Citat:
Ursprungligen postat av
panterino
Läste en artikel på DI att lönsamheten har minskat för matjättarna trots prisökningar på mat. Samtidigt har jag märkt de senaste månaderna att det aldrig varit så mycket folk i mataffärer som det är nu. Jag går inte till Willys längre, det är kaos. Parkeringen på Lidl var full när jag skulle handla idag runt 10:30.
Folk är i mataffärerna men handlar inte, vad fan är det frågan om?
Jag tror att när drömmar blir orealistiska så satsar många mer på att leva för dagen.
Personligen fanns det en tid då det funderades på husbil men de billigaste nya har närmast dubblats i pris så istället för morgon och kvällspromenader på stranden är det rimligare att öppna en chipspåse i soffan ute i byn ingenstans. Självklart inköpt på antingen konsum eller ica då närmaste alternativ troligtvis kostar runt 100 kr bara i soppa.
Dock måste jag säga att jag ofta inte blir så imponerad av priserna på Lidl och Willys heller de få gånger jag besöker en stad. Om ni som har tillgång till dessa butiker jämför motsvarande varor, tex Bravo apelsin juice mot just Bravo apelsin juice, hur mycket billigare är det?
Det är nog svårt att ta ut matpriserna från sammanhanget, väldigt trubbigt räknat har det blivit dubbelt så dyrt att bo i Sverige senaste åren upplever jag. Har man då bara ökat sina inkomster med några få procent på denna tid har man blivit extremt mycket fattigare och då gör vissa säkerligen omprioriteringar. Dessa omprioriteringar kan eventuellt faktiskt leda till ökade satsningar på vissa områden även om det som helhet är rejäla neddragningar på konsumtionen.
Jag anser att jag har problem med matpriserna fast jag fortfarande har råd att äta, detta eftersom de tillsammans med andra kostnadsökningar förändrat mina framtidsplaner radikalt. Besparingarna kan nu egentligen bara användas till dryck/mat. Visserligen har dryck/mat ökat oproportionellt mycket men känns lättare att betala dubbelt så mycket för en glass än något som kostar flertalet hundratusentals kronor. Dock är ökningen av matpriserna ett större problem än flera av de andra kostnadsökningarna eftersom det är väldigt svårt att bojkotta mataffärerna.