till...

Dessutom så påstås det i tråden att han bara gissar att polisen var brysk mot LP, oklart varför.

Edit: Gissar SE så gissar han rätt som vanligt. GS säger inte att han var "brysk"mot LP, men jag tror han säger att han tog tag i LP vid tre tillfällen. Hade GS varit misstänkt för brott hade detta kallats "handgripligen".

Hur kan vi veta säkert att en av väktarna verkligen hörde SE säga det under mordnatten?
Citera
2023-03-18, 22:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Hur kan vi veta säkert att en av väktarna verkligen hörde SE säga det under mordnatten?

Det mesta som pekar mot att SE är oskyldig och bara ett vittne är alltid fel uppfattat eller missförstånd av väktarna. Väktarna hör fel saker hela tiden eller blandar ihop saker eller kommer ihåg fel, då det tyder på att SE är oskyldig. Ungefär så ska man tänka har jag lärt mig.

Jag tror dessvärre att väktarna kommer ihåg rätt. Det är en sån konstig sak att hitta på som SE-GM och ordet "bryskt" är väl lite "SE-fjantigt" och lätt att komma ihåg. Detta skulle inte skydda GM-SE från varken utpekanden från mordplatsvittnen eller misstankar så jag tror uppgiften är riktig att han sa det på mordnatten som vittne.

Att SE var harig och tonade ned kritiken mot polisen i polisförhör är också troligt.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-18 kl. 22:17.
Citera
2023-03-18, 23:09
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Var det inte hur han skulle orka att genomföra dådet efter 15 timmar på kontoret som var frågan?

Det tror jag inte är något problem.

Du lyfter samma invändningar som jag själv gjorde för ett par år sedan.

Dessvärre faller minst en invändning bort för varje varv som man tar med materialet.

Att det ännu inte har gått att uppbringa ett motiv behöver inte betyda att karln var oskyldig.

Han nämner själv ett i intervjun 1992: Ett slumpmässigt möte, en konflikt och en beväpnad person.

"Stickan" har mer substans än alla andra spår tillsammans. Men om du vill älta i stora tråden, varsågod.

För egen del har jag lite svårt för fan fiction ...

”Han nämner själv ett i intervjun 1992: Ett slumpmässigt möte, en konflikt och en beväpnad person.”

Kanske det mest pinsamma hos SEkten, och i alla true crime-soppor världen över:

Engström ”erkänner” i en intervju med en gammal studiekamrat…😀

Vapen? Nej! Motiv? Nej. Alibi? Ja.

”Men han erkänner ju…”
Citera
2023-03-18, 23:14
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det kan förstås vara en del i det hela. För egen del tror jag på en kombination av ideologi och ohälsa.
Också på att det var en slump. En annan kväll hade han kanske inte varit lika "kitslig".

Ännu ett lågvattenmärke, i provokationens tecken.

Den timide kontorsråttan var ”kitslig” och drog fram en revolver han aldrig haft och släckte Palme sedan han blivit ”avsnäst”.

(Därefter joggade han runt i 20 minuter, samtidigt som han hade björnkoll på händelserna på Sveavägen, ses av vittnen på mordplatsen och hörs på LAC-bandet.)
Citera
2023-03-18, 23:17
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Angående kepsen, visst är det så. Vi får inte heller glömma det snabba händelseförloppet och vad man hinner uppfatta.

Angående citatet, det ser jag också fram emot att få läsa.

Det ”snabba händelseförloppet” förklarar att ingen såg den keps Mattias Göransson bestämt att mördaren bar.

Detta gjorde också att Anna Hages beskrivning av GM är fel på varje punkt då den pekar bort från Engström (som i och för sig var kvar på jobbet när Palme sköts).
Citera
2023-03-18, 23:23
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det fanns en man i "rätt snygga kläder ("propert klädd" brukar användas i tråden av någon eller några) och som kom fram och pratade väldigt mycket. Låter som Engström så här långt, om man därtill lägger glasögon, snygg överrock och dirigerade och hade sig, så låter det ju onekligen väldigt mycket som Engström.

Tillägg: Poplinrock var det visst också så där har vi nog din man. Det trodde dom i Palmerummet också och Engström fick statusen som "varande på platsen".

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Jan-Andersson.pdf

För inte var det väl så illa att det var den här mannen?
Jan-Åke Svensson – barhuvad, glasögonförsedd och klädd i kostym under sin ljusa poplinrock – var på väg norrut på Sveavägen i sin BMW när skotten föll. Eftersom han såg att Chevroletvanen hade en antenn på taket gick han fram för att undersöka om Ljungqvist eller Andersson hade kontaktat larmcentralen, och stannade sedan kvar bredvid vanen för att iaktta och kommentera händelseförloppet.
https://magasinetfilter.se/granskning/den-osannolika-mordaren-kallmaterial-och-noter/

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Jan-%C3%85ke-Svensson.pdf

Problem är att Engström pekas ut som varande på platsen i en fotokonfrontation:

”Det är han, men jag vill ha en keps på honom.”

Hur kunde Filter missa det…🤡
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in