Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-23, 22:28
Medlem
Tjena Skogswald !
Glider in och kastar lite morötter omkring mig i vanlig ordning
Glöm Wikipedia , det finns fortfarande en byggnad kvar från
allra första början , det är nog även den minsta (gissar på ca 250m2 delat
på 1,5 vån) blev det lättare ? .
Tyvärr syns bara dom två första trappstegen av denna byggnad på
Kartan som du länkade till . Bra karta för övrigt , däremot saknas markeringar för 8 st byggnader som är länkade till kulvert , och ytterligere 4st som
är utan anslutning ( eller ? )

Mera morötter ?
Dra en linje mellan 1907 - 1922 - 1956 och därunder hittar du Ber5&mu#1d?a
tr`? an"#g ,.
Ursäkta jag försvann , nått glapp i uppkopplingen .
En linje mellan skofabriken Och nya Akuten skulle det vara . (same-same)

Mer morötter blir det inte ikväll .
Hoppas du slipper ligga inne under Jul-helgen , om inte så är Stor-Åke
en rolig snubbe ( F hissen ett par/tre våningar upp , hälsa om du träffar
honom .
GodJul alla kulvert krypare !

PS , då jag inte har nån GPS , och även om jag hade skulle jag inte lägga
ut några kordinater ! Så blir det till att lista ut "stället" själv .
Annars vore risken stor att det blev ett "jä¤#a spring" med resultat att
denna del av NUS rätt snabbt skulle bli avstängt och därmed förmodligen
försvinna för all framtid .
Citera
2008-12-24, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Här var iaf en rätt smidig illustration över sjukhusområdet som gör det enkelt att "sätta siffra på" den del man associerar till i ämnet.

http://www8.umu.se/medfak/studera/images/NUS2002_3.jpg

En sida av mig vill ju gärna tro att "A-trappen" är den äldsta upp/ned-passagen på NUS, då den är så centralt belägen. But then again, vad var centralt beläget för femtio år sedan..? Gaash, gintonicman måste kläcka ur sig fler peppmorötter! ;D
Instämmer i det sista du säger, nu har jag också blivit nyfiken!
De äldsta delarna är mig veterligen de gula husen närmast parken, och det syns rätt tydligt när man går där att det är snett, vint och slitet. Trappstegen är synbart slitna av alla de tusental fötter som gått upp och ner. Finns en fin hiss i hus nr 9 med gallergrind av gammal modell. Var dock länge sen jag var i dessa domäner, kanske dags att gå dit och kolla igen.
Men jag kan för allt i värden inte inte komma på vilken byggnad som skulle kunna vara ännu äldre.
Citat:
Ursprungligen postat av gintonicman
Kartan som du länkade till . Bra karta för övrigt , däremot saknas markeringar för 8 st byggnader som är länkade till kulvert , och ytterligere 4st som
är utan anslutning ( eller ? )
Hm, 8 byggnader utan beteckning som är länkade till kulverten...
Björken, administrationen, värmeverket, varumottagningen (huset med lastbryggor), finns kanske en kulvert till geriatriken också? I så fall är det 5 byggnader. Vet inte hur det är med bostadshusen närmast GC-vägen i framkant av kartan, skulle dock inte förvåna mig om de har kulvertförbindelse med NUS. I så fall blir de 6 och 7, fattas ändå en byggnad om jag prickar in rätt på de övriga.
Citera
2008-12-26, 12:42
Medlem
Dr.hankeys avatar
För er som är insatta i ämnet så inom en snar framtid ska det väl gå att UEa i dom sönderbrända studentkoridorerna på Ålidhem.
Citera
2008-12-27, 00:39
Medlem
En bara undrar Dr Hankey !
Har du ett hål i huvet eller ?
90 lägenheter förstörda , ca 200 människor utan hem .
Okej , du är bara 19 år och bor väl mest troligt hemma hos mamma .
Och enligt lagen är du redo för att skaffa barn , rösta , köra bil mm .
Men va fan är det för fel på dig ?
Citera
2008-12-27, 00:42
Medlem
BePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gintonicman
En bara undrar Dr Hankey !
Har du ett hål i huvet eller ?
90 lägenheter förstörda , ca 200 människor utan hem .
Okej , du är bara 19 år och bor väl mest troligt hemma hos mamma .
Och enligt lagen är du redo för att skaffa barn , rösta , köra bil mm .
Men va fan är det för fel på dig ?

ta det lite lugnt, är dock inte en bra idé att UEa där.
Citera
2008-12-27, 00:52
Medlem
Är helt lugn !
kan ändå inte med en sån tanklös idé från en " vuxen människa " .
Citera
2009-01-08, 19:10
Medlem
Cheesefaces avatar
Angående detta tjat om NUS... är själv intresserad av UE och läser tråden med intresse, men de flestas trovärdighet faller helt efter att ha läst om detta jäfla sjukhus ni tjatar om. Jag har jobbat där och kan stället utan och innan och kan inte annat än skratta åt era våta drömmar om att hitta något spännande.

Faktum är att kulvertarna inte är spännande för fem öre. Jag tänkte därför reda ut lite saker så ni slipper slösa er tid på detta helt vanliga kulvertsystem.
  • För det första så går det inte att gå vilse. Det är inte på något sätt enormt (1 timmes rundvandring - högst). Kan man inte läsa skyltar så finns det alltid en trapp eller en dörr som leder ut i närheten.
  • Även om det kan verka vara en labyrint så finns det en enkel logik. I huvudkroppen (främst trapphus A,B) går det två parallela kulvertar med omklädningsrum och dylikt. Sen går det kulvertar till alla NUS tillhörande byggnader. Kolla kartan någon skickade så kan ni lista ut resten. Inga hemligheter alls.
  • Under psykiatrin finns det kulvertar i två plan. Båda med omklädningsrum, sängförråd och liknande. Inga hemligheter alls här heller.
  • Det går en lång och tråkig kulvert till genom hela sjukhuset till fastighetsdrift och univseritetet (låsta dörrar). Tråkig gångfärd.
  • En till lång gång finns mot hotellet, administrationshuset, vårdvetarhuset och ett trapphus upp till parkeringen.
  • I trapphus D (bredvid akuten) finns det en låst sängkulvert en trappa ner som innehåller en jävla massa sjukhusskrot + värmesystem. Inget där heller.
  • Under den äldsta byggnaden (där något ljushuvud imponerades av de k-märkta gamla hissarna) finns ett enkelt värmekulvertsystem där hemlösa huserade för ~10 år sedan. Det är sedan länge låst och larmat och det enda som finns där är damm, men för den som gillar asbest så kan det säkert vara kul.
  • Hamrinsberget då till slut... nu går det väl för er? ja, det ska tydligen finnas en sammankoppling, eller början på. Men första dörren är en helt anonym dörr och andra är alldeles för bastant för att ta sig igenom.

Om någon har frågor om detta skitställe så kan ni fråga mig. Så slipper ni slösa bort en timme av ert liv.

PS
Den som mot förmodan vill slösa bort en timme av sitt liv i dessa kulvertar bör lämpligast göra detta en helt vanlig vardag, dagtid. Medelsvensson får då, helt legalt, vandra omkring på de flesta ställena. Kvälls- och nattetid är det mesta låst och larmat, med två vakter som går rundor och åker på larm.
Citera
2009-01-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeseface
...bla bla bla...
Säg vad du vill, men kulvertarna har sin charm. Vet inte hur många gånger jag gått mellan univ och NUS (40-50 gånger kanske?) och jag tycker fortfarande att det är mysigt där nere. Det K-märkta huset är K-märkt av en anledning, men en jeppe som du verkar ju inte kunna uppskatta äldre bevarade byggnader. Umeå är så djävulskt äckligt fult när det kommer till arkitektur, så då är det inte fel att faktiskt uppskatta de hus som faktiskt har lite stil, t ex de äldre sjukhusbyggnaderna.
Citera
2009-01-10, 16:37
Medlem
jonts avatar
kulverterna under NUS är ju megahäftiga , man kan ju typ ta sig överallt bara man hittar rätt kulvert.
Citera
2009-01-10, 22:36
Medlem
Cheesefaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceres
Säg vad du vill, men kulvertarna har sin charm. Vet inte hur många gånger jag gått mellan univ och NUS (40-50 gånger kanske?) och jag tycker fortfarande att det är mysigt där nere. Det K-märkta huset är K-märkt av en anledning, men en jeppe som du verkar ju inte kunna uppskatta äldre bevarade byggnader. Umeå är så djävulskt äckligt fult när det kommer till arkitektur, så då är det inte fel att faktiskt uppskatta de hus som faktiskt har lite stil, t ex de äldre sjukhusbyggnaderna.
Tycker du att en vanlig, allmänt tillgänglig, gångkulvert är så himla mysig så må du väl fortsätta gå där och mysa, så inte för det. Personligen spyr jag som sagt av att gå där och vill inte mina medmänniskor så illa att de ska måste leta hemliga gångar som inte finns. Det jag menar, som jag kanske inte fick dig att förstå, är att det inte finns några hemligheter alls med NUS. De "häftiga" ställen, ur ett UE-perspektiv, är fåräknade och alldeles för otillgängliga för oss vanliga dödliga.

Vill du beskåda det k-märkta huset (byggnad 9A-B), dvs gamla sjukhuset, bara i egenskap av att det är k-märkt, ska du hellre betrakta den från utsidan. På insidan är det, som du beskriver, lika "djävulskt äckligt ful" arkitektur som allt annat efter ett århundrade av renoveringar. Det enda på insidan som hänger med k-statusen är hissen, och den mättar ju hungern alldeles för fort om man sett en hiss tidigare.

NUS är och förblir överskattat! Ryck upp er och kom med något bättre förslag nu! Tråden håller ju för fan på att rosta ihop!
Citera
2009-01-10, 23:05
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeseface
Angående detta tjat om NUS... är själv intresserad av UE och läser tråden med intresse, men de flestas trovärdighet faller helt efter att ha läst om detta jäfla sjukhus ni tjatar om. Jag har jobbat där och kan stället utan och innan och kan inte annat än skratta åt era våta drömmar om att hitta något spännande.
[*]Hamrinsberget då till slut... nu går det väl för er? ja, det ska tydligen finnas en sammankoppling, eller början på. Men första dörren är en helt anonym dörr och andra är alldeles för bastant för att ta sig igenom.[/list]
Om någon har frågor om detta skitställe så kan ni fråga mig. Så slipper ni slösa bort en timme av ert liv.

Nå'n sammankoppling med hamrinsberget och f.d. LFC Ugglan finns inte, men du kanske menar Umeå Energis värmekulvert?
Citera
2009-01-10, 23:48
Medlem
Cheesefaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Nå'n sammankoppling med hamrinsberget och f.d. LFC Ugglan finns inte, men du kanske menar Umeå Energis värmekulvert?
Nja... du kan mycket väl ha rätt. Jag värderar bara ryktets trovärdighet på egen erfarenhet av en vanlig anonym dörr från en huvudkulvert, en trappa ner i riktning mot ungefärlig kompassriktning mot hamrinsberget, och senare ytterligare en grövre dörr. Den kan lika gärna leda till baksidan av vårdvetarhuset eller ingenstans alls. Denna dörr sades hursomhelst leda till det där satans berget.

Men jag är nog lite mer inne på din linje nu när du säger det - att det turligt nog inte finns någon koppling alls. Oavsett vart fan den nu leder så är den bevisligen inte tillgänglig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in