2023-03-17, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är mycket debatter som det just nu på grund av den höga inflationen samt att handlarna kanske tar ut överpriser på grund av oligopol. Alltså ICA, Coop och Axfood.

Vänstermänniskor vill införa pristak som i Frankrike och högern vill låta marknaden styra.

Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det? En del gör givetvis det men känner jag folk rätt så är det många som inte gör det utan de går till ICA istället för att det är välfungerande, närmast, har bra produkter osv.

Det här kan man tycka är en självklarhet men som sagt är jag övertygad om att många inte har kunskap för att optimera sin privatekonomi.

Ensamstående föräldrar med låg lön, sjukskriva och pensionärer får givetsvis problem nu. I familjer med 2 inkomster eller ensamstående utan barn borde inte ha några större problem än.
Citera
2023-03-17, 15:30
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graffcontroll
Ja, det spelar roll. Vi normalt funtade människor vill inte dra på oss hälsoproblem till följd av sub-par kost.
Ja för att allting billigt är automatiskt dåligt?
Kostar bregott 1000 kr så köp den inte? Jag tror nog att du överlever.
Citera
2023-03-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Lågprissaffärerna har ofta inte jämförbara produkter. Det är billigare men det är också sämre. Det är inte direkt någon lösning på problemet att alla spenderar lika mycket pengar som tidigare men får markant sämre produkter.

Stämmer inte. Köper du blöjor, mjölkersättning, rengöringsprodukter, hygienartiklar etc. så är det samma märken i alla butiker och Willys är mycket billigare än ICA. Sen är det visserligen andra märken och producenter för fryst kött, ägg, frukt och grönt, men ICA har knappast bättre kvalité (men är dyrare). Enda skillnaden är att ICA erbjuder färdiglagade rätter, färsk fisk och styckat kött. Då är det ok att köpa på ICA.
Citera
2023-03-17, 16:51
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Ensamstående föräldrar med låg lön, sjukskriva och pensionärer får givetsvis problem nu. I familjer med 2 inkomster eller ensamstående utan barn borde inte ha några större problem än.
Givetvis?
Beror väl på vad man har för utgifter och hur kräsen man är samt får ensamstående föräldrar oftare olika bidrag som bostadsbidrag, barnbidrag och ev. underhåll.
Pensionärer får bostadstillägg om de inte har för hög pension och brukar kunna bo mindre ...vet flera som inte har problem för att de hushåller, ser över utgifter och behöver inte ha onödig lyx eller dyra märken till vardags.
Citera
2023-03-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Skräpmat får gärna öka i pris, men när 2 paprika kostar 50 spänn på ica då är nåt galet fel, tänk en fattig flerbarnsfamilj dom kommer knappast ha råd ge en vettig sallad till sina barn. Man ska väl för helvete inte vara rik för att ha råd med lite frukt och grönsaker idag efter att dina räkningar är betalda.

Basvaror ska inte vara någon lyx men det är det idag tyvärr och det är helt åt helvete, ica gör ju vinster som aldrig förr giriga jävlar.
Men för helvete....paprika växer inte i Sverige den här årstiden...vad är det för fel på rårivna morötter???
Citera
2023-03-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Pensionärer får bostadstillägg om de inte har för hög pension och brukar kunna bo mindre ...vet flera som inte har problem för att de hushåller, ser över utgifter och behöver inte ha onödig lyx eller dyra märken till vardags.

Stämmer inte. Pensionärer får inte ha några tillgångar över 100k om de skall få full bostadstillägg. Räcker med att äga ett fritidshus för 400k så blir det noll i bostadstillägg. Helt sjukt.
Citera
2023-03-17, 19:07
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Stämmer inte. Pensionärer får inte ha några tillgångar över 100k om de skall få full bostadstillägg. Räcker med att äga ett fritidshus för 400k så blir det noll i bostadstillägg. Helt sjukt.
Nej, 100k ger 5% i inkomst om jag förstått det rätt. Och de första 100k räknas inte. Så 400k borde bli 15k i inkomst. Det motsvarar 1200kr i månaden minus skatt. Så det skall inte utesluta bostadstillägg.

Nu har jag bara läst detta. Inget jag kan som min bakficka.
Citera
2023-03-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtatpoll
Siffrorna är 7år gamla, tror ganska mycket har förändrats sedan dess.
Nja,
1976 så la vi 18 % av inkomsten på mat.
1995 la vi 14 %
2000 la vi 11,9 % pendlade sedan upp lite
2019 la vi 12,4%
2020 13,3%
2021 12,6%
2022 12,5%

1940-talet la vi 40 % av disponibel inkomst på mat.
1963 la vi 25 % på mat

Trenden är tydlig att vi lägger allt mindre av vår disponibla inkomst på livsmedel. Så klart är det inte en spikrak kurva men trenden är tydlig. Vi är beredda att lägga allt mindre pengar på mat för att istället lägga pengarna på nöjen och resor.

Källor: https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/hushallens-ekonomi/hushallens-konsumtionsutgifter-efter-andamal/?graph=/25231/1/all/

https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2017/05/08/hushallen-lagger-mer-pengar-pa-mat-samtidigt-som-matens-andel-av-den-totala-konsumtionen-minskar/

https://www.ja.se/artikel/60917/livsmedel-en-minskande-andel-av-hushllsbudgeten.html
Senast redigerad av Mynicname 2023-03-17 kl. 19:30.
Citera
2023-03-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankamin
Haha hudkräm för 50 usd i veckan när man tvättar med vatten och inte behöver nån kräm alls. Så korkat.

Ungen har eksem.

Sen ska det väl erkännas att det är min fru som ligger bakom att vi spenderar 100 lök per månad på ett högst normalt medelklassliv. Honest diskmedel, Tata Harper krämer och fan och hans moster.

Hade själv varit helt ok med någon salva från Barnängen, men vill man ha husefrid så är det bättre att låta henne hållas. Det drabbar ingen fattig ändå.
Citera
2023-03-17, 20:21
Medlem
Citat:
Det är mycket debatter som det just nu på grund av den höga inflationen samt att handlarna kanske tar ut överpriser på grund av oligopol. Alltså ICA, Coop och Axfood.

Vänstermänniskor vill införa pristak som i Frankrike och högern vill låta marknaden styra.

Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det? En del gör givetvis det men känner jag folk rätt så är det många som inte gör det utan de går till ICA istället för att det är välfungerande, närmast, har bra produkter osv.

Det här kan man tycka är en självklarhet men som sagt är jag övertygad om att många inte har kunskap för att optimera sin privatekonomi.

Vem fan har problem med matpriser? Mat i Sverige billigt som fan. Folk borde sluta gnälla och jobba mer. Utbilda sig kanske. SKaffa inte 10 ungar om du inte har råd. Osv. Jävla gnäll i Sverige.
Citera
2023-03-17, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Du ser inte problemet för att du är idiot.

Har ni samma matbudget som för ett år sedan och inte märkt någon förändring så säger det mycket mer om dig än om verkligheten.

Även vi som har råd att köpa vad vi vill ser ju skilnad. Att du inte ser någon skilnad..hmm.

Jag ser skillnaden, jag är ingen idiot.

Min poäng är att man får justera handlingen helt enkelt istället för gnälla "vi går under, vi klara inte det här!"
Citera
2023-03-17, 22:24
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Jag ser skillnaden, jag är ingen idiot.

Min poäng är att man får justera handlingen helt enkelt istället för gnälla "vi går under, vi klara inte det här!"
Jag tror att för vanliga människor spelar elräkningar på 10k plus större roll.

Men för studenter, soc-fall och andra med små marginaler måste det vara tufft. Men de flesta har betydligt fallhöjd. Visst är det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in