2021-01-13, 20:01
Medlem
Tjena, har nyligen flyttat till Umeå och är intresserad av UE. Ser att den här tråden inte använts på länge men undrade om någon har några förslag på roliga ställen att utforska. Var i brattbys mentalsjukshus i somras och kan rekommendera det, dock måste man se till att gubben som äger stället inte ser dig och risken är också att det är folk där inne men ändå ett väldigt intressant ställe att utforska. Har hört snack om de här tunnlarna vid hamrinsberget, är det någon som vet om de är kvar och om det går att komma in?
Citera
2021-05-15, 08:09
Medlem
Jag tror att det är servicetunnlar för Vakin och är i bruk.

Citat:
Ursprungligen postat av dawgp
Tjena, har nyligen flyttat till Umeå och är intresserad av UE. Ser att den här tråden inte använts på länge men undrade om någon har några förslag på roliga ställen att utforska. Var i brattbys mentalsjukshus i somras och kan rekommendera det, dock måste man se till att gubben som äger stället inte ser dig och risken är också att det är folk där inne men ändå ett väldigt intressant ställe att utforska. Har hört snack om de här tunnlarna vid hamrinsberget, är det någon som vet om de är kvar och om det går att komma in?
Citera
2022-07-08, 16:15
Medlem
Gamla slakteriet på teg
Citera
2022-08-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stkstk
Jag tror att det är servicetunnlar för Vakin och är i bruk.

Umeå energi äger tunnlarna, går från värmeverket på Ålidhem ner till Fridhemsskolan, eller Maja Beskow som den nu kallas. Ska även finnas en avgrening mitt i tunneln som går mot mariehem och kommer upp vid liljansberget. Att ta sig ner i dessa tunnlar är inte omöjligt, ska finnas ett serviceshakt vid hamrinsberget. Annars går det att smyga sig ner via ålidhemsanläggningen, finns nämligen en ramp som leder hela vägen upp till taket, där diverse fönster eller takluckor brukar stå öppna. De stora ingångarna till tunnlarna är ganska rejält låsta och larmade så inte lönt att försöka ta sig in via dom.

För övrigt så ska det finnas liknande värmekulvertar vid värmestation Ryttaren utanför gamla stadshuset, samt vid universitetets värmeverk mittemot biologihuset.

På I20 finns för övrigt en del småbunkrar som man kan övernatta i, samt den plomberade ledningscentralen som diskuterats tidigare i tråden. Finns även ett relativt stort underjordiskt ammunitionsförråd men det är fortfarande i bruk så försök inte ens.

Har fått höra att det skall finnas en lång och stor underjordisk gång på några hundra meter med en massa rum under hagaskolan? Aldrig varit där och kunna bekräfta detta men kanske detta är en del av den mytomspunna servicekulverten som går mellan sjukhuset och som löper under stan?

Mitt under stan ska det även finnas en 4 meter bred kulvert som löper under hela torget från haga, ska visst vara möjligt att gå upprätt i denna då den byggdes om på 70-80 talet. Fanns en lucka vid thulehuset som numera är övertäckt av det nya hotellet, kanske ledde denna lucka ner i kulverten?

På tal om övertäckta saker så fanns det ett underjordiskt "hemligt rum" vid sjukhuset som numera ligger under det nybyggda Hjältarnas hus.

I övrigt så finns det väl en mindre skyddsbunker i rödberget på grisbacka, dock plomberad. Fågelkyrkogården, också låst. Finns en mindre bro mellan teg och ön som man fortfarande kan klättra in i men som inte är så värst intressant om man inte är intresserad av Umeås graffittiscen från 15 år sen.

Finns väl hur mycket småsaker som helst att UEa i stan men inget stort som gamla slussen eller färgfabriken (RIP) i Stockholm direkt. Brattby är väl så nära man kommer, dock så beryktas det att det kommer att rivas inom något år. Någon får dock gärna göra ett besök på gamla omformarstationen utanför vindeln om någon har ork och tid...
Citera
2022-08-10, 22:42
Medlem
Jag älskar själv Eurasia Restaurant i Umeå centrum. Jag och polarna drar dit och då kan alla ta vad de vill ha. En vill ha pizza, en vill ha en köttbit och en vill ha kina mat. Älskar det stället. Värt att åka upp till Umeå bara för detta.

Vägbeskrivning finns här nedan
https://www.google.se/maps/place/Eur...7!4d20.2612253
Citera
2023-03-16, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FluffyTwisty
Har fått höra att det skall finnas en lång och stor underjordisk gång på några hundra meter med en massa rum under hagaskolan? Aldrig varit där och kunna bekräfta detta men kanske detta är en del av den mytomspunna servicekulverten som går mellan sjukhuset och som löper under stan?

Spännande. Minns att källaren på högstadiedelen var väldigt stor. Vi spenderade många raster där nere då de hade pingisbord uppradade nästan hela vägen och man kunde låna racket och boll. Fanns många låsta dörrar där nere vill jag minnas. Vissa var förråd och åtminstone ett skyddsrum, men jag kan mycket väl tänka mig att någon/några ledde vidare till fler gångar.

Om de inte rensat målningarna från väggarna kan det vara småroligt att titta på för någon som inte varit där. Det var elever som målade väggarna för en himla massa år sedan och de var allt annat än rumsrena kan jag lova haha. Riktigt sjuka saker vill jag minnas, till exempel en Kalle Anka med ett praktstånd och dylikt. Förstod inte alls hur lärarna godkände det eller snarare hur ingen hade reagerat och målat över det!
Citera
2023-03-16, 22:57
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FluffyTwisty
Umeå energi äger tunnlarna, går från värmeverket på Ålidhem ner till Fridhemsskolan, eller Maja Beskow som den nu kallas. Ska även finnas en avgrening mitt i tunneln som går mot mariehem och kommer upp vid liljansberget. Att ta sig ner i dessa tunnlar är inte omöjligt, ska finnas ett serviceshakt vid hamrinsberget. Annars går det att smyga sig ner via ålidhemsanläggningen, finns nämligen en ramp som leder hela vägen upp till taket, där diverse fönster eller takluckor brukar stå öppna. De stora ingångarna till tunnlarna är ganska rejält låsta och larmade så inte lönt att försöka ta sig in via dom.

Jag och några kompisar gick ner i tunneln från Mariehem. Har för mig att det var en lucka och sedan en stor järntrappa ner. Tunneln är ganska bred & fin och det går utmärkt att cykla där nere. Fortsätter man mot Fridhemsgymnasiet, så går det nog utmärkt att köra bil där nere. Porten vid skolan är ganska stor, så där kommer man nog in med en lastbil. Det finns en liten dör vid sidan ifall man vil gå ut där.

Från Mariehem mot Ålidhem så passerar man sjukhuset. Där finns en lucka, så att man kan kliva ut i ett förråd. Vi gjorde inget mer än öppnade luckan innan vi cyklade vidare mot Ålidhem. Nu är det många år sedan vi var där, så det kanske inte är lika enkelt att röra sig där nere.
Citera
2023-03-17, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Jag och några kompisar gick ner i tunneln från Mariehem. Har för mig att det var en lucka och sedan en stor järntrappa ner. Tunneln är ganska bred & fin och det går utmärkt att cykla där nere. Fortsätter man mot Fridhemsgymnasiet, så går det nog utmärkt att köra bil där nere. Porten vid skolan är ganska stor, så där kommer man nog in med en lastbil. Det finns en liten dör vid sidan ifall man vil gå ut där.

Från Mariehem mot Ålidhem så passerar man sjukhuset. Där finns en lucka, så att man kan kliva ut i ett förråd. Vi gjorde inget mer än öppnade luckan innan vi cyklade vidare mot Ålidhem. Nu är det många år sedan vi var där, så det kanske inte är lika enkelt att röra sig där nere.

Tjena! Blev jävligt intresserad då jag själv bor i Mariehem, skulle gärna vilja utforska det själv. Vart finns denna ingång från Mariehem och leder den till någon annan plats än bara Maja Beskow?
Citera
2023-03-17, 22:39
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbinatorn
Tjena! Blev jävligt intresserad då jag själv bor i Mariehem, skulle gärna vilja utforska det själv. Vart finns denna ingång från Mariehem och leder den till någon annan plats än bara Maja Beskow?

Det är länge sedan jag var där, men mellan Liljansberget och Mariehem finns ett område som kallas Olofsdal.

Kolla kartan i det här PDF dokumentet. Olofsdal befinner sig några hundra meter från Coop på andra sidan Mariehemsvägen.

http://www.diva-portal.se/smash/get/...FULLTEXT01.pdf
Citera
2023-03-19, 12:50
Medlem
Citat:
Det är länge sedan jag var där, men mellan Liljansberget och Mariehem finns ett område som kallas Olofsdal.

Kolla kartan i det här PDF dokumentet. Olofsdal befinner sig några hundra meter från Coop på andra sidan Mariehemsvägen.

Nu vet jag inte om det är jag som är trög, men skulle du kunna ge en mer exakt position på ingången? Enligt kartläggningen på dokumentet så kunde jag inte se att det skulle finnas någon ingång vid Olofsdal?
Citera
2023-03-19, 12:56
Medlem
Citat:

Får ursäkta mig! Såg lite fel på kartan men ser nu att det faktiskt ligger i Olofsdal. Mitt fel!
Citera
2023-03-19, 13:05
Medlem
Citat:

Men hur lätt är det att gå ner i de? Något man ska tänka på? Tänker på luften och ventilationsmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in