2023-03-16, 22:27
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Ser på nyhetsmorgon varje dag och skrattar. Snö och kyla. Gurka / tomat 30kr styck. Tacka vet jag för 25 grader, sol och en saftig gurka för 6kr, plastpåse till det? Lägg till 1kr.

helt rätt jävla king är du
Citera
2023-03-16, 22:28
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Så egentligen ska man bara jobba och betala fakturor, avgifter och räntor. Vill vi inte att de som bor i det här landet ska få leva också?

Det är obehaligt att man inte kan leva ett normalt liv på en medianlön.

TGR. You´ll own nothing and be happy...

Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Vad är normalt liv - lyx med bileri - båteri - krog - fritidsaktiviteter för barnen

Jfr folket i Thailand Nepal Indien Paki Philippines.

Men numera jämför sig vanligt folk med Hollywoodfruar - egressfruarna i Atlanta
Paris Hilton - Fruarna i New York osv

Varför inte jämföra sig med vanligt folk i baltikum ryssland ukraina moldavien
om vi skall hålla oss till europa

Perekt. Sverige är nu så förfallet att vi ska jämföra oss med Nepal, Pakistan, Lettland, Moldavien. Tur att vi fått hit så många kriminella och våldsamma araber och negrer som bara hatar att jobba. Tur att våra förrädare till politiker och hornalister har sålt ut landet. Tur att nästa generation svenskar minskar radikalt och snart är i minoritet. Lite mer HBQT, könsbyte, ADHD så är snart svenska folket utrotat och landet Sverige ruinerat. Kanske världens mest lyckosamma land och civilisation under de 30 åren från 1950-1980.

Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Självklart får människor anpassa sig efter det nya prisläget genom att handla billigare varor.

Egenlagad potatis och löksoppa kostar ett par kronor per portion som exempel.

Potatis och purjolökssoppa är ju vansinnigt gott. Löksoppa likaså.
Citera
2023-03-16, 22:30
Medlem
Mestadels invandrare som klagar… fina bilar har de men dessa vill de inte offra för att äta lite bättre
Citera
2023-03-16, 22:41
Medlem
volvo666s avatar
vad är lågpris butiker för någonting om inte ica lidl hemköp är lågprisbutiker ska vi leta oss till grosshandlares leverantörer för att runda av några hundralappar på veckoinköpet det kommer inte göra skillnad när vi efter sex månader är uppe i 10% högre pris ändå absolut är löksoppa klyftpotatis och andra ugnsrostade grönsaker gott men när morötter palsternacka och kål ligger över 30kr kilot så slutar det snart kallas för fattigmat
Citera
2023-03-16, 22:43
Medlem
Historiskt har vi aldrig någonsin i historien använt så lite av vår arbetstid till att betala för maten.
Under det gamla bondesamhället, industrialiseringen, efterkrigstiden och IT-åldern så har arbetstiden för att betala för maten ständigt sjunkigt. Det behövs färre antal minuter på arbetsplatsen idag än vad det gjorde för 20 år sedan för att få pengar till mat. Vi lägger istället våra pengar på nöjen och fritid.

Möjligen att det blivit ett trendbrott de senaste året med att vi behöver arbeta längre tid för att få mat men om vi tittar 1000 år, 500 år, 100 år, 50 år, 25 år, 10 år, 5 år så har trenden varit tydlig att vi lägger allt mindre pengar på maten till förmån för andra utgifter.
Citera
2023-03-16, 22:43
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Det här är medelklassens kris.

Vi har kunnat handla i charken utan att kolla priset, leasa en ny bil, köpa nybyggd villa, åka till Spanien, och Casha en skoter för pengarna man fick över från renoveringen(upplånat på huset)

Aktierna har delat ut till vår förtret, allt har bara blomstrat. Även jag har levt det livet, men nu är det över, vi i medelklassen får lära oss att stå i ledet som vanligt igen.

Värst är de för den generation som inte upplevt det tidigare, man tror att pengarna räcker till allt om man är född efter ~95, men nu vaknar vi upp till den riktiga verkligheten. Även om jag älskar lyxet och känner en sorg, tror jag att vi mår bättre av att sluta leva i den materiella drömmen.

När jag var barn i början på nittiotalet var det världens grej när farsan köpte ny tv. I två veckor kuskade vi runt, jämförde priser prutade och gick till slut i mål. Satan vad vi älskade den där 45 tummaren! Mina barn idag skiter väl i vilket när jag kommer hem med en ny 75”, vi flyttar bara den på 60” från 2018 ner i gillestugan.

Någonstans är det äckligt det vi lever i, vad blir det av ungarna.

Fan vad gammal jag lät nu då, men nånstans i vemodet känner jag ljus över att skiten spricker
Bra span och inlägg...även om det bara var 32 tum. Jag tror min sista tjocka philips var 34 tum. Bilden var riktigt bra men den gick fan inte att lyfta pga otymplighet.
Citera
2023-03-16, 22:47
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Historiskt har vi aldrig någonsin i historien använt så lite av vår arbetstid till att betala för maten.
Under det gamla bondesamhället, industrialiseringen, efterkrigstiden och IT-åldern så har arbetstiden för att betala för maten ständigt sjunkigt. Det behövs färre antal minuter på arbetsplatsen idag än vad det gjorde för 20 år sedan för att få pengar till mat. Vi lägger istället våra pengar på nöjen och fritid.

Möjligen att det blivit ett trendbrott de senaste året med att vi behöver arbeta längre tid för att få mat men om vi tittar 1000 år, 500 år, 100 år, 50 år, 25 år, 10 år, 5 år så har trenden varit tydlig att vi lägger allt mindre pengar på maten till förmån för andra utgifter.
men det faktum att krubbet blivit dyrare går inte att förbise givetvis en ganska väntad utveckling vad som för mig sticker i ögonen är att grosshandlare får lägre inköpspris men håller rodret och ökar priset till slutkonsumenten det är inte bara slutkunden som det kör sig för bonden satt 2020 med en snar vinstmarginal och dåliga år var det en förlustaffär att jobba men i år är det med hög sannolikhet ett hundår för alla djurbönder medan butikerna fortsätter spetsa priserna
Citera
2023-03-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
På SVT hade de precis ett inslag om introduktion av insektsmjöl i Italien...

You will own nothing, eat ze bugs, and be happy!

Det här är deras sätt att förnedra de av oss som förstår vad de håller på med, alltmedan vi är omgivna av boskap som identifierar sig som människor med rättigheter och 'människovärde'. De behöver inte vår konsumtion och arbetskraft längre, vi är 'useless eaters' och nu tar de ifrån oss maten. Global Holodomor, men de flesta vet ju inget om den första versionen av Holodomor.
Citera
2023-03-16, 23:11
Medlem
Jag ser ärligt talat inte problemet, vi har samma budget som för 1 år sedan, alltså drygt 4k för 2 personer för en månad. Och då äter vi fan bra mat från grunden.

Vad handlar ni för något som klagar på priserna?
Citera
2023-03-16, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Mestadels invandrare som klagar… fina bilar har de men dessa vill de inte offra för att äta lite bättre

Mellanöstingar o turkar äter betydligt bättre än ankdammsfolket.

Fundera över detta - hur mycket mat får man för det som läggs på bilar o drivmedel.

För att inte tala om tjyvskatterna per dygn i Ankeborg o Göteborg

Jag ser bilar o bilköer hela dagarna - pengar i överflöd finns m a o här på helt annat sätt än
i Nepal Inkdien/Paki Philippines Moldavien Baltikum Rumänien Turkiet Ryssland m fl länder
Citera
2023-03-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Men historiskt har vi aldrig behövt lägga så mycket på boende - håller med om maten - men här har
kyl frys gjort mycket i det positiva + snabbare transporter av färskvaror
Citera
2023-03-16, 23:31
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Ja. Smöret har ökat i pris. Men jag tar ett extra när det kostar 35-40 kr. Och så gör jag bords-bregott av det.
Själv kör jag på denna sorten bredbar bordsmargarin för ca 18kr/600g https://handlaprivatkund.ica.se/stores/1003647/products/ICA-Basic-60-600g/1417849 ...Bra tips där med att dryga ut, skall nog köpa hem torkade kidneybönor och kikärtor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in