2023-03-12, 13:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Men lägg bara av din pinsamma dagisunge. Ingen som läser din rappakalja och som har ett IQ högre än en brödrost går på ditt värdelösa trollande. På usel svenska dessutom...
Det står en fritt att läsa här.

Eder egna svenska grammatik i sidfoten lämnar mycket över att önska.

Du anser dig som framstående som klarat lastbilskörkortet och alla andra kuggade.
Se dig omkring, det finns oräkneligt antal lastbilschaufförer på vägarna. De är minst lika skickliga som du.

Att du tjänar "miljonen" och har 35 veckor ledigt tror jag dugg på. Men du skulle nog önskat det.
För övrigt skulle det inte vara så märkvärdigt.
Senast redigerad av Freddan3400 2023-03-12 kl. 14:06.
Citera
2023-03-12, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddan3400
Det står en fritt att läsa här.
Eder egna svenska grammatik i sidfoten lämnar mycket över att önska.
Att du tjänar "miljonen" och har 35 veckor ledigt tror jag dugg på. Men du skulle nog önskat det.
För övrigt skulle det inte vara så märkvärdigt.

"Eder egna" – är du verkligen så här dålig eller njuter du av ditt usla trollande? Du har ju inte ens koll på korrekta singluaris- och pluralisformer för possessiva pronomina.

Sitta och leka "överklass" på flashback... går knappast att bli pinsammare som människa.

Ska du trolla så gör det ordentligt eller lägg ner.
Citera
2023-03-12, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
"Eder egna" – är du verkligen så här dålig eller njuter du av ditt usla trollande? Du har ju inte ens koll på korrekta singluaris- och pluralisformer för possessiva pronomina.

Sitta och leka "överklass" på flashback... går knappast att bli pinsammare som människa.

Ska du trolla så gör det ordentligt eller lägg ner.
Det är ur min synvinkel pinsamt att skryta om att man var den ende som klarade lastbilskörkortet, tjänar "miljonen" och har 35 veckor ledigt.
Villuppare gör dylikt.
Citera
2023-03-12, 14:21
Medlem
Citat:
Det är ur min synvinkel pinsamt att skryta om att man var den ende som klarade lastbilskörkortet, tjänar "miljonen" och har 35 veckor ledigt.
Villuppare gör dylikt.

Det är inte mig själv jag citerar i signaturen, herr dyslektisk, felstavande och läsoförmögen öfverklass.
Citera
2023-03-12, 14:29
Moderator
Popesizes avatar
Vill ni diskutera grammatik och stavningar, så tar ni det i PM eller i Språkforumet.
Fortsatta diskussioner om det kan resultera i varning för regel 0.03 Trams och Off topic.

// MOD
Citera
2023-03-12, 15:04
Medlem
Två frågor till överklassen som kanske Freddan kan svara på.

1. Vad tycker man inom överklassen om invandringen? Jag menar mellan skål och vägg. Jag har förstått att man inom denna krets undviker att prata politik men har du någon känsla av vad överklassen tycker.

Kanske ångrar man att man inte skickade en tropp grevar och baroner att tala förstånd med Reinfeldt?

2. Hur är adelsdamer i sänghalmen. Som vildkatter eller ligger de och biter i kudden så att säga? Om man är en ung greve, kan man då ta vad man vill ha och brädar alla baroner och simpla friherrar tack vare sin status? Är det lössläppt på överklassfesterna och på kungens årliga bal?
Citera
2023-03-12, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Två frågor till överklassen som kanske Freddan kan svara på.

1. Vad tycker man inom överklassen om invandringen? Jag menar mellan skål och vägg. Jag har förstått att man inom denna krets undviker att prata politik men har du någon känsla av vad överklassen tycker.

Kanske ångrar man att man inte skickade en tropp grevar och baroner att tala förstånd med Reinfeldt?

2. Hur är adelsdamer i sänghalmen. Som vildkatter eller ligger de och biter i kudden så att säga? Om man är en ung greve, kan man då ta vad man vill ha och brädar alla baroner och simpla friherrar tack vare sin status? Är det lössläppt på överklassfesterna och på kungens årliga bal?
1. Invandring från Norden och från de flesta länder i Europa går ofta hur bra som helst. Däremot från länder med totalt olika kultur än oss och att de dessutom vill att deras egna traditioner och regler skall råda även här är på det hela taget rätt impopulärt. Jag tror att det gäller för de flesta av oss ursvenskar.

Vi lär oss noga att ta seden dit man kommer, både utomlands och när man är inbjuden till andra. Men många tyvärr vill att sina egna regler skall gälla.

Vi har i Sverige stora problem med hedersrelaterat, socialbidrag, kriminalitet, narkotika som är högre hos dessa grupper. Det är inget som jag basunerar ut själv, utan det räcker med att läsa på SCB, BRÅ och öppna en dagstidning eller se hur det ser ut på våra fängelser.
Antagligen hade det inte varit lika stora problem om regeringen haft en annan politik.

Vi undviker som de flesta andra antar jag att umgås med människor som inte tar seden dit man kommer. Det är väl en bra sammanfattning?

2. Det är precis likadant som på andra håll. Hemmavid är det högt i taket
Men man går inte omkring och kladdar med varandra på stan precis. Det är ofint.

Adelsdamer är svårflörtade skulle jag vilja säga.

Det kan vara rätt lössläppt ibland. Fast först efter middagen. Det beror lite på vem det är.

En skillnad är att man ofta inte dejtar vitt och brett, utan man ses, umgås, lär känna och tar god tid på sig. Som ung greve är man rätt populär bland tjejerna, lite som högvilt. Många vill gifta sig fint. Sönerna för arvet vidare. Man får även tillgång till en del förmåner, såsom bidrag för studier, förtur till olika boenden. Även kan man få olika privilegier.
Sedan förlovar man sig och oftast först då är förhållandet offentligt.
Separationer är ganska ovanliga i våra kretsar. Jag vet knappt någon. Bara vissa och de separerade i unga år.
De som i mogen ålder vad jag känner till som har separerat har odlat sina egna intressen väl mycket tex. jakt och jaktresor i tid och otid eller fått problem med alkohol.

Just att det är så få separationer tror jag karaktäriserar väl.

PS. jag vet inte hur Kungen festar. Även om jag visste det och känner folk som känner kungen, yppar ingen ett dyft mer än att han är jättetrevlig, väldigt bevandrad och smart. Det är inte ens någon idé att fråga.
Senast redigerad av Freddan3400 2023-03-12 kl. 16:07.
Citera
2023-03-17, 15:38
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
1. Invandring från Norden och från de flesta länder i Europa går ofta hur bra som helst. Däremot från länder med totalt olika kultur än oss och att de dessutom vill att deras egna traditioner och regler skall råda även här är på det hela taget rätt impopulärt. Jag tror att det gäller för de flesta av oss ursvenskar.

Vi lär oss noga att ta seden dit man kommer, både utomlands och när man är inbjuden till andra. Men många tyvärr vill att sina egna regler skall gälla.

Vi har i Sverige stora problem med hedersrelaterat, socialbidrag, kriminalitet, narkotika som är högre hos dessa grupper. Det är inget som jag basunerar ut själv, utan det räcker med att läsa på SCB, BRÅ och öppna en dagstidning eller se hur det ser ut på våra fängelser.
Antagligen hade det inte varit lika stora problem om regeringen haft en annan politik.

Vi undviker som de flesta andra antar jag att umgås med människor som inte tar seden dit man kommer. Det är väl en bra sammanfattning?

2. Det är precis likadant som på andra håll. Hemmavid är det högt i taket
Men man går inte omkring och kladdar med varandra på stan precis. Det är ofint.

Adelsdamer är svårflörtade skulle jag vilja säga.

Det kan vara rätt lössläppt ibland. Fast först efter middagen. Det beror lite på vem det är.

En skillnad är att man ofta inte dejtar vitt och brett, utan man ses, umgås, lär känna och tar god tid på sig. Som ung greve är man rätt populär bland tjejerna, lite som högvilt. Många vill gifta sig fint. Sönerna för arvet vidare. Man får även tillgång till en del förmåner, såsom bidrag för studier, förtur till olika boenden. Även kan man få olika privilegier.
Sedan förlovar man sig och oftast först då är förhållandet offentligt.
Separationer är ganska ovanliga i våra kretsar. Jag vet knappt någon. Bara vissa och de separerade i unga år.
De som i mogen ålder vad jag känner till som har separerat har odlat sina egna intressen väl mycket tex. jakt och jaktresor i tid och otid eller fått problem med alkohol.

Just att det är så få separationer tror jag karaktäriserar väl.

PS. jag vet inte hur Kungen festar. Även om jag visste det och känner folk som känner kungen, yppar ingen ett dyft mer än att han är jättetrevlig, väldigt bevandrad och smart. Det är inte ens någon idé att fråga.

Tja, Noppe var gift fyra gånger, så visst förekommer det, men det ses som avvikande.

LL
Citera
2023-03-17, 16:06
Medlem
Jag har inte orkat läsa hela tråden. Men av det jag läst, känns det som att det inte finns en tydlig gräns mellan inkomst/kapital och gamla adelsnamn. Vad är ens överklass per definition? Begreppet är väl ändå förlegat?

Inom forskningen har man nu ett annat system vad gäller indelning av de gamla "låg-, mellan-, överklass". I den nya indelningen tittar man på lön och utbildning. De flesta med en högskoleexamen är vad den gamla indelningen kallar för "medelklass".Direktörer, domare mm, räknas som den gamla "överklassen" oavsett om du heter Karlsson eller von *** i efternamn.
Senast redigerad av Mojjeklend 2023-03-17 kl. 16:16.
Citera
2023-03-17, 17:00
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojjeklend
Jag har inte orkat läsa hela tråden. Men av det jag läst, känns det som att det inte finns en tydlig gräns mellan inkomst/kapital och gamla adelsnamn. Vad är ens överklass per definition? Begreppet är väl ändå förlegat?

Inom forskningen har man nu ett annat system vad gäller indelning av de gamla "låg-, mellan-, överklass". I den nya indelningen tittar man på lön och utbildning. De flesta med en högskoleexamen är vad den gamla indelningen kallar för "medelklass".Direktörer, domare mm, räknas som den gamla "överklassen" oavsett om du heter Karlsson eller von *** i efternamn.

Forskningen kan fortsätta med sin availability bias-drivna indelning efter lön och utbildning medan överklassen sysselsätter sig med kapital och nätverk.
Citera
2023-03-17, 17:20
Medlem
Falstaff-Kafirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojjeklend

Tidigare var samhället indelat i politiska stånd. När man på 1800-talet började föra statistik över klasstillhörighet var direktörer och professorer överklass. Socialgrupp I. På 1600-talet, vilket var adelns glansdagar talade man inte om under -, medel- och överklass. Det är ett senare begrepp.

Klass har alltid varit knutet till rikedom, autonomi och makt. I alla tidevarv. Tidigare var det status att ha omfattande landinnehav och massa boskap. Nu är detta inte lika mycket status. Vad som ger makt och rikedom kan se olika ut beroende på politik och samhällsstruktur.
Citera
2023-03-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Forskningen kan fortsätta med sin availability bias-drivna indelning efter lön och utbildning medan överklassen sysselsätter sig med kapital och nätverk.

Vad menar du med nätverk? Det finns många som har nätverk, de flesta faktiskt. Kapital har de flesta också, sen om det handlar om flertal miljoner kronor är man i den nya indelningen likställd med gamla överklassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in