2023-03-18, 19:25
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Länken till FUP fungerar inte
Någon som har en?
FUP
Citera
2023-03-18, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Med en ADD-diagnos går det mesta i ultrarapid, så att M snabbt skulle slängt sig över T för att hålla hennes armar låter inte så troligt.
Om T varit i skick att försvara sig, hade hon hunnit märka (slå/klösa/dra i håret) J innan M kommit på plats.
I varje förhör framhåller föräldrarna till MH hur stark och drivande JJ är och hur eftergiven och initiativlös MH är. Men även om det till viss del är sant undrar jag ändå över MH:s delaktighet. Varför skulle hon hjälpa till att frakta bort Toves lik om hon bara varit passiv hela tiden? Jag tror hon drevs av hat, precis som JJ.
Citera
2023-03-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
https://gofile.io/d/iYNmq1
Japp, sidan 200 i akt 153
Är inte så insatt vet inte vilket datum tove försvann o så men hon sökte den 13 oktober 2022. Innan eller efter mordet?

Edit: står i trådstart..
Alltså kollade hon 3 dagar innan mordet? inget märkvärdigt undra varför inte det censurerades..
Ja det stämmer.Tack!

Men jag tror ändå inte porren i sig är särskilt relaterat till mordet, även om det är en sjuk detalj.
Citera
2023-03-18, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan du inte citera och skriva aktbilaga/sida?

Tillägg:
Att MH erkänt (medhjälp vid mord) efter att FUP har kommit ut, det är möjligt.
Men i förhören hittar jag enbart det här vad gäller Majas förhör och handleder:

A153/1259
förhör 11 jan- 23

"sina händer runt Toves hals. Jag berättar det för dig.
M: Ja men nej jag har inte varit i badrummet. Jag vet inte, ja jag var inte där när det hände.
Jag hörde ingenting. Jag låg i Johannas säng.
F: Okej.
M: Jag, ja. Alltså, nej ja de gånger jag skulle hållit i handled i händerna eller handledarna det
är när vi ska bestämma hur vi ska få ner kroppen, eh, i trapphuset och sen i skogen för
Johanna vänder på Tove så att hon släpar benen istället så håller jag i händerna för jag minns
att Toves huvud slår i ett träd eller någon sten där ute
. "

A*lbins förhör
A153/412:

"Hon har alltid ett silverarmband på handleden, det är en liten kompass på det."

A153/1054
förhör Johanna:

"F: Eh, enligt Toves anhöriga så brukar hon ha ett armband på sig, någon form av kompass
historia. Vet du var det har tagit vägen för Tove har inte det på sig när hon anträffas.
J: Det vet jag inte. Jag vet att jag plockade ihop alla Toves saker som var i min lägenhet men
det kan ju ha varit så att missade någonting men det var ju ingenting vad jag såg på varken
badrumsgolvet eller hallgolvet och jag tog ju bara allt det och lade det i en svart sopsäck och
sen slängde jag ut det i skogen och tände eld på det då. Eh, men jag lade inte märke till
någonting som var runt hennes handled eller så.
"

A153/1217

Förhör Maja. Hon kastar ut nyklarna från bilen:

"M: Eh, när jag körde ut handen, inte hela armen utan typ hit kanske (pekar på sin arm strax
ovanför handleden) och sen kastar jag ut nycklarna i något dike har jag för mig
"

Däremot finns det angivet att Tove hade skador på armbågarna i stämningsansökan.

Det stämmer nog att det är j ord om att M höll handlederna . Jag läser om allt i Johannas förhör samt M och ser att Maja bara erkänner att hon hjälpt till att bära ut kroppen till bilen.
Så M står fast att hon sov sig igenom händelsen tills dess att T var död.
My bad att jag tolkade det fel. J känns inte trovärdig i denna teori heller kring att M var med och höll i henne. Hon har ju ljugit massor i förhören och när hon fick reda på att M avslöjat lite ville hon nog hämnas genom att se till så hon också åker på ett straff .
Citera
Medlem
Borde det inte räknas som stämpling till mord när Johanna uppmanar Maja att vara med och bränna ner Tove och Mys, exets, och kompisen J*lias bostäder?
Johanna Möller åtalades väl för stämpling när hon försökte övertala sina barn att tappa en soffa på Aki Paasila i samband med en flytt? Det kanske var mer grejer också.

Tycker dom båda Johannorna är väldigt lika. Det är ren tur att inte fler fått sätta livet till.
Håller på och läser fupen, och man blir fan knäpp av att läsa den. Det är inte greppbart med denna ondska, hjärnan kan inte ta in det.
Citera
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Var kan man se FUP?
FUP
Citera
2023-03-18, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
JJ: ”Ja, det var väldigt mycket adrenalin i kroppen och det gick så fort så jag kan inte exakt säga var Maja var men jag vet att hon var med och hon höll i Toves händer och så och sen satt hon ju liksom kvar där då och kände efter, försökte se om hon andades och så. Så det var ju, Maja var ju med liksom.”

Det där känns som ett krystat och onaturligt sätt att förklara MH:s roll i situationen… ”jag vet att hon var med”, ”Maja var ju med liksom”.

Istället för att förklara exakt på vilket sätt hon skulle ha varit med trycker hon upprepade gånger på att ”hon var med”, som om hon bara måste se till att de tror att MH medverkade i mordet.

Jag börjar faktiskt tvivla på MH:s medverkan. JJ ljuger så det sprutar eld ut öronen på henne, precis som hon gjort om folk i flera år för att svartmåla dem.

Hela hennes skenheliga ”ja det är så viktigt att sanningen kommer fram”, ”jag ville sätta ett ljus vid kroppen och kremera den för att visa respekt”, SURE, och sen sitter du och är lycklig i bilen på vägen hem över att du lyckats med ditt mål att mörda Tove.
Ja, MH hade kunnat säga hon sov igenom allt och aldrig följde med ut till skogen just pga hennes mobiltelefon faktiskt var kvar i JJ:s lägenhet under åkturen till skogen. Den ändrade inte position alls under de timmar och användes inte aktivt. Men att hon ändå erkänner gravfridsbrott får mig att tro hon talar sanning. Är inte helt säker på hennes roll under mordet, tror hon har gjort vad JJ har sagt åt henne. ”Håll fast henne!” och MH bara lyder alla hennes ordrar. Är säker på JJ bad MH går tillbaka in på Nöjet och hålla koll på Tove. Personen som MH delade rum med på häktet beskriver hur MH sagt att JJ är ”nästan hela hennes liv” (minns inte ordagrant). Även att MH berättat hur JJ kan ha skrikit på henne och sagt elaka saker om MH ibland inte var sugen på att hänga med ut.
MH är mentalt omogen, tyckte ändå det framkom (både i P7an men också av kontaktpersonen på skolan). Alla som har levt med en äkta narcissist med aggressiva problem vet hur man går på tårna kring dem, instämmer i det de säger för att inte trigga igång dem.

Ironiskt hur JJ kallar andra för narcissister i sina låtar när hon själv besitter såna drag. Hon verkar även lida av brist på empati. Hon kanske kan härma känslor (exempelvis låtsas vara ledsen) men upplever inte alls att hon kan känna det. Visst finns det människor som helt enkelt inte trivs med att visa känslor öppet och stänger in dem. Men hon verkar uppriktigt inte ens bry sig. Vem fan suckar högt och himlar med ögonen när ens pojkvän bryter ihop för två familjemedlemmar har dött under veckan? Tycker hennes äkta färger syntes som mest med Filip. Mycket känslokall och empatilös.
Citera
2023-03-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Det stämmer nog att det är j ord om att M höll handlederna . Jag läser om allt i Johannas förhör samt M och ser att Maja bara erkänner att hon hjälpt till att bära ut kroppen till bilen.
Så M står fast att hon sov sig igenom händelsen tills dess att T var död.
My bad att jag tolkade det fel. J känns inte trovärdig i denna teori heller kring att M var med och höll i henne. Hon har ju ljugit massor i förhören och när hon fick reda på att M avslöjat lite ville hon nog hämnas genom att se till så hon också åker på ett straff .

Det kan mycket väl vara så att MH hjälpte till men med tanke på avsaknaden av bevis och att Jj har ljugit om allt så blir hennes ord inte värt ett skit. MHs advokat kommer ju garanterat dra upp att Jj ljugit om att det skulle vara grannen eller exet som var inblandat och att hon även ljuger om MH.
Citera
2023-03-18, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Ja, MH hade kunnat säga hon sov igenom allt och aldrig följde med ut till skogen just pga hennes mobiltelefon faktiskt var kvar i JJ:s lägenhet under åkturen till skogen. Den ändrade inte position alls under de timmar och användes inte aktivt. Men att hon ändå erkänner gravfridsbrott får mig att tro hon talar sanning. Är inte helt säker på hennes roll under mordet, tror hon har gjort vad JJ har sagt åt henne. ”Håll fast henne!” och MH bara lyder alla hennes ordrar. Är säker på JJ bad MH går tillbaka in på Nöjet och hålla koll på Tove. Personen som MH delade rum med på häktet beskriver hur MH sagt att JJ är ”nästan hela hennes liv” (minns inte ordagrant). Även att MH berättat hur JJ kan ha skrikit på henne och sagt elaka saker om MH ibland inte var sugen på att hänga med ut.
MH är mentalt omogen, tyckte ändå det framkom (både i P7an men också av kontaktpersonen på skolan). Alla som har levt med en äkta narcissist med aggressiva problem vet hur man går på tårna kring dem, instämmer i det de säger för att inte trigga igång dem.

Ironiskt hur JJ kallar andra för narcissister i sina låtar när hon själv besitter såna drag. Hon verkar även lida av brist på empati. Hon kanske kan härma känslor (exempelvis låtsas vara ledsen) men upplever inte alls att hon kan känna det. Visst finns det människor som helt enkelt inte trivs med att visa känslor öppet och stänger in dem. Men hon verkar uppriktigt inte ens bry sig. Vem fan suckar högt och himlar med ögonen när ens pojkvän bryter ihop för två familjemedlemmar har dött under veckan? Tycker hennes äkta färger syntes som mest med Filip. Mycket känslokall och empatilös.

Det hittades granbarr på MHs jacka, och på passagerarsätet i bilen tror det var därför MH erkände.
Citera
2023-03-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Undrar hur JJ´s bakgrund varit. Med tanke på de tankesättet hon själv har undrar man hur hon haft för uppväxt.
Jag tyckte förhören med hennes pappa visade på samma mönster som förhör med henne åtminstone P7an (håller på och läser hennes förhör nu). Mycket snack och fokus om hur duktig hon är, självständig, ordentlig, noggrann. Jag reagerade på något i hans förhör. Tror de frågade om JJ hade mått psykiskt dåligt. Då börjar han med att säga hon hade jobbat på ICA Maxi en period?? Förstod inte alls det relevanta. Men båda han och hon verkar trycka på hur hon inte har psykiska besvär alls (förutom lite ”vanlig” stress relaterat till skolan). Kanske lite tabu med psykisk ohälsa hos dem? Att det anses som något svagt för veklingar.
Citera
2023-03-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det kan mycket väl vara så att MH hjälpte till men med tanke på avsaknaden av bevis och att Jj har ljugit om allt så blir hennes ord inte värt ett skit. MHs advokat kommer ju garanterat dra upp att Jj ljugit om att det skulle vara grannen eller exet som var inblandat och att hon även ljuger om MH.

Ja! Jag tror inte M är i närheten av lika sjuk som J & hon gjorde allt detta för att hon såg upp till J.
Börjar själv tvivla på att m är inblandad i själva mordet. Svårt att veta . Visst hon är inblandad i att föra bort T men att döda henne vet i tusan.
Citera
2023-03-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
De flesta människor kan besinna sig. Det jag hade önskat var att någon sagt ifrån tidigare MH visste ju tex om att hon eldat på Tove pappa dörr. Hade det tagits på allvar där och då och hon hade fått ta konsekvenserna för det. Det skulle ju kunnat sluta i en dom om mordbrand då hade detta kanske inte hänt. Men det är svårt med sådana människor. Många människor tycker illa om andra men inte på den extrema nivån.
Ja det är svårt med sådana människor, väldigt svårt.

Det beror på att de ofta saknar förmåga att känna ånger, kan inte känna empati, förstår inte konsekvenserna av sina handlingar. För någon som begår denna typ av brott är jag tveksam att tidig tillrättavisning för mordbrand hade hjälpt, det kan tvärt om bygga på ännu mer hat hos denna personlighetstyp.

Därför anser jag att det kan vara av stort värde att hitta typiska faktorer och tecken på denna typ av problem, framförallt om man med enkla medel kan göra mycket stor skillnad på utfallet enbart utgående från en förståelse och kunskap om dessa faktorer. Och det handlar om människoliv.

Tror du det kan vara möjligt?

Och i så fall vore det värt att inhämta kunskapen, eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in