2023-03-16, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li

El-bilsanvändare har all anledning till panik, då de riskerar att antingen få en REJÄL kyss eller att villan brinner ner med hemlöshet som följd…

Nu när dom har solgt över en halv miljon laddare, så skulle det vel brinna en stad kontinuerlig?
Citera
2023-03-16, 17:10
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Det blir så när man kör en "Jens of Sweden" eller en "Daniel Wellington" och köper ett skitprodukt från Kina och sätter sitt namn på.
Man kommer så småningom bli påkommen att sälja skit.

Citat:
Eftersom jag är verksam i den branschen, talar jag av erfarenhet.

Inget är taget ur luften.

Eeasee må vara ett undantag, men LEJONPARTEN av liknande branscher har sina skelett i garderoben…

Smart att kolla upp specifikt innan man klagar på en specifik producent:

https://easee.com/no/artikler/nyhet/bli-med-inn-i-fabrikken/

Horten, 8 mil från Oslo.
Citera
2023-03-16, 17:13
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Det är inget krav, och laddarna ansluts normalt direkt i yttre elskåp enbart avsäkrade mot huvudmatning. I alla fall om man inte kör lastbalansring.

/Dick

Här på stenrøset verkar det absolut vanligaste vara att man både har jordfelsbrytaren i laddaren och i proppskåpet att säkra upp installationen. Detta enligt kamraten som installerade min Schneider.
Citera
2023-03-16, 18:03
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Smart att kolla upp specifikt innan man klagar på en specifik producent:

https://easee.com/no/artikler/nyhet/bli-med-inn-i-fabrikken/

Horten, 8 mil från Oslo.

Okej, förlåt. Så blir det när man köper skit från Norge.
Citera
2023-03-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Här på stenrøset verkar det absolut vanligaste vara att man både har jordfelsbrytaren i laddaren och i proppskåpet att säkra upp installationen. Detta enligt kamraten som installerade min Schneider.

Jo just det. I laddaren och i proppskåpet inne i huset. Men inte på anslutning i huvudmatningen i inkommande elskåp vilket oftast används. Garo har separat jordfelsbrytare i själva laddarens hus, Easee i laddaren (anser dom). Schneider har både modeller med inbyggd jfb och utan. Även värmepumpar har ofta separat jfb för att huset inte skall frysa om det händer något med en lampa eller så.

/Dick
Citera
2023-03-16, 19:34
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Okej, förlåt. Så blir det när man köper skit från Norge.

Bra comeback! 😁

Easee har bra kvalitet, detta är en snarare en felkonstruktion.
Citera
2023-03-16, 19:48
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En jordfelsbrytare med 3-fas kan du sätta mellan laddaren och elskåpet.

Exakt. Detta har jag innan mina laddboxar (både tesla och easee).
Citera
2023-03-16, 19:49
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Någon ”tillverkare” har säkert köpt dessa från kinesisk No-name tillverkare, suttit och fuskat, CE-,RoHS-märkt, sen intygat om att de lever upp till de ställda ”kravuppfyllnaderna”.

Så ser sanningen tyvärr ut idag, när giriga individer är beredda att skada människor för pengarna…

I andra fall så kan det kanske vara så, men dessa är konstruerade i Stavanger som jag förstått det. Alla tillverkas även i Norge.
Senast redigerad av peterpanp 2023-03-16 kl. 19:51.
Citera
2023-03-17, 09:36
Medlem
Man har sparat in på dyra komponenter och tagit tekniska genvägar för att få ut en billigare produkt för att ta marknadandelar. Och där har man verkligen lyckats. Så även om den skulle vara handgjord i Norge är det en kinakopia i hänseendet att man stämplat märkningar på produkten och intygat att man följer standarder som man varken följer eller har testat att man följer. Utstuderat fusk.
Citera
2023-03-17, 13:28
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Man har sparat in på dyra komponenter och tagit tekniska genvägar för att få ut en billigare produkt för att ta marknadandelar. Och där har man verkligen lyckats. Så även om den skulle vara handgjord i Norge är det en kinakopia i hänseendet att man stämplat märkningar på produkten och intygat att man följer standarder som man varken följer eller har testat att man följer. Utstuderat fusk.

Vad har de sparat in på som du tycker är dåligt?
Citera
2023-03-17, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Easee är väl en lågprisladdare, men man tycker ju att de måste haft ett godkännande från ESV sedan tidigare. Varför kommer ESV nu och drar in tillståndet?

Nej, krav på godkännande (S-märkning) har inte funnits sen 90-talet. Istället gäller att tillverkaren själv intygar överensstämmelse med europeisk standard (CE-märkning).

Sen kan Elsäkerhetsverket göra marknadskontroller som de gjort i detta fall.
Citera
2023-03-17, 14:14
Medlem
RostigHinks avatar
I skrivande stund är elpriset lågt så jag laddar bilen med min Easee Home utan betänkligheter men så har jag en JFB typ A som boxen sitter på. Jag kör alltså vidare och låter Easee lösa problemet, antingen tekniskt eller konken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in