Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-18, 19:20
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Vill du att jag ska rita en teckning? Du måste högerblinka när du kör ut ur en cirkulationsplats i Sverige.
Men glöm det...

Hur blir det i ditt fall? Den vita mötande bilen vill svänga ut i den andra utfarten, börjar att vänsterblinka, hur många bilister runt om cirkulationsplatsen blir påverkade?
Det är bra att han meddelar i förväg istället för att vänta tills jag inte har en chans att se hans HB, då är han mitt framför mig. Vad har jag då för glädje av hans HB
Du vet väl att många inte blinkar alls.
Gör han VB är jag förberedd.
2023-03-18, 19:39
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är bra att han meddelar i förväg istället för att vänta tills jag inte har en chans att se hans HB, då är han mitt framför mig. Vad har jag då för glädje av hans HB
Du vet väl att många inte blinkar alls.
Gör han VB är jag förberedd.

Men alla bilar runt cirkulationsplatsen ser hans vänsterblinkning, utfart 1, 2 och 3.
2 och 3 vet inte om det är en vänstersväng eller en u-sväng.
Har då vänsterblinkningen fyllt en bra funktion? 🤔
2023-03-18, 19:44
Medlem
Citat:
Nej.

För vilken bil? Om du då skall vara konsekvent ska du först blinka vänster för de bilar i utfart 1?
Sen växla över till högerblink för de i utfart 2?

Så hur ska du blinka för att det ska bli nytta?

Citat:
Precis, det är ju så det blir i Borlänge-exemplet.

Öh… nej, så blir det inte alls i Borlänge-exemplet jag gav, var det för svårt för dig att förstå så lär det vara mycket mer i trafiken du har svårt att förstå
2023-03-18, 19:47
Medlem
Citat:
Och vilken nytta gör en vänsterblink och för vilken bil?
Dessutom beror det väl helt på hur situationen ser ut just då?
Står det ingen bil till höger, kan man ju högerblinka före cirkulationsplatsen?
Vad skulle en vänsterblinkningen betyda då?

Det förklarade jag mycket ingående nyligen i både exemplet från Borlänge och det från Enköping. Men det var alltså över din förmåga att förstå…?
2023-03-18, 19:50
Medlem
Citat:
Den vita bilen som syns, om den ska rakt fram kan denne starta sin högerblinkning långt innan. (Inte för tidigt men kanske 15-30 meter innan.)
Blinkar denne inte, ska han ut i den andra utfarten.

Hur vet man då att den bilen inte ämnar stanna vid vägkanten, eller ämnar köra rakt på i CP….?
2023-03-18, 19:53
Medlem
Citat:
Hur undviker jag din fråga? Du ska ju blinka ut (det är skrivet i lagen) men inte när.

Bör man inte inte vara i CP innan man kan blinka ut ur CP….?

Finns inget i trafikreglerna så kräver att man ska HB redan påväg in i CP om man ska ut första höger. Så varför skulle vi behöva göra det…? Vad skulle det tillföra menar du…?
2023-03-18, 19:55
Medlem
Citat:
Men alla bilar runt cirkulationsplatsen ser hans vänsterblinkning, utfart 1, 2 och 3.
2 och 3 vet inte om det är en vänstersväng eller en u-sväng.
Har då vänsterblinkningen fyllt en bra funktion? 🤔

Ja, den fyller en bra funktion, faktiskt lika bra som att HB redan påväg in mot CP. Har du verkligen så svårt att förstå det…?
2023-03-18, 20:49
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är faktiskt inte nåt tankefel…

Det är rätt korkat att tro att alla CP är samma sak, bara en väg som går runt….
Därför att det finns en myriad olika varianter på CP, i alla möjliga storlekar etc.

I många så funkar det helt klart bra att se det som just en väg som går runt med avfarter åt höger.

Men, så har vi en massa jäkligt små CP som i princip bara är en tidigare vanlig korsning där man ändrat till CP med att sätta en ”blomkruka” eller stolpe i mitten. Och fundera på vad det egentligen blir för praktisk skillnad då om det på fredagen var en vanlig korsning och på måndag plötsligt en CP.
Man har exakt samma små marginaler i tid och sträcka att försöka hinna uppfatta vad andra förare har för planer där må måndagen som man hade på fredagen. Och platsen ser exakt lika ut som på fredagen, förutom de lilla pluttiga ”planteringen” i en kruka i mitten, det finns t o m med de helt utan ”hinder” i mitten och bara en annan färg på asfalten i ett inlägg i mitten.

Se t ex på denna CP och säg att en VB från t ex en mötande inte skulle vara till mer hjälp än ingen blinkers alls….

https://maps.app.goo.gl/XFuiy7su8aKEW8TJ8?g_st=ic

Och det är även därför som både styrande myndigheter och trafikskolor uppger att behov av signalgivning kan behöva hanteras olika beroende på aktuell situation och CP, då det t ex i mindre CP kan finnas mer behöv för VB än i större CP.
Ser att du äntligen erkänner att du inte begriper att det skyltarna innan CP som talar om vad det är för nåt, och inte själva utformningen av CP. Kruka, gräsmatta, swimmingpool, rondellhund, eller what ever i mitten spelar ingen jävla roll! SKYLTEN talar om vad det är - inte vad din reptilhjärna/känsla säger.

I rest my case. Du är bortom all räddning.
2023-03-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Ser att du äntligen erkänner att du inte begriper att det skyltarna innan CP som talar om vad det är för nåt, och inte själva utformningen av CP. Kruka, gräsmatta, swimmingpool, rondellhund, eller what ever i mitten spelar ingen jävla roll! SKYLTEN talar om vad det är - inte vad din reptilhjärna/känsla säger.

I rest my case. Du är bortom all räddning.

Det är inte mitt fel att du tolkar text med din intelligentaste kroppsdel, arslet, för att det ska passa din egen agenda….

Ingenstans i mitt inlägg påstod jag att en liten CP inte skulle vara just en CP, med de regler som CP har.

Det jag försökte få folk att förstå är att marginaler, utrymme, siktsträcka, och behovet av tydliga signaler etc inte ändras över natten bara för att man sätter en blomkruka i mitten av en liten fyrvägskorsning och gör den till CP. Behovet av tydliga signaler är i praktiken desamma. För man får inte mer tid, bättre sikt, större marginaler efter blomkrukans införande. Och detta medger även körskolor, styrande myndigheter etc etc, och säger att det finns mer behov av VB i små CP än i större.
2023-03-18, 21:45
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Och vilken nytta gör en vänsterblink och för vilken bil?
Dessutom beror det väl helt på hur situationen ser ut just då?
Står det ingen bil till höger, kan man ju högerblinka före cirkulationsplatsen?
Vad skulle en vänsterblinkningen betyda då?
För mig som kör lastbil och väger 64t gör det väldigt stor skillnad om jag ser vart bilar tänker ta vägen. Det gör att jag slipper att stanna i onödan. Det tar ett tag att starta från stillastående med dom vikterna och det drar onödigt med bränsle så jag tycker det är bra när bilister blinkar vänster i en rondell. Det finns inget värre än när bilister inte visar sina avsikter i trafiken.
Senast redigerad av calamato 2023-03-18 kl. 21:50.
2023-03-18, 21:50
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är inte mitt fel att du tolkar text med din intelligentaste kroppsdel, arslet, för att det ska passa din egen agenda….

Ingenstans i mitt inlägg påstod jag att en liten CP inte skulle vara just en CP, med de regler som CP har.

Det jag försökte få folk att förstå är att marginaler, utrymme, siktsträcka, och behovet av tydliga signaler etc inte ändras över natten bara för att man sätter en blomkruka i mitten av en liten fyrvägskorsning och gör den till CP. Behovet av tydliga signaler är i praktiken desamma. För man får inte mer tid, bättre sikt, större marginaler efter blomkrukans införande. Och detta medger även körskolor, styrande myndigheter etc etc, och säger att det finns mer behov av VB i små CP än i större.
Ärligt talat har qaaq en poäng där. Funderade på att påpeka det tidigare, men orkade inte.

Det finns rondeller som inte är i en cp. Sällsynt, men det existerar. Det som avgör är om det finns en skylt som säger att det är en cp.

Exempel:
https://www.google.com/maps/@59.3375...7i16384!8i8192
https://www.google.com/maps/@59.3519...7i16384!8i8192
https://www.google.com/maps/search/k.../data=!3m1!1e3

Det är dock inte applicerbart på den lilla cp du länkade
2023-03-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ärligt talat har qaaq en poäng där. Funderade på att påpeka det tidigare, men orkade inte.

Det finns rondeller som inte är i en cp. Sällsynt, men det existerar. Det som avgör är om det finns en skylt som säger att det är en cp.

Exempel:
https://www.google.com/maps/@59.3375...7i16384!8i8192
https://www.google.com/maps/@59.3519...7i16384!8i8192

Det är dock inte applicerbart på den lilla cp du länkade

Nä, han har egentligen ingen poäng alls, för det är inte det vi har gafflat om i tråden
CP är skyltade för CP, då gäller vissa regler
Är det inte skyltat för CP, kan det vara andra regler som gäller.

Detta alltså oavsett om korsningarna är exakt lika i övrigt, det är vad det är skyltat som som avgör vad de där.

Men, oavsett vad det är skyltat som, CP eller inte, så finns det en drös trafikregler som är samma ändå.
T ex att man ska ge tecken med ljud eller ljussignal för att förebygga eller förhindra fara. Det betyder att t ex VB kan behöva användas för att uppmärksamma andra trafikanter att man ska göra nåt avvikande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in