2023-03-16, 16:30
Medlem
HungalaBungalas avatar
Bara Jonna fortsatt är i god form till sprinten kan jag leva med alla andra avhoppen. Vill inte att den fina raden av svenska sprint-vinster i Falun på damsidan skall brytas.
Citera
2023-03-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Lyssnade på Tove i PK inför Birken, Hon tyckte själv att längre distanser passar henne bättre men också att masstart gynnar henne lite mer. Bekräftade också att hon kör SM i Kalix i slutet av mars/början av april.

Langd.se? Kunde inte läsa hela artikeln, men såg rubriken "Jag är bättre i längre lopp"..
Citera
2023-03-16, 17:00
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Langd.se? Kunde inte läsa hela artikeln, men såg rubriken "Jag är bättre i längre lopp"..

Nja presskonferensen finns länkad därifrån men den sändes på Youtube som vanligt: https://www.youtube.com/watch?v=A3LPMBXZxfA
Citera
2023-03-16, 17:07
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ponsi är inte FIS-aktiv så det är framförallt SM-sprintstafetter efter säsong som är aktuella. Är en möjlig start i år, går i fristil och krockar inte med avslutande SM-tävlingarna i skidskytte. Sådär med lagkamrater i Tullus däremot.

Krävs ingen aktiv FIS-kod för femmilen heller.
Citera
2023-03-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Nja presskonferensen finns länkad därifrån men den sändes på Youtube som vanligt: https://www.youtube.com/watch?v=A3LPMBXZxfA

Tack för länken, följde JSM och tycker det är rätt uppenbart att Tove inte får ut sin fulla potential som skidåkare över dessa kortare distanser..

Det fick Ericsson däremot visa i Orsa Ski Classics, då hon var på pallen, sedan är Tove inte van vid att köra i långloppscupen och då är det kanske en fördel med masstart, precis som hon säger..
Citera
2023-03-16, 18:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Bara Jonna fortsatt är i god form till sprinten kan jag leva med alla andra avhoppen. Vill inte att den fina raden av svenska sprint-vinster i Falun på damsidan skall brytas.

Jag tror att det kommer att bli fler sjuka under längre tid framgent när de så aktivt försöker att hålla sig undan allt och leva »kliniskt«. Immunförsvaret behöver utsättas för mindre delar från och till för att på så sätt bli starkare och lära sig »identifiera« potentiella hot. Det är ytterst få som aldrig blir sjuk och har man isolerat sig är risken stor att det blir värre effekt när smittan väl tar över.
Citera
2023-03-16, 20:07
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror att det kommer att bli fler sjuka under längre tid framgent när de så aktivt försöker att hålla sig undan allt och leva »kliniskt«. Immunförsvaret behöver utsättas för mindre delar från och till för att på så sätt bli starkare och lära sig »identifiera« potentiella hot. Det är ytterst få som aldrig blir sjuk och har man isolerat sig är risken stor att det blir värre effekt när smittan väl tar över.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Men den frekventa omfattningen av sjukdomar under säsongen behöver man nog fundera över.

Landslagsläkaren tycker att det har varit lite sjukdomar fram till VM:

Citat:
– Vi har haft strikta förhållanden att hålla åkarna friska fram till och över VM. Det är påfrestande att hela tiden vara isolerad från nära och kära. Att inte kunna bo tillsammans med sin sambo eller föräldrar om någon av dem får halskänningar. Detta går inte att göra månad efter månad. Någon gång måste man släppa lite på garden. De måste få komma hem.

Rickard Noberius fortsätter:

– I det här fallet har jag gjort en liten kalkylerad risk för ökad smitta hos åkarna efter VM.

TT: Är det priset åkarna får betala för isoleringen?

– Ja. Allt samklingar också med att åkarna var otroligt urlakade energimässigt och kraftmässigt. Då blir man mer mottaglig. Får man sedan in en sådan smitta i gruppen blir fler sjuka, svarar Rickard Noberius.

Citat:
Nästa år avgörs inget mästerskap. Då är världscupen huvudmålet hela säsongen. Därför signalerar Rickard Noberius redan nu att det blir en annan form av bubbla:

– Nu har det varit extremt inför ett mästerskap. Åkarna har i princip varit totalisolerade i två månader. Det problemet kommer inte att bli nästa år. Då kommer det att vara veckor under säsongen när de är hemma. Per automatik, när de exempelvis handlar, kommer de att få små, små doser av virusbestånd, som de utsätts för och ökar på immunförsvaret.

(TT)
Senast redigerad av katw 2023-03-16 kl. 20:25.
Citera
2023-03-16, 21:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Landslagsläkaren tycker att det har varit lite sjukdomar fram till VM.

Mitt inlägg handlade om att man blir sjuk längre när man väl blir sjuk om man försöker isolera sig fullständigt.
Citera
2023-03-16, 21:38
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Mitt inlägg handlade om att man blir sjuk längre när man väl blir sjuk om man försöker isolera sig fullständigt.

Det är ju också landslagsläkaren inne på i sista stycket. Nästa säsong blir "annorlunda".
Citera
2023-03-16, 22:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det är ju också landslagsläkaren inne på i sista stycket. Nästa säsong blir "annorlunda".

Ja då är jag och Noberius överens om det. Ebba hade tur denna säsong att hon undvek att bli sjuk under mästerskapet när hon nu blev det två gånger.
Citera
2023-03-17, 02:39
Medlem
Teobald Thors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337
Martin Ponsiluoma fick igår frågan om hur han tror att han står sig mot de bästa svenska längdskidåkarna och svarade väl lite ödmjukt att han skulle "stå sig hyfsat". Jag tror att Ponsi i ett lopp på 10 lr 15 fritt mot den svenska eliten, hade knipit en pallplats utan problem. Femmilen på SM i Kalix är väl egentligen det enda fristilsloppet som schemamässigt funkar för honom. Hade varit kul att se honom där, även om jag tror att det loppet kanske är lite för långt för hans smak.

Vann inte Fredrik Lindström (skidskytten) ett fristilslopp mot den svenska eliten för tiotalet år sen, eller minns jag fel? Typ en säsongspremiär i Bruks eller liknande?

Det stämmer, men Lindström hade fördelen av ett tidigt startnummer då banan "gick sönder" efterhand.
https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&competitorid=119943&rac eid=24671
Citera
2023-03-17, 08:05
Medlem
Alkibiadess avatar
I Tallinn på tisdag när man skall åka fristil så skall man testa gemensam vallning: https://www.nrk.no/sport/testar-ut-felles-smorjing-i-langrenn---utlendingane-jublar-over-nytt-grep-mot-norsk-dominans-1.16336 009

Jag är skeptisk och det finns en del frågor kring detta också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in