2023-03-16, 21:39
Medlem
jtds avatar
Ser på nyhetsmorgon varje dag och skrattar. Snö och kyla. Gurka / tomat 30kr styck. Tacka vet jag för 25 grader, sol och en saftig gurka för 6kr, plastpåse till det? Lägg till 1kr.
Citera
2023-03-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är mycket debatter som det just nu på grund av den höga inflationen samt att handlarna kanske tar ut överpriser på grund av oligopol. Alltså ICA, Coop och Axfood.

Vänstermänniskor vill införa pristak som i Frankrike och högern vill låta marknaden styra.

Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det? En del gör givetvis det men känner jag folk rätt så är det många som inte gör det utan de går till ICA istället för att det är välfungerande, närmast, har bra produkter osv.

Det här kan man tycka är en självklarhet men som sagt är jag övertygad om att många inte har kunskap för att optimera sin privatekonomi.

Skulle folket gemensamt välja bröd (hemmagjort då) och vatten i en vecka så skulle vi har århundradets rea veckan efter, och sen var det slut på den prisökningen.

Självklart så höjer de för högre råvarupriser, men samtidigt så testar de vart den "nya" gränsen går för oss.

Ett exempel: Paprika för 99kr/kg.
Paprika som man kan odla på fönsterbrädan hemma...
Varför betalar nån det priset?
Det övergår mitt förstånd.
Citera
2023-03-16, 21:51
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmaMale
Innan skiten började kostade en chipspåse 20kr på Willys och 23kr på Ica. Nu kostar chipspåsen exakt lika mycket, 30kr hos båda.
Vad menar du med detta? Både Willys och ICA har för under 20kr fortfarande t.ex
https://www.willys.se/produkt/Chips-Sourcream-och-Onion-101249346_ST
https://www.willys.se/produkt/Sourcream-Onion-Rustika-Chips-101435578_ST
https://handlaprivatkund.ica.se/stores/1003954/products/Chips-Naturella-200g-ICA-Basic/1422488
Citera
2023-03-16, 21:57
Bannlyst
Här är fem tips på saker man kan göra om matpriserna blir alltför höga:

1. Spara på matavfallet: Ett av de enklaste sätten att spara på matkostnaderna är att minska mängden mat som kastas. Planera dina måltider i förväg, handla bara det du behöver och lär dig att laga mat av rester. Det kan också vara en bra idé att investera i matförvaring som gör att maten håller längre.

2. Köp lokalt och i säsong: Försök att köpa mat som är producerad lokalt och i säsong. Detta kan inte bara vara billigare, utan också mer miljövänligt. Kolla om det finns några lokala bondemarknader eller småbutiker i ditt område som säljer färsk mat till ett överkomligt pris.

3. Byt ut köttet: Kött är ofta en av de dyraste delarna av en måltid, så att minska intaget av kött kan göra stor skillnad för matkostnaderna. Det finns många goda vegetariska alternativ som är både näringsrika och prisvärda.

4. Planera dina inköp: Att planera sina inköp i förväg kan hjälpa dig att undvika onödiga köp och minska matkostnaderna. Skriv upp en inköpslista och håll dig till den när du handlar. Du kan också överväga att handla mat på nätet, vilket kan hjälpa dig att jämföra priser och undvika impulsiva köp.

5. Skapa ett matnätverk: Att skapa ett matnätverk med vänner, grannar och familjemedlemmar kan hjälpa dig att spara pengar genom att dela på matkostnaderna. Du kan till exempel bestämma er för att laga mat tillsammans och dela på inköpskostnaderna, eller byta matvaror med varandra om ni har olika behov och preferenser.
Citera
2023-03-16, 21:58
Medlem
StigEngstroms avatar
Det är bara nyttigt att leta extrapriser och vara stram med hushållskassan.
Så har vanliga dödliga svenskar levt i alla tider, hemmafruar förr hade snarare stolthet över sin sparsamhet och sinne för att maximera kuponger.
I moderna samhället däremot så är vi vana att göra spontköp på Ica och köpa vad fan vi vill.
Detta är bara bra för själen. Ja till Willys, låt Coop Forum och Ica Maxi självdö!
Citera
2023-03-16, 22:04
Moderator
ksvs avatar
Kunderna konsumerar markant mindre nu och många handlare är hårt pressade.
Citat:
De ökade kostnaderna och konsumenternas minskade köpkraft leder till att många handlare befinner sig i ett pressat läge
https://www.svd.se/a/8JX0j1/mathandeln-gar-back-trots-prisokningen

Den indexjusterade hyreshöjningen på över 10 % vid årsskiftet innebär snabbt ökande kostnader och den svaga kronan har gjort att mathandlarna inte klarat att kompensera med motsvarande prishöjningar.
Det kommer behövas ytterligare prishöjningar i livsmedelsbutikerna den närmsta tiden.
Citera
2023-03-16, 22:04
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QplusNPC
När man kokar upp en groda långsamt så är det ju meningen att grodan ska ha det varmt o gött innan den kokas ihjäl. Hoppande grodor vill vi ju inte ha, så stay put. Prisökningarna är bara en tillvänjning innan maten försvinner. Vi lever just nu i The New Normal innan vi blir färre i världen.
På SVT hade de precis ett inslag om introduktion av insektsmjöl i Italien...

You will own nothing, eat ze bugs, and be happy!
Citera
2023-03-16, 22:05
Medlem
Ja. Matpriserna har gått upp.

Men. Folk måste bli bättre på att äta efter säsong och handla när det är extrapris-bunkra det som bunkras går.

Min fråga är: vad äter ni som påstår er ha höga kostnader ?

Jag har hållt runt 4000-4500 kr /månad i 1.5 års tid. 3 barn, nu 1-5 år gamla. Varav två är 1 år, ätit ersättning hela tiden, blöjor i drivor.
1x utemål/månad annars äter vi hemma/förskolan 0-4 ggr/vecka + matlåda.
Frukt och grönt varje dag. (Vi äter inte exotiska frukter utan morötter, äpple och banan

Måltidsdryck: kranvatten eller mjölk.

En måttlig del chips/godis/fika men inga mängder.

Matkostnaderna har alltså inte ökat för mig. Jag handlar lika pedantiskt som tidigare det som är på extrapris/kort datum lådan osv, lagar mat därefter.

Ja. Smöret har ökat i pris. Men jag tar ett extra när det kostar 35-40 kr. Och så gör jag bords-bregott av det.

Späder extrapris- köttfärs med linser och rotfrukter, bunkrar blöjor när det är billigt etc etc etc
Citera
2023-03-16, 22:07
Medlem
Vilka lågprisaffärer!? Det existerar inte några såna. Det är inte nämnvärt billigare på vare sig Lidl eller Willys. Möjligen har de nån ”allt för 10kr!”- korg med rea på matvaror som ingen egentligen behöver (utdaterade polska kakor eller liknande).
Citera
2023-03-16, 22:09
Medlem
storpikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Betydligt mer än mat och hyra i alla fall. Vem fan vill bo i Sverige annars?

Man bor ju i Sverige och står ut med pissigt väder och liknande till stor del för att man kan göra karriär här och tjäna hyfsat mycket pengar. Kan man inte det då kan man lika gärna flytta till ett varmt och billigt land.
Jadu, jag vet inte vad dem klagar för lön, men har man inte ens råd med hyra/lån och mat är det lika bra att leta sig ett nytt jobb.
Förstår inte vad folk klagar på matpriserna för.
Mat är det viktigaste vi har, klart det ska kosta att överleva. Annars kan ni läre er att jaga eller fiska upp er egen mat.
Citera
2023-03-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babyhime
Vilka lågprisaffärer!? Det existerar inte några såna. Det är inte nämnvärt billigare på vare sig Lidl eller Willys. Möjligen har de nån ”allt för 10kr!”- korg med rea på matvaror som ingen egentligen behöver (utdaterade polska kakor eller liknande).
Noterat att priserna där med helt skenat!
Citera
2023-03-16, 22:18
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Ja. Matpriserna har gått upp.

Men. Folk måste bli bättre på att äta efter säsong och handla när det är extrapris-bunkra det som bunkras går.

Min fråga är: vad äter ni som påstår er ha höga kostnader ?

Jag har hållt runt 4000-4500 kr /månad i 1.5 års tid. 3 barn, nu 1-5 år gamla. Varav två är 1 år, ätit ersättning hela tiden, blöjor i drivor.
1x utemål/månad annars äter vi hemma/förskolan 0-4 ggr/vecka + matlåda.
Frukt och grönt varje dag. (Vi äter inte exotiska frukter utan morötter, äpple och banan

Måltidsdryck: kranvatten eller mjölk.

En måttlig del chips/godis/fika men inga mängder.

Matkostnaderna har alltså inte ökat för mig. Jag handlar lika pedantiskt som tidigare det som är på extrapris/kort datum lådan osv, lagar mat därefter.

Ja. Smöret har ökat i pris. Men jag tar ett extra när det kostar 35-40 kr. Och så gör jag bords-bregott av det.

Späder extrapris- köttfärs med linser och rotfrukter, bunkrar blöjor när det är billigt etc etc etc
Svenskar är helt tappade i sin livsstil, pengar har inte haft något värde.
När jag såg att ett paket bregott kostade en förmögenhet tog jag Lätta istället som kostade en bråkdel. Jag överlevde med annan smörsort.
"Men vad är det för kötthalt på korven, bara kött ska det vara!"
"Nej jag dricker mest IPA från microbryggerier, lager smakar ingenting!"
Välkommen ner på jorden svennar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in