Nä, det tror jag inte. Jag tror däremot att man tydligt ser någons mentala status beroende på vilken sorts humor man har. Humor har jag sett hos de allra flesta jag träffat, både smarta och korkade, fastän den varierat. Jag har inga konkreta källor men jag har läst i böcker som behandlat ämnet att till exempel skadeglädje är humor för de som inte alls mår bra. Jag är mycket benägen att hålla med det, riktiga morons har de visat sig vara som känner så.
Fast vid närmare eftertanke kanske det har med intelligens att göra. Jag ser mig själv som både smart och mentalt välmående och min humor är åt Monty Python och Aleksi Saylehållet. Fast jag skulle ju hellre hänga med någon som är korkad och gillar fåniga ordvitsar än den där supersmarte läraren jag råkade på en gång som skrockade så hans feta mage dallrade ikapp med hans fem decimeterstora hakor när han såg måsar dö som han gett svinheta potatisar. Han tog dem direkt från kastrullen och slängde åt dem, måsarna svalde de hela och det blev inte bra för dem, deras liv tog slut där och då. Men gubbfan skrattade.
https://www.youtube.com/watch?v=yPEsVxIZP2w