2023-03-18, 22:17
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Är det dom där 20.000 som nöts ut nu? Dom blev helt tagna på sängen och fattade aldrig vad som var på väg att hända när fällan slog igen... en centimeter i taget under ett halvår.

Känner du till att den sista vägen till och från Bakhmut som inte står under direkt rysk kontroll är inom skjutavstånd för ryskt artilleri?
Citera
2023-03-18, 22:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ju sämre det går för AFU på slagfältet, desto bättre tycks det gå på pappret. Jag kommer att tänka på Fleetwood Macs gamla slagdänga Tell me sweet little lies. Seriöst - tror du själv på dessa siffror?

Varför får vi aldrig se en mer detaljerad redovisning om var alla dessa stora framgångar görs? Knappast i Bachmut i alla fall, där retirerar AFU just nu med extremt stora förluster.

När ryska försvarsministeriet presenterar ukrainska förluster går de in i detalj och redovisar exakt var på kartan och vilka förband det gäller. Varför gör inte AFU detsamma?

Ryzzarna bara hittar på. Finns inget i deras kommunikation som går att ta på allvar.
Citera
2023-03-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Känner du till att den sista vägen till och från Bakhmut som inte står under direkt rysk kontroll är inom skjutavstånd för ryskt artilleri?

Jo, tror du Ukraina inte har haft koll på sånt senaste månaderna?

Jag svarar själv på den efter att ha sett lite intervjuer med ambulanspersonal och infanterister. Det har varit deras högsta prioritet att hålla reda på vilka vägar som fungerar och inte. Det blir ingen överraskning i det här tempot.
Senast redigerad av YBB641 2023-03-18 kl. 22:34.
Citera
2023-03-18, 22:20
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Aha, låt se. Bakhmut är ”inringat”, men ukrainarna har inte ”blivit varse” detta än. Är det kanske t.o.m. så att ”Bakhmut redan har fallit” men att de på något mystiskt sätt inte märkt det heller?

Det vore klädsamt om du någon gång kunde medge att du haft fel, t.ex. om det uppenbara faktum att Ryssland inte erövrade Bakhmut i december. Eller igår, eller idag.

Nu talar du i ond tro. En stad där infartslederna blockerats av motståndaren har de facto fallit. Vita huset verkar ha fattat något som du ännu inte förstått.
Citera
2023-03-18, 22:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej, Bakhmut håller inte, men det tar lite tid för en inringad trupp att bli varse om att leveranser av trupp, materiel och ammunition inte fungerar. Det handlar om utsvältnings- och utnötningstaktik från rysk sida, snarare än om att ta nytt territorium i nuläget.

Hallå. Jag ser inga vetenskapliga studier här. Har du helt tappat det?

Citat:
Jag vill ha vetenskapliga studier publicerat i vetenskapliga tidsskrifter

Detta vill även jag ha - av dig. Eller är det olika regler som gäller för dig och för alla andra?
Citera
2023-03-18, 22:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Konstigt detta. Sanktionerna gör ju Ryssland bara starkare. Så varför vill Ryssland ha bort sanktionerna? Borde de inte kräva att få behålla dem, även om det blir fred i Ukraina? Så att de kan bli ännu starkare?

Ja och krigsbrottstribunaler har ju ingen makt över Ryssland; så varför bry sig om dem?
Citera
2023-03-18, 22:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nu talar du i ond tro. En stad där infartslederna blockerats av motståndaren har de facto fallit. Vita huset verkar ha fattat något som du ännu inte förstått.

Källa till att infartslederna blockerats? Obs, det måste handla om granskade studier i vetenskapliga tidsskrifter.

Kämpa nu fyllo, kämpa.
Citera
2023-03-18, 22:23
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du menar att majoriteten av ryssar är obildade. Ja, det är förstås möjligt och kanske även troligt om man ser till det här kriget.
Problemet är att det inte finns någon opposition. Så för Rysslands del innebära att ett avskaffande av Putin, skulle bara ge en ny person som vill leka tsar. Däremot skulle förmodligen kriget upphöra om han förlorade huvudet, då man kan skylla på honom. Nu är han dessutom inte bara persona non grata utomlands, utan dessutom efterlyst.
Michail Gorbatjovs slagord var ju Perestrojka (ombyggnad och ekonomiska reformer) och glasnost (öppenhet och yttrandefrihet).

Men detta gick snett. Sovjetunionen föll sönder och när de statliga företagen skulle privatiseras så var det några få personer som köpte upp det mesta till reapriser samtidigt som de flesta invånarna blev fattigare för varje år.

Efter det att Putin kom till makten 1999 så har Ryssland stabiliserats. Ekonomin har förbättrats och före kriget i Ukraina tyckte cirka 80% av ryssarna att Putin gjort ett bra jobb.

Nu vill vad jag förstår de flesta ryssarna ha fred men frågan är hur denna fred ska se ut?

Vad jag förstått önskar fortfarande Zelensky att människoslakten i östra Ukraina ska fortsätta så länge inte ryssarna kapitulerar och Zelensky får diktera villkoren för fred. Någon form av fredsförhandlingar är inte aktuellt.
Citera
2023-03-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Du är säkert ung och oerfaren, men jag tror du kommer bli riktigt besviken när du inser hur grundlurad du blivit. Förhoppningsvis går det då upp ett ljus för dig om hur propagandan funkar. Vi får se...
Fast är det inte konstigt att dina källor jämt har fel om vad som kommer att hända?
Citera
2023-03-18, 22:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Preussen var det ingen som besegrade, men grejen med Ryssland är framför allt att det var en oerhört perifer, avlägsen, marginell stat fram till 1900-talet. Verkligen långtbortistan på många sätt. Ryssland hade dessutom länge fokus på expansion söderut.

Du kan nog historia bättre än mig men det är lite av min poäng, Ryssland var inte huvudfienden innan 1945.
Citera
2023-03-18, 22:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag ser vare sig åtal eller fällande dom avseende ryska krigsbrott i en internationellt erkänd domstol i ditt inlägg.

Btw, vilka internationellt erkända domstolar känner du till? Har du en lista? Finns det någon alls?
Citera
2023-03-18, 22:30
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Btw, vilka internationellt erkända domstolar känner du till? Har du en lista? Finns det någon alls?

För en gångs skull ställer du en relevant fråga. Ja, vilka oberoende domstolar finns det som skulle kunna granska påstådda krigsbrott i Ukraina? Jag kan inte komma på någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in