2023-03-18, 20:47
Medlem
Man hör om vartannat att humor är en stark indikator på intelligens.

1. Stämmer detta eller är det trams?
2. Om det stämmer, varför?
Citera
2023-03-18, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu

Beror väl på vad för typ av intelligens du menar. De med högst IQ brukar ju vara ganska humorlösa, robotaktiga autister (Mark Zuckerberg typer).
Citera
2023-03-18, 21:07
Medlem
Nickeess avatar
Humor kräver kreativt tänkande och förmågan att se samband mellan olika idéer eller situationer. Det kräver också en förmåga att förstå språklig och social kontext. M.a.o. kognitiv flexibilitet. Jag skulle påstå att det absolut kan vara tecken på högre intelligens.

Humor är däremot inte enda indikatorn på intelligens, IQ är inte endimensionellt.
Citera
2023-03-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickees
Humor kräver kreativt tänkande och förmågan att se samband mellan olika idéer eller situationer. Det kräver också en förmåga att förstå språklig och social kontext. M.a.o. kognitiv flexibilitet. Jag skulle påstå att det absolut kan vara tecken på högre intelligens.

Humor är däremot inte enda indikatorn på intelligens, IQ är inte endimensionellt.

Helt rätt.
Citera
2023-03-18, 21:26
Medlem
vitalsignss avatar
Nä, det tror jag inte. Jag tror däremot att man tydligt ser någons mentala status beroende på vilken sorts humor man har. Humor har jag sett hos de allra flesta jag träffat, både smarta och korkade, fastän den varierat. Jag har inga konkreta källor men jag har läst i böcker som behandlat ämnet att till exempel skadeglädje är humor för de som inte alls mår bra. Jag är mycket benägen att hålla med det, riktiga morons har de visat sig vara som känner så.
Fast vid närmare eftertanke kanske det har med intelligens att göra. Jag ser mig själv som både smart och mentalt välmående och min humor är åt Monty Python och Aleksi Saylehållet. Fast jag skulle ju hellre hänga med någon som är korkad och gillar fåniga ordvitsar än den där supersmarte läraren jag råkade på en gång som skrockade så hans feta mage dallrade ikapp med hans fem decimeterstora hakor när han såg måsar dö som han gett svinheta potatisar. Han tog dem direkt från kastrullen och slängde åt dem, måsarna svalde de hela och det blev inte bra för dem, deras liv tog slut där och då. Men gubbfan skrattade.
https://www.youtube.com/watch?v=yPEsVxIZP2w
Citera
2023-03-18, 21:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag tycker det här tråden är oerhört kul så långt - är jag då smart eller bara har konstig humor? Eller lyteskomik, skulle det vara bevis på intelligens? Eller en person med IQ 200 som har en humor ingen annan begriper. Känns som vi missar ett par nyanser i debatten här. Risken är att svaret blir "det beror på".
Citera
2023-03-18, 21:38
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Nja, det är inte ovanligt att klent begåvade individer kläcker ur sig råa skämt.
Citera
2023-03-18, 21:41
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag tycker det här tråden är oerhört kul så långt - är jag då smart eller bara har konstig humor? Eller lyteskomik, skulle det vara bevis på intelligens? Eller en person med IQ 200 som har en humor ingen annan begriper. Känns som vi missar ett par nyanser i debatten här. Risken är att svaret blir "det beror på".

Vad var det roliga
Citera
2023-03-18, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu

Oklart! Den smarte tycker ett skämt är roligt som diasporan inte förstår, och vise versa.
Citera
2023-03-18, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Nja, det är inte ovanligt att klent begåvade individer kläcker ur sig råa skämt.

Men då är det ju skämt dom hört.
Citera
2023-03-18, 22:12
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickees

Det är ju precis det den är. Du kan ha skyhög IQ men samtidigt vara helt humorlös, och socialt retarderad för den delen.
Citera
2023-03-18, 22:16
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
När det gäller äkta all around snillen, helt klart. Inte aspie/mupp-snillen. Attrahera kvinnor är en annan egenskap all around smarta har..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in