2023-03-17, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag förstår inte riktigt problemet här.

Inte vad som menas med att använda bostaden som bankomat heller för den delen. Vad är betydelsen av det mer exakt.
Är det = att betala mer ränta?
Hur kopplas isf bankomat till mer ränta?
Jag hittar ingen semantik här.
Finns det någon som hittar det?

Vidare 50% av hushållen har bostadslån. 16% av de med bostadslån skulle handla om att 8% av hushållen som någon gång lånat upp till något annat än bostaden. Vad är nu problemet med det?

Säg nu att Nisse har en villa med marknadsvärde 10 MSEK och lån på 2 MSEK. Då sitter han med 8 MSEK i sparande. Kanske kan ses som onödigt mycket.
Vad är det för galet med att han lånar upp 200 k och köper en ny bil?
Jag förstår inte det.
Vem har problem med det förutom några svårt superegoistiska arvingar som ser arvet krympa någon %.

Eller Fia som har en aktie/fondportfölj på 2 MSEK och lånar upp 200k på bostaden för att betta lite hårdare. Blir billigare än att belåna aktierna.

Vad är problemet?

Och dessutom: Vad har någon annan med deras affärer att göra?
Anser de som gnäller att dom har något delägande i Nisses och Fias egendomar?
Förstår att du inte tycker det är nåt problem, eftersom vi vet att du tycker det är en bra idé att ha ett så dyrt boende så man måste låna till räntorna.
Men en dag när man kommer upp till en belåningsgrad på 85% så tar det stopp.
Just därför som svenska staten inte gör reklam för ett sånt beteende, som du lögnaktigt påstår att de gör.
Citera
2023-03-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag tror inte de går under, nej. Två medianlöner in ger ju trots allt runt 50K efter skatt att disponera.

Går under gör de nog inte men får ju avsätta en av lönerna för att betala boendekostnader. Ränta, amortering, driftkostnader.

Andra lönen får gå till: mat, försäkringar, bil, bränsle, kläder, ev nöjen
Senast redigerad av nickenyfiken89 2023-03-17 kl. 16:34.
Citera
2023-03-17, 16:34
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken89
Går under gör de nog inte men får ju avsätta en av lönerna för att betala boendekostnader. Ränta, amortering, driftkostnader.

Andra lönen får gå till mat, bil, bränsle, kläder, nöjen

Ja. Typ som att de hade betalat hyra.

Domedag.
Citera
2023-03-17, 16:36
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ja. Typ som att de hade betalat hyra.

Domedag.
Hur många har hyror på 25-30 papp? Kass jämförelse.
Citera
2023-03-17, 16:39
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Hur många har hyror på 25-30 papp? Kass jämförelse.

Var fan fick du 25-30 papp ifrån?

Efter ränteavdrag ska det till 8 mille i lån för den räntekostnaden vid 5% boränta
Citera
2023-03-17, 16:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
1: Låna till en värmepump ingick inte i de 16%. Var konsumtion exlusive förbättringar det gällde.
Var står det?

Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
2: Nä, för ett bokstavsbarn kan det vara problem att se den förenklade logiken.
Det jag uppmärksammade var avsaknad av logik.
Om du hittar någon logik öht får du gärna redovisa den.
Citera
2023-03-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ok. Fast historiken visade att det inte var jag som inte förstod.

Nu gällde det räntemarknaden. Det blir fel att gå ifrån den så det gör vi inte.

Irrelevant för frågan.

De som agerar på räntemarknaden är så gott som uteslutande anställda. Ytterst få privatpersoner gör de. Och de få tradar inte. Utan agerar sällan.

De som är anställda är det i försäkringsbolag, och fonder av olika slag och i finansiella institutioner.
De individer som gör dåligt ifrån sig blir fotade och ersatta med andra. Så ser verkligheten ut.

Om någon tar position som de mer dugliga ser är fel och att priset driver fel så tar de bara motsatt position tills priset återgår varvid dom tjänar.

Man får intrycket av att du går i gymnasiet (i bästa fall) och inte förstår dina bristande kunskaper från arbetslivet och speciellt finanssektorn.

Och du har inte halt fram något stöd för att Alecta tradar på räntemarknaden.

Oj här kommer det ad hominem, när du känner dig hotad...kan du då lägga fram någon erkänd teori som stödjer att räntemarknaden skulle vara den bästa prognos vi har? Känns mest som tyckande från din sida och ingen kvantifierad data eller dylikt
Citera
2023-03-17, 16:45
Medlem
Citat:
Var fan fick du 25-30 papp ifrån?

Efter ränteavdrag ska det till 8 mille i lån för den räntekostnaden vid 5% boränta
Sen lite avgift(hyra) och amortering på det.
Citera
2023-03-17, 16:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Förstår att du inte tycker det är nåt problem, eftersom vi vet att du tycker det är en bra idé att ha ett så dyrt boende så man måste låna till räntorna.
Återigen visar du bara att du inte läser vad som står utan bara ägnar dig åt fria fantasier, som dessutom inte har med frågan att göra.

Stor ingenstans i det jag skrev om att någon måste låna till ränta. Det är påhittat av en sjuk hjärna.

Speciellt stolligt blir det i det här fallet iom att jag inte har några lån. Utan tvärtom är långivare.

Citat:
Men en dag när man kommer upp till en belåningsgrad på 85% så tar det stopp.
Där råkade du faktiskt skriva en sak som stämmer.

Citat:
Just därför som svenska staten inte gör reklam för ett sånt beteende, som du lögnaktigt påstår att de gör.
SBAB gör tvärtom reklam för att låna upp mer på bostaden. Vilket klart framgick av länken jag gav.
Man ska ha svåra defekter i läsförståelse för att missa det som dom skriver i fet text.
Citera
2023-03-17, 16:46
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Sen lite avgift(hyra) och amortering på det.

Amortering är utgifter och inte en kostnad. Men underhåll/avgift kostar väl 4-5K i månaden ja.
Citera
2023-03-17, 16:48
Medlem
Citat:
Ok. Fast historiken visade att det inte var jag som inte förstod.

Nu gällde det räntemarknaden. Det blir fel att gå ifrån den så det gör vi inte.

Irrelevant för frågan.

De som agerar på räntemarknaden är så gott som uteslutande anställda. Ytterst få privatpersoner gör de. Och de få tradar inte. Utan agerar sällan.

De som är anställda är det i försäkringsbolag, och fonder av olika slag och i finansiella institutioner.
De individer som gör dåligt ifrån sig blir fotade och ersatta med andra. Så ser verkligheten ut.

Om någon tar position som de mer dugliga ser är fel och att priset driver fel så tar de bara motsatt position tills priset återgår varvid dom tjänar.

Man får intrycket av att du går i gymnasiet (i bästa fall) och inte förstår dina bristande kunskaper från arbetslivet och speciellt finanssektorn.

Och du har inte halt fram något stöd för att Alecta tradar på räntemarknaden.

https://www.alecta.se/om-alecta/finansiell-information/placeringar/
Citera
2023-03-17, 16:48
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Var står det?

Det jag uppmärksammade var avsaknad av logik.
Om du hittar någon logik öht får du gärna redovisa den.
” Resultaten visar att det endast är 16 procent av alla bostadsägare som någon gång under de senaste fem åren har belånat bostaden för konsumtion av annat än boende”

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2021-07-22_bostaden_anvands_inte_som_bankomat_i_sverige.ht ml.

Logiken ser man om man vill se den precis när man säger till ett barn att: Nu ska jag gå och klippa mig och ungen frågar om man äger en sax för att de tror man ska klippa sig själv. Vilket jag vill förtydliga med att så säger jag fast det är en frisör som gör själva arbetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in