2023-03-18, 12:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ja det är möjligt att det är men och?
Är det nån mänsklig rättighet att alltid kunna köpa äkta smör? Detta är problemet med svenskarna, man lever på en annan planet. Våra förfäder skulle skrattat arslet av sig om dom såg oss nu.

Jag köper själv lättmargarin just nu. Det är ingen rättighet att få dyr mat. Men känns lite som en rättighet att maten ska vara mat. Vi har det ändå rätt bra här. I USA är maten mest industriavfall som man har processat och säljer som mat. Det tycker jag är mot mänskliga rättigheter.

Vi måste faktiskt ha näring.
Citera
2023-03-18, 12:47
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag köper själv lättmargarin just nu. Det är ingen rättighet att få dyr mat. Men känns lite som en rättighet att maten ska vara mat. Vi har det ändå rätt bra här. I USA är maten mest industriavfall som man har processat och säljer som mat. Det tycker jag är mot mänskliga rättigheter.

Vi måste faktiskt ha näring.
Sånt som inte är mat säljs inte som mat i detta landet. Vi bor i Sverige och inte Liberia.
Bara för en korv har låg kötthalt så innebär inte det att den är äcklig och är fylld med sågspån.
Som sagt, detta är problemet med svenskarna, man har tappat kontakt med verkligheten.
Citera
2023-03-18, 12:47
Medlem
BorisBalkans avatar
I teorin så borde tomater gå ner i pris om folk slutar köpa tomater. Det är uppenbart.

Men just att tänka kollektivt när det krisar är inte den enskilda människans starkaste sida. Hen tänker på sig själv och sin direkta närhet.
Citera
2023-03-18, 12:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Sånt som inte är mat säljs inte som mat i detta landet. Vi bor i Sverige och inte Liberia.
Bara för en korv har låg kötthalt så innebär inte det att den är äcklig och är fylld med sågspån.
Som sagt, detta är problemet med svenskarna, man har tappat kontakt med verkligheten.

Varför har vi fortfarande inget förbud mot transfetter? Varför måste man färga margarin?
Citera
2023-03-18, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av theonlyrealbutcher
Vem fan har problem med matpriser? Mat i Sverige billigt som fan. Folk borde sluta gnälla och jobba mer. Utbilda sig kanske. SKaffa inte 10 ungar om du inte har råd. Osv. Jävla gnäll i Sverige.

Och vad gör du själv om inte just GNÄLLER? Idiot...
Citera
2023-03-18, 13:07
Medlem
Citat:
Varför är det en skitprodukt? För att det är billigare och smakar lite sämre?

Har du läst vad det innehåller?
5% mjölk och resten div. Oljor och tillsatser
Citera
2023-03-18, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är mycket debatter som det just nu på grund av den höga inflationen samt att handlarna kanske tar ut överpriser på grund av oligopol. Alltså ICA, Coop och Axfood.

Vänstermänniskor vill införa pristak som i Frankrike och högern vill låta marknaden styra.

Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det? En del gör givetvis det men känner jag folk rätt så är det många som inte gör det utan de går till ICA istället för att det är välfungerande, närmast, har bra produkter osv.

Det här kan man tycka är en självklarhet men som sagt är jag övertygad om att många inte har kunskap för att optimera sin privatekonomi.

Det beror ju på hur många alternativ man har i sin relativa närhet. Är det t.ex. sammantaget värt att åka 40 min extra, ToR, för att spara 50 kr, om tid är en faktor? Betala extra för e-handel? Min känsla är det ofta jämnar ut sig i slutändan när man tar hänsyn till bränslekostnader, stress och tid.
Citera
2023-03-18, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masterblender
Och vad gör du själv om inte just GNÄLLER? Idiot...

Det finns mer möjligheter idag att tjäna pengar än någonsin tidigare.

Vi borde hjälpa dem med olika handikapp osv. Men när jag ser fullt firska människor påstå att de inte har råd med maten... då är det något otroligt fel. med DEM inte systemet
Citera
2023-03-18, 13:12
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Har du läst vad det innehåller?
5% mjölk och resten div. Oljor och tillsatser
Och? Alltid lika roligt när nån skriker ut att det är en massa "tillsatser" som att det automatiskt är skadligt.
Vill du ha rent smör så får du nog gå till bonden.
Citera
2023-03-18, 13:19
Medlem
Läste en artikel på DI att lönsamheten har minskat för matjättarna trots prisökningar på mat. Samtidigt har jag märkt de senaste månaderna att det aldrig varit så mycket folk i mataffärer som det är nu. Jag går inte till Willys längre, det är kaos. Parkeringen på Lidl var full när jag skulle handla idag runt 10:30.
Folk är i mataffärerna men handlar inte, vad fan är det frågan om?
Citera
2023-03-18, 13:35
Medlem
Tillbaka från mataffären (Hemköp). Fick med mig följande:

- 5kg svensk kycklinglår, frysta, 125kr
- 1kg blandfärs, svenskt, 70kr
- 1kg basmatiris, 50kr

Summa: 245kr

Uppskattar att ovanstående räcker till 2-3 veckor lunch för två personer. Min fru gillar grönsaker, men vi köper inte grönsaker i bulk. Så säg 155kr grönsaker till henne.

Summa: 400kr

Så för 400kr lyckas jag, man 100kg som tränar hårt, tillsammans med fru äta lunch i 2-3 veckor.

Berätta för mig nu igen hur ni har problem med matpriserna? Vad är det ni egentligen köper?
Citera
2023-03-18, 13:43
Bannlyst
Hjälp producentern att kapa kostnader , så finns förutsättning att matpriserna går ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in