2023-03-18, 19:50
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
I varje förhör framhåller föräldrarna till MH hur stark och drivande JJ är och hur eftergiven och initiativlös MH är. Men även om det till viss del är sant undrar jag ändå över MH:s delaktighet. Varför skulle hon hjälpa till att frakta bort Toves lik om hon bara varit passiv hela tiden? Jag tror hon drevs av hat, precis som JJ.
Som jag tidigare skrivit tror jag att MH:s lydighet mot JJ bottnar i att hon blivit övergiven av sina biologiska föräldrar. Att adoptivföräldrarna är frireligiösa innebär att de är ”goda människor” och det blir omöjligt att vara öppen med sorgen och besvikelsen.

Vet såklart inte hur deras relation ser ut, men på 80- och 90-talet var det vanligt att ”goda människor” antydde att adoptivbarn skulle vara tacksamma för att de blivit övergivna av sina biologiska föräldrar så de fick chansen att komma till Sverige.

Så jag tror att MH har starka obearbetade känslor kring att bli övergiven igen och därför gör allt JJ säger.
Citera
2023-03-18, 19:51
Medlem
Citat:
I varje förhör framhåller föräldrarna till MH hur stark och drivande JJ är och hur eftergiven och initiativlös MH är. Men även om det till viss del är sant undrar jag ändå över MH:s delaktighet. Varför skulle hon hjälpa till att frakta bort Toves lik om hon bara varit passiv hela tiden? Jag tror hon drevs av hat, precis som JJ.

TTs syster är inne på samma sak.
JJ säger i förhör att hon är den enda vän som MH har. Det kanske kan ha påverkat hennes deltagande. Men jag tror att MHs moraliska kompass förändrats under tiden de umgicks. Hon är nog typen som är lätt att hjärntvätta.
Citera
2023-03-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Ja! Jag tror inte M är i närheten av lika sjuk som J & hon gjorde allt detta för att hon såg upp till J.
Börjar själv tvivla på att m är inblandad i själva mordet. Svårt att veta . Visst hon är inblandad i att föra bort T men att döda henne vet i tusan.
Vad jag läst i tråden höll M fast T när J ströp henne. Om det stämmer är hon knappast friskriven från mordhandlingen.

Det framstår dessutom som planerat. Frågan är om det var mord hon var med att planera, eller bara planerad misshandel som spårade ur.
Citera
2023-03-18, 20:00
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Ja det är svårt med sådana människor, väldigt svårt.

Det beror på att de ofta saknar förmåga att känna ånger, kan inte känna empati, förstår inte konsekvenserna av sina handlingar. För någon som begår denna typ av brott är jag tveksam att tidig tillrättavisning för mordbrand hade hjälpt, det kan tvärt om bygga på ännu mer hat hos denna personlighetstyp.

Därför anser jag att det kan vara av stort värde att hitta typiska faktorer och tecken på denna typ av problem, framförallt om man med enkla medel kan göra mycket stor skillnad på utfallet enbart utgående från en förståelse och kunskap om dessa faktorer. Och det handlar om människoliv.

Tror du det kan vara möjligt?

Och i så fall vore det värt att inhämta kunskapen, eller inte?

Förstår vad du menar, men jag tror ändå också att en massa möjliggörare och ja-sägare runt en narcissist kan förstärka deras beteende. De får hela tiden bekräftat att de är universums centrum och blir mer och mer höga på att alla dansar efter deras pipa. Det spinner på, precis som med sektledare.
Citera
2023-03-18, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Ja det är svårt med sådana människor, väldigt svårt.

Det beror på att de ofta saknar förmåga att känna ånger, kan inte känna empati, förstår inte konsekvenserna av sina handlingar. För någon som begår denna typ av brott är jag tveksam att tidig tillrättavisning för mordbrand hade hjälpt, det kan tvärt om bygga på ännu mer hat hos denna personlighetstyp.

Därför anser jag att det kan vara av stort värde att hitta typiska faktorer och tecken på denna typ av problem, framförallt om man med enkla medel kan göra mycket stor skillnad på utfallet enbart utgående från en förståelse och kunskap om dessa faktorer. Och det handlar om människoliv.

Tror du det kan vara möjligt?

Och i så fall vore det värt att inhämta kunskapen, eller inte?

Oj svår fråga. När en människa själv inte ser att den har problem utan att allt alltid är andras fel är nog inte personen mottaglig för någon form av hjälp. Tveksam till att det kanske kunde ha varit till hjälp om föräldrar tidigt fångar upp sådana här saker om sina barn och söker hjälp. Annars är det väl tyvärr så att det måste gå så här sjukt långt innan det tar stop.
Citera
2023-03-18, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrator
Om man bortser från alla graverande fakta om JJ så tyder hennes sätt på att behandla ord på i sina dikter på en viss intelligens i allt det mörka.

Psykopater brukar vara både intelligenta och (mindre smickrande) sluga med emellanåt irrationellt och risktagande agerande (Elon Musk t.ex(?)).
Citera
2023-03-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Förstår vad du menar, men jag tror ändå också att en massa möjliggörare och ja-sägare runt en narcissist kan förstärka deras beteende. De får hela tiden bekräftat att de är universums centrum och blir mer och mer höga på att alla dansar efter deras pipa. Det spinner på, precis som med sektledare.
Det är exakt det där jag menar.
Att tidigt känna igen sådant beteende, och testa hur långt de är beredda att gå om de inte får som de vill eller får önskad bekräftelse plus eventuell provokation.

Jag har mött människor som snabbt visat tydligt att de inte har de naturliga spärrarna, kombinerat med ett starkt behov att skada andra människor på olika sätt för att hävda sig.

Många behöver en grundläggande kurs i att känna igen den typen av människor. Kan vara lika livräddande som att lära sig första hjälpen.

Jag tror folk i MGM's närhet missat att se hur allvarlig situationen var. Eller inte vet vad som kunde ha gjorts förebyggande.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Det kan ju vara så att Tove slogs medvetslös/gravt nedsatt förmåga att försvara sig och att JJ hittar på hela grejen med att det var ett ”ömsesidigt slagsmål” för att förminska sin egen skuld. (Snarare än att erkänna att hon strypt en hjälplös människa till döds).

Men för att förklara bristen på egna skador måste Tove ha varit immobiliserad = ”MH höll i hennes armar” blir JJ:s förklaring. + att JJ slipper ta hela skulden själv.
Det är möjligt att J tänker att hennes skuld blir mindre, kanske halveras, om M är delaktig. Men jag har en känsla av att hon först och främst är ute efter att M inte ska få lindrigare straff än hon.

Och jag blir mer och mer tveksam till Ms fysiskt aktiva deltagande. Hon hjälpte till att bära ner T till bilen och troligtvis att få ut henne till dumpningsplatsen i skogen. Mer tror jag inte hon gjort.
Sedan har hon klart varit med på att lura T till lgh, hon har inte larmat och hon har inte försökt hindra J. Det första fattade hon nog inte vidden av och de två senare vågade hon säkert inte, vilket inte är försvar men en förklaring.

På något vis tycker jag att en morddom skulle vara väl hård, medhjälp vore mer i paritet med tanke på omständigheterna.
Citera
Medlem
Citat:

Jag håller på att läsa FUP nu och jag slås av hur aktiv MH varit från start. MH var med och bråkade utanför A:s lägenhet och skulle ha ut Tove då. MH var dessutom med vid konfrontationen hemma i J:s lägenhet där Tove var med sin syster.
MH har varit lika aktivt aggressiv mot Tove, hon är inte något litet svagt påhäng till JJ. Det är två mördare, helt klart. De ska dömas båda två.
Citera
2023-03-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
För mig att det framgick tidigt i utredningen att hon är lesbisk/könsförvirrad?

Och det grundar du mer konkret på...?

Hur menar du att det har med mordet att göra?
Citera
2023-03-18, 20:10
Medlem
Vidriga as.
Den mörkhyade låg ju för fan på kortet. Usch. Skott i pannan bara så slipper dom kosta pengar
Citera
2023-03-18, 20:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Hon hjälpte till för att J sa att hon skulle göra det och jag tror inte att hon uppfattade det som så allvarligt att bara bära.

Det är mycket möjligt att hon också byggt upp ett hat, men att det på något vis skulle driva henne tror jag inte. Det ska mycket till för att någon med sirap i hela systemet ska drivas av något inre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in