Citat:
Ursprungligen postat av
ellaaa
Det kan ju vara så att Tove slogs medvetslös/gravt nedsatt förmåga att försvara sig och att JJ hittar på hela grejen med att det var ett ”ömsesidigt slagsmål” för att förminska sin egen skuld. (Snarare än att erkänna att hon strypt en hjälplös människa till döds).
Men för att förklara bristen på egna skador måste Tove ha varit immobiliserad = ”MH höll i hennes armar” blir JJ:s förklaring. + att JJ slipper ta hela skulden själv.
Det är möjligt att J tänker att hennes skuld blir mindre, kanske halveras, om M är delaktig. Men jag har en känsla av att hon först och främst är ute efter att M inte ska få lindrigare straff än hon.
Och jag blir mer och mer tveksam till Ms fysiskt aktiva deltagande. Hon hjälpte till att bära ner T till bilen och troligtvis att få ut henne till dumpningsplatsen i skogen. Mer tror jag inte hon gjort.
Sedan har hon klart varit med på att lura T till lgh, hon har inte larmat och hon har inte försökt hindra J. Det första fattade hon nog inte vidden av och de två senare vågade hon säkert inte, vilket inte är försvar men en förklaring.
På något vis tycker jag att en morddom skulle vara väl hård, medhjälp vore mer i paritet med tanke på omständigheterna.