2023-03-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
I skrivande stund är elpriset lågt så jag laddar bilen med min Easee Home utan betänkligheter men så har jag en JFB typ A som boxen sitter på. Jag kör alltså vidare och låter Easee lösa problemet, antingen tekniskt eller konken.

Finns ingen anlednong att inte fortsätta använda den. Elsäkerhetsverket har bara belagt den med saluförbud, inte återkallelse av refan sålda. De skriver ju också att den inte är farlig vid nrmal drift utan det är just i speciella felsituationer den kan bli farlig och då när den blivit äldre och sliten.
Citera
2023-03-17, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Finns ingen anlednong att inte fortsätta använda den. Elsäkerhetsverket har bara belagt den med saluförbud, inte återkallelse av refan sålda. De skriver ju också att den inte är farlig vid nrmal drift utan det är just i speciella felsituationer den kan bli farlig och då när den blivit äldre och sliten.

Även om jag i sak håller med dig om säkerheten i stort så ingår i beslutet att redan levererade skall "åtgärdas", så det är i princip samma sak.

Saxat från ESV: Vad innebär förbudet?
Tillverkaren ska återta laddboxarna som fått försäljningsförbud från sina återförsäljare. Beslutet innebär också att tillverkaren är skyldig att åtgärda brister på redan installerade laddboxar. Vilken typ av åtgärder som kommer att tas är upp till tillverkaren att kommunicera ut och verkställa.

/Dick
Citera
2023-03-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Även om jag i sak håller med dig om säkerheten i stort så ingår i beslutet att redan levererade skall "åtgärdas", så det är i princip samma sak.

Saxat från ESV: Vad innebär förbudet?
Tillverkaren ska återta laddboxarna som fått försäljningsförbud från sina återförsäljare. Beslutet innebär också att tillverkaren är skyldig att åtgärda brister på redan installerade laddboxar. Vilken typ av åtgärder som kommer att tas är upp till tillverkaren att kommunicera ut och verkställa.

/Dick

Ja, i sinom tid men något akut stopp mot att använda dem är det ju inte och det är också därför Nkom (Norsk motsvarighet för enheter med radiosändare/mottagare) väntar tills sin planerade granskning senare i år med att vidta någon åtgärd.
Citera
2023-03-17, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, i sinom tid men något akut stopp mot att använda dem är det ju inte och det är också därför Nkom (Norsk motsvarighet för enheter med radiosändare/mottagare) väntar tills sin planerade granskning senare i år med att vidta någon åtgärd.

Nkom meddelade visst nu på eftermiddagen att de omgående startar en egen gransining av Easee och andra laddboxar som är stora på norska marknaden:

https://www.nkom.no/aktuelt/nkom-starter-tilsyn-av-ladestasjoner-umiddelbart
Citera
2023-03-17, 20:35
Medlem
Bara för att flika in lite i samma tråd. Hur är Zaptec?
Trodde min nyuppsatta box vara easee som det var sagt, men de satte upp Zaptec PRO istället.
Citera
2023-03-17, 20:38
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Trodde min nyuppsatta box vara easee som det var sagt, men de satte upp Zaptec PRO istället.

Ingen aning. Inte testat. Hur fungerar den för dig som har den?
Citera
2023-03-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Var en av de två laddarna som klarade konsumentverkets test helt utan anmärkning.
Citera
2023-03-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Ingen aning. Inte testat. Hur fungerar den för dig som har den?

Har faktiskt inte hunnit ladda än på den, men kanske måste ladda imorn, så ska väl testa då.

Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Var en av de två laddarna som klarade konsumentverkets test helt utan anmärkning.

Låter ju strålande! Förra boxen gav mig nära 11 kW på en ensam 32A säkring, men nu har dom smällt upp laddboxar i hela garaget och för att inte alla med elbilar i framtiden ska dra för mycketström så har dom satt in nån slags lastblansering.

Ska dock bli spännande att se om jag fortfarande får närmare 11 kW eller om de satt ner effekten.
Citera
2023-03-17, 20:58
Medlem
Revejs avatar
Lyssna inte på dåren Engineer, han har uppenbarligen egenintresse i Eaases aktier eller något, allt han uttalar är tvärtom.

Sanningen är den att det är kört för Eaase. Varken jordfelsbrytare som ska motsvara typ A är godkänd och heller inte skydd mot DC.

Enda sättet att få till en godkänd installation är att installera en jordfelsbrytare tyb B som kostar ett par tusen samt lika mycket till att installera.

Eaase kommer snart försvinna som företag så detta får de som köpt produkten stå för.
Går givetvis att chansa också, Eaase har ingen dålig lösning men skulle något hända är det inget försäkringabolag som kommer täcka.
Citera
2023-03-17, 21:03
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Lyssna inte på dåren Engineer, han har uppenbarligen egenintresse i Eaases aktier eller något, allt han uttalar är tvärtom.

Sanningen är den att det är kört för Eaase. Varken jordfelsbrytare som ska motsvara typ A är godkänd och heller inte skydd mot DC.

Det där är fel. Den har inbyggt skydd för jordfel, och även med DC-läckage.

Testing the RCD hidden inside an Easee EV Charger.
https://youtu.be/r1VzrJVRgLo
Citera
2023-03-17, 21:09
Medlem
Revejs avatar
Citat:

Det är inget som är fel.
Svenska Elsäkerhetsverket har underkänt dessa funktioner.
Det är det hela denna tråd handlar om.

Jisses vad folk är dåligt utbildade på Flashback alltså!
Citera
2023-03-17, 21:35
Medlem
Citat:

Den har inget elektromekanisk skydd, enbart elektroniskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in