Citat:
Ursprungligen postat av
Jesss1234
De flesta människor kan besinna sig. Det jag hade önskat var att någon sagt ifrån tidigare MH visste ju tex om att hon eldat på Tove pappa dörr. Hade det tagits på allvar där och då och hon hade fått ta konsekvenserna för det. Det skulle ju kunnat sluta i en dom om mordbrand då hade detta kanske inte hänt. Men det är svårt med sådana människor. Många människor tycker illa om andra men inte på den extrema nivån.
Ja det är svårt med sådana människor, väldigt svårt.
Det beror på att de ofta saknar förmåga att känna ånger, kan inte känna empati, förstår inte konsekvenserna av sina handlingar. För någon som begår denna typ av brott är jag tveksam att tidig tillrättavisning för mordbrand hade hjälpt, det kan tvärt om bygga på ännu mer hat hos denna personlighetstyp.
Därför anser jag att det kan vara av stort värde att hitta typiska faktorer och tecken på denna typ av problem, framförallt om man med enkla medel kan göra mycket stor skillnad på utfallet enbart utgående från en förståelse och kunskap om dessa faktorer. Och det handlar om människoliv.
Tror du det kan vara möjligt?
Och i så fall vore det värt att inhämta kunskapen, eller inte?