2023-03-16, 12:34
Medlem
Det är mycket debatter som det just nu på grund av den höga inflationen samt att handlarna kanske tar ut överpriser på grund av oligopol. Alltså ICA, Coop och Axfood.

Vänstermänniskor vill införa pristak som i Frankrike och högern vill låta marknaden styra.

Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det? En del gör givetvis det men känner jag folk rätt så är det många som inte gör det utan de går till ICA istället för att det är välfungerande, närmast, har bra produkter osv.

Det här kan man tycka är en självklarhet men som sagt är jag övertygad om att många inte har kunskap för att optimera sin privatekonomi.
Citera
2023-03-16, 12:36
Medlem
Tomtatpolls avatar
Priskontroller är ett bra sätt att få brist på. Vänstern älskar ju brödköer. Betalar hellre mer för maten än att inte ha tillgång till den allt eller stå i kö i två timmar för en brödlimpa.
Citera
2023-03-16, 12:40
Medlem
Tryptaminflins avatar
Det är bättre att de som har råd med maten får möjligheten att köpa den än att butikshyllorna blir tomma för att handlare tvingas sälja med förlust..
Citera
2023-03-16, 12:41
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det?

Man har väl rätt att tycka att det är bedrövligt att maten är så dyr även om man inte är beredd att göra vad som helst för att komma lindrigare undan? Jag har ingen lust att trängas med en massa invandrare på Willys och Lidl, så jag handlar på Ica. Lidl tror jag inte ens har självscanning, så där måste man dessutom handla som om det vore 1993 och inte 2023.

Jag tycker att det är tråkigt att en paprika kostar 30 kronor. Det får man tycka.
Citera
2023-03-16, 12:42
Medlem
KJosefs avatar
Lågprissaffärerna har ofta inte jämförbara produkter. Det är billigare men det är också sämre. Det är inte direkt någon lösning på problemet att alla spenderar lika mycket pengar som tidigare men får markant sämre produkter.
Citera
2023-03-16, 12:43
Medlem
Detta handlar mycket om -

hur många i familjen o hur många löner

Hur stora bostadskostnader

Hur stora skulder

De som har heltidjobb o måttliga bostadskostnader har naturligtvis råd att äta

om de väljer att inte ha bil - inte gå på krogen - inte spela - inte bränna pengar
på krogar/uteliv o köpefix
Citera
2023-03-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är mycket debatter som det just nu på grund av den höga inflationen samt att handlarna kanske tar ut överpriser på grund av oligopol. Alltså ICA, Coop och Axfood.

Vänstermänniskor vill införa pristak som i Frankrike och högern vill låta marknaden styra.

Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det? En del gör givetvis det men känner jag folk rätt så är det många som inte gör det utan de går till ICA istället för att det är välfungerande, närmast, har bra produkter osv.

Det här kan man tycka är en självklarhet men som sagt är jag övertygad om att många inte har kunskap för att optimera sin privatekonomi.
Tycker folk ska fråga sig vad vi lägger pengar på som samhälle.

Verkar jämt finnas pengar till utlandsstöd, hbtq-projekt, "integrations"projekt osv.

De största bovarna idag är som vanligt pk-hjon.

Om ni ska lägga skulden någonstans så lägg den där den hör hemma. Hos de som slösat resurser på nonsens i årtionden!
Citera
2023-03-16, 12:59
Medlem
Christopher.s avatar
Matpriserna är inte något som gör att min privatekonomi står och faller även om jag väljer bort en hel del livsmedel på grund av priserna på grund av att de är för dyra. Problemet är i min värld inte priset och inte heller giriga kapitalister även om de skulle ta ut högre priser. Problemet jag har är främst den monopolställning vissa livsmedelsföretag har när det kommer till inköp och distribution av livsmedel, det är där politikernas fokus ska ligga för att få en sund konkurrens i Sverige, något som inte existerar i dagsläget.
Citera
2023-03-16, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Lågprissaffärerna har ofta inte jämförbara produkter. Det är billigare men det är också sämre. Det är inte direkt någon lösning på problemet att alla spenderar lika mycket pengar som tidigare men får markant sämre produkter.

Det beror väl på vad man menar med "sämre". De största skillnaderna finns väl inte mellan butiker utan snarare för olika typer av produkter. Man "behöver" inte äta paprika, kräftor, dyrt kött, ost osv osv. Mer baljväxter och rotfrukter är billigt i alla butiker t.ex.

Såg en ICAhandlare på TV igår som sa "köp inte paprika" Det var bra. Det är äckligt och dessutom dyrt.
Citera
2023-03-16, 13:05
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det beror väl på vad man menar med "sämre". De största skillnaderna finns väl inte mellan butiker utan snarare för olika typer av produkter. Man "behöver" inte äta paprika, kräftor, dyrt kött, ost osv osv. Mer baljväxter och rotfrukter är billigt i alla butiker t.ex.

Såg en ICAhandlare på TV igår som sa "köp inte paprika" Det var bra. Det är äckligt och dessutom dyrt.

Okej, men samma argument är fortfarande tillämpbart. Det är ingen lösning på problemet att alla sänker sin matstandard men betalar ungefär lika mycket pengar som tidigare därför att billiga grejer också rusat i pris.
Citera
2023-03-16, 13:05
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
De som har heltidjobb o måttliga bostadskostnader har naturligtvis råd att äta

om de väljer att inte ha bil - inte gå på krogen - inte spela - inte bränna pengar
på krogar/uteliv o köpefix

Så egentligen ska man bara jobba och betala fakturor, avgifter och räntor. Vill vi inte att de som bor i det här landet ska få leva också?

Det är obehaligt att man inte kan leva ett normalt liv på en medianlön.
Citera
2023-03-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Okej, men samma argument är fortfarande tillämpbart. Det är ingen lösning på problemet att alla sänker sin matstandard men betalar ungefär lika mycket pengar som tidigare därför att billiga grejer också rusat i pris.

Nae.. någon "lösning" finns väl inte. Blir det dyrare blir det dyrare. Det går nog inte att komma ifrån även om priser inte ska höjas oskäligt. Men det går att bli mer anpassningsbar, man "måste" inte köpa allt man "alltid" gjort kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in