2023-03-18, 13:46
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tillbaka från mataffären (Hemköp). Fick med mig följande:

- 5kg svensk kycklinglår, frysta, 125kr
- 1kg blandfärs, svenskt, 70kr
- 1kg basmatiris, 50kr

Summa: 245kr

Uppskattar att ovanstående räcker till 2-3 veckor lunch för två personer. Min fru gillar grönsaker, men vi köper inte grönsaker i bulk. Så säg 155kr grönsaker till henne.

Summa: 400kr

Så för 400kr lyckas jag, man 100kg som tränar hårt, tillsammans med fru äta lunch i 2-3 veckor.

Berätta för mig nu igen hur ni har problem med matpriserna? Vad är det ni egentligen köper?
3 veckor lunch för 2 personer? Hur räknade du nu?
20 gram ris per måltid då eller?
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-03-18 kl. 13:49.
Citera
2023-03-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
3 veckor lunch för 2 personer? Hur räknade du nu?
20 gram ris per måltid då eller?

1kg okokt basmatiris ger cirka 4kg kokt

Ett kycklinglår är cirka 25% ben. Så runt 4kg kött på 5kg lår. Så totalt 5kg kött tillsammans med färsen.

En matlåda är 200gram ris, 200g kött av valfri sort.

4 kilo ris ger 20 matlådor.
5 kilo kött ger 25 matlådor.

Säg 20 matlådor.

Okej 400kr för 10 dagars mat för två personer. Tänkte matlådor till jobbet.

Andemeningen av inlägget är fortfarande densamma: svenne gråter hela tiden.
Citera
2023-03-18, 14:23
Medlem
mammasguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Man har väl rätt att tycka att det är bedrövligt att maten är så dyr även om man inte är beredd att göra vad som helst för att komma lindrigare undan? Jag har ingen lust att trängas med en massa invandrare på Willys och Lidl, så jag handlar på Ica. Lidl tror jag inte ens har självscanning, så där måste man dessutom handla som om det vore 1993 och inte 2023.

Jag tycker att det är tråkigt att en paprika kostar 30 kronor. Det får man tycka.

Hahaha du rövknullar alltså hellre dig själv genom att handla dyrt på Ica Maxi? Är väl trängre på Ica Maxi oftast än på Willys också. Trängs nog hellre med blattar än massa hjärndöda belånade sossar på Ica Maxi faktiskt. Bara att se folk fylla en hel vagn på Ica Maxi eller Coop Forum svider ju i själen. Köper bara matlådor där knappt nåt annat.
Citera
2023-03-18, 15:24
Medlem
Citat:

Ett kycklinglår är cirka 25% ben. Så runt 4kg kött på 5kg lår. Så totalt 5kg kött tillsammans med färsen.

Säg 20 matlådor.

5kg kyckling för 125kr?

"Ok"
Citera
2023-03-18, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
5kg kyckling för 125kr?

"Ok"

Ja, du läste rätt. Här är erbjudandet:

https://www.hemkop.se/produkt/Kyckling-Ben-Frysta-101273702_ST

Så skynda och köp!
Citera
2023-03-18, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Läste en artikel på DI att lönsamheten har minskat för matjättarna trots prisökningar på mat. Samtidigt har jag märkt de senaste månaderna att det aldrig varit så mycket folk i mataffärer som det är nu. Jag går inte till Willys längre, det är kaos. Parkeringen på Lidl var full när jag skulle handla idag runt 10:30.
Folk är i mataffärerna men handlar inte, vad fan är det frågan om?

Jag tror att när drömmar blir orealistiska så satsar många mer på att leva för dagen.

Personligen fanns det en tid då det funderades på husbil men de billigaste nya har närmast dubblats i pris så istället för morgon och kvällspromenader på stranden är det rimligare att öppna en chipspåse i soffan ute i byn ingenstans. Självklart inköpt på antingen konsum eller ica då närmaste alternativ troligtvis kostar runt 100 kr bara i soppa.

Dock måste jag säga att jag ofta inte blir så imponerad av priserna på Lidl och Willys heller de få gånger jag besöker en stad. Om ni som har tillgång till dessa butiker jämför motsvarande varor, tex Bravo apelsin juice mot just Bravo apelsin juice, hur mycket billigare är det?

Det är nog svårt att ta ut matpriserna från sammanhanget, väldigt trubbigt räknat har det blivit dubbelt så dyrt att bo i Sverige senaste åren upplever jag. Har man då bara ökat sina inkomster med några få procent på denna tid har man blivit extremt mycket fattigare och då gör vissa säkerligen omprioriteringar. Dessa omprioriteringar kan eventuellt faktiskt leda till ökade satsningar på vissa områden även om det som helhet är rejäla neddragningar på konsumtionen.

Jag anser att jag har problem med matpriserna fast jag fortfarande har råd att äta, detta eftersom de tillsammans med andra kostnadsökningar förändrat mina framtidsplaner radikalt. Besparingarna kan nu egentligen bara användas till dryck/mat. Visserligen har dryck/mat ökat oproportionellt mycket men känns lättare att betala dubbelt så mycket för en glass än något som kostar flertalet hundratusentals kronor. Dock är ökningen av matpriserna ett större problem än flera av de andra kostnadsökningarna eftersom det är väldigt svårt att bojkotta mataffärerna.
Citera
2023-03-18, 16:22
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
5kg kyckling för 125kr?

"Ok"
det är ju lår, så det är mycket ben. inte så fantastiskt som det låter.
Citera
2023-03-18, 16:25
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtatpoll
Priskontroller är ett bra sätt att få brist på. Vänstern älskar ju brödköer. Betalar hellre mer för maten än att inte ha tillgång till den allt eller stå i kö i två timmar för en brödlimpa.

Exakt!
Hellre en limpa för 32 kronor som finns än en limpa för 18 kronor som inte setts till på tre månader.

Vänstern rör som vanligt ihop fantasi och verklighet
Citera
2023-03-18, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
det är ju lår, så det är mycket ben. inte så fantastiskt som det låter.

Jag vägde:

Ett lår cirka 120g, varav 27 gram ben.

Dvs svenne har ingen anledning att gråta över matkostnader.
Citera
2023-03-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Tja jag tycker inte direkt att man är i stort behov av bostadsbidrag om man har råd med fritidshus... Vill man gärna ha det kvar kan man anpassa sitt boende t.ex ha framförhållning och stå i kö för att flytta till en mindre gammal lägenhet med låg hyra som pensionär så att man inte behöver bostadsbidrag för att klara sig.
Bidrag ska väck och skatten ska sänkas så blir det mer rättvist - för den som drar in pengarna ska förstås bestämma vart pengarna ska ta vägen.

Den som sparar och gnetar ihop till ett fritidshus ska bestraffas med att INTE få bostadsbidrag medan de som sprätter bort pengarna på annat SKA få bostadsbidrag. Kallas rättvisa i #skitsverige.
Citera
2023-03-18, 16:43
Medlem
Citat:
Jag vägde:

Ett lår cirka 120g, varav 27 gram ben.

Dvs svenne har ingen anledning att gråta över matkostnader.
Skämtar du eller? Frukt och grönt är svindyrt - till och med i turkbutiker är det dyrt. Dessa priser är justerade till folk som roffar 40 papp i månaden - de flesta anställda på statliga kontor. Man kan bli rasande för mindre.
Citera
2023-03-18, 16:48
Medlem
Citat:
Tillbaka från mataffären (Hemköp). Fick med mig följande:

- 5kg svensk kycklinglår, frysta, 125kr
- 1kg blandfärs, svenskt, 70kr
- 1kg basmatiris, 50kr

Summa: 245kr

Uppskattar att ovanstående räcker till 2-3 veckor lunch för två personer. Min fru gillar grönsaker, men vi köper inte grönsaker i bulk. Så säg 155kr grönsaker till henne.

Summa: 400kr

Så för 400kr lyckas jag, man 100kg som tränar hårt, tillsammans med fru äta lunch i 2-3 veckor.

Berätta för mig nu igen hur ni har problem med matpriserna? Vad är det ni egentligen köper?

Citat:

Säg 20 matlådor.

Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Skämtar du eller? Frukt och grönt är svindyrt - till och med i turkbutiker är det dyrt. Dessa priser är justerade till folk som roffar 40 papp i månaden - de flesta anställda på statliga kontor. Man kan bli rasande för mindre.

Vilka näringsämnen har jag missat i min senaste matkasse?

Varför gråter ni hela tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in