2023-03-16, 10:05
Medlem
Martin Ponsiluoma fick igår frågan om hur han tror att han står sig mot de bästa svenska längdskidåkarna och svarade väl lite ödmjukt att han skulle "stå sig hyfsat". Jag tror att Ponsi i ett lopp på 10 lr 15 fritt mot den svenska eliten, hade knipit en pallplats utan problem. Femmilen på SM i Kalix är väl egentligen det enda fristilsloppet som schemamässigt funkar för honom. Hade varit kul att se honom där, även om jag tror att det loppet kanske är lite för långt för hans smak.

Vann inte Fredrik Lindström (skidskytten) ett fristilslopp mot den svenska eliten för tiotalet år sen, eller minns jag fel? Typ en säsongspremiär i Bruks eller liknande?
Citera
2023-03-16, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Dyvik åker inte heller. Maja åker bara sprint.
Hagström kör distansloppet. Lindström får köra sprinten, Modig och Josehanna Lundgren Wikström åker distans.
Lisa Ingesson får köra både sprint och distans.

Bra att Maja bara åker sprint men varför ska Hagström åka distansloppet? Hon är kass som distansåkare och kommer nu inte att orka åka sprint dagen efter.

Bra att Lindström även får åka sprint och att Ingesson nu blir uttagen. Dessa båda borde ha blivit uttagna från början.
Citera
2023-03-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Calle är alltid den största stjärnan på Lugnet

Calle Kass är en looser.
Citera
2023-03-16, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
De tränar ju främst för att vara i form i de viktigaste tävlingarna. Och så mycket har de inte stått över för att träna. Var väl främst touren som 5 av de 7 bästa tjejerna stod över. Resten är det iprincip sjukdom.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Landslagsverksamheten förtjänar kritik på en hel punkter men man bör nog inte slänga ut barnet med badvattnet heller. Hur många av de som tillhört landslagets träningsgrupper har avstått tävlande i världscupen för träning och där det inte handlat om att de varit på vägen tillbaka från sjukdom eller skador eller där man gick in i tävlingssäsongen med en hel del problem under försäsongen? Jag kan bara komma på ett enda sådant fall.

Men den frekventa omfattningen av sjukdomar under säsongen behöver man nog fundera över.
Det lär väl bli en ganska rejäl ommöblering i landslaget efter säsongen både på herr- och damsidan, om Häggström blev av med sin plats förra året lär nog ett helt gäng åkare hänga löst nu.

Och, ja det är väl framförallt sjukdomarna som satt stopp och inte så mycket träning och där kan man ju verkligen fråga sig varför det helg efter helg sett likadant ut med åkare som insjuknar och måste åka hem. Åkarna borde ju också notera att det är väldigt mycket sjukdomar och fråga sig om man hanterar hälsofrågan på rätt sätt.

Sen hoppas jag verkligen att det snart dyker upp en TUW/Diggins-typ i Sverige, det vill säga en som åker allt och sällan är sjuk.
Citera
2023-03-16, 10:29
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Har det inte också varit ovanligt mycket förkylningar rent allmänt i Sverige? Som personlig anekdot blir jag nästan aldrig förkyld men har nu blivit det två gånger sedan året började. Och andra jag känner har också blivit mer förkylda än vanligt.

Kollar man på Frida och Ebbas instagram så är det bilder när de firar i stora folksamlingar. kanske bör vänta med detta tills säsongen är slut?
Citera
2023-03-16, 10:35
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Har det inte också varit ovanligt mycket förkylningar rent allmänt i Sverige? Som personlig anekdot blir jag nästan aldrig förkyld men har nu blivit det två gånger sedan året började. Och andra jag känner har också blivit mer förkylda än vanligt.

Min personliga anekdot låter likadant. Och när jag beklagar mig för t.ex. apotekspersonal så håller de med
Citat:
Kollar man på Frida och Ebbas instagram så är det bilder när de firar i stora folksamlingar. kanske bör vänta med detta tills säsongen är slut?

Jag kan ju även tycka att detta ständiga kramande och pussande i samband med tävlingar är lite överdrivet. Många, men inte alla, drog ned på det under pandemin men det känns nästan som att de ska ta igen det nu.

En sak till: Jag har noterat att flera reportrar och intervjuare i vinter stått väldigt nära varandra eller den de intervjuar. En sån som Johan Kukukaslan till exempel har böjt sig fram mot intervjuoffret så att de nästan varit kind mot kind. Även där var det ju rigorösa försiktighetsåtgärder under pandemin med inte bara munskydd på alla utan även säkerhetsavstånd, och mikrofonerna satt på långa skaft som sträcktes fram. Nu har man släppt alla hämningar, känns det som.
Senast redigerad av ingetbranick 2023-03-16 kl. 10:40.
Citera
2023-03-16, 12:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski

Det nämndes väl i höstas eller typ i december att det var väldigt mycket luftvägsinfektioner och -virus i omlopp (utöver corona/covid).
Citera
2023-03-16, 12:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Det lär väl bli en ganska rejäl ommöblering i landslaget efter säsongen både på herr- och damsidan, om Häggström blev av med sin plats förra året lär nog ett helt gäng åkare hänga löst nu.

Och, ja det är väl framförallt sjukdomarna som satt stopp och inte så mycket träning och där kan man ju verkligen fråga sig varför det helg efter helg sett likadant ut med åkare som insjuknar och måste åka hem. Åkarna borde ju också notera att det är väldigt mycket sjukdomar och fråga sig om man hanterar hälsofrågan på rätt sätt.

Sen hoppas jag verkligen att det snart dyker upp en TUW/Diggins-typ i Sverige, det vill säga en som åker allt och sällan är sjuk.

Själv tänkte jag på Hagström som utan att ha varit sjuk stod över tävlingar under jul och nyår ända fram till Livigno. Utan någon nytta kan man tycka då hon inte verkar ha fått till säsongens bästa form just till VM.

Vet inte om det kommer bli så mycket ommöbleringar i A-landslaget på damsidan. Möjligtvis att Dyvik ryker om utbrytarna skall vara med. Annars ingen underifrån som riktigt knackar på.
Citera
2023-03-16, 12:40
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
OK, jag tror mer det handlar om distansen, hon hade nog haft större möjlighet att slå Näslund i en intervallstart över 15 km, än i en masstart som på JSM..

Lyssnade på Tove i PK inför Birken, Hon tyckte själv att längre distanser passar henne bättre men också att masstart gynnar henne lite mer. Bekräftade också att hon kör SM i Kalix i slutet av mars/början av april.
Citera
2023-03-16, 14:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Första livstecknet från Emma Ribom sedan hon blev sjuk, ute och åkte skidor idag. Kanske vi då får se henne i Lahtis.
Citera
2023-03-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337
Martin Ponsiluoma fick igår frågan om hur han tror att han står sig mot de bästa svenska längdskidåkarna och svarade väl lite ödmjukt att han skulle "stå sig hyfsat". Jag tror att Ponsi i ett lopp på 10 lr 15 fritt mot den svenska eliten, hade knipit en pallplats utan problem. Femmilen på SM i Kalix är väl egentligen det enda fristilsloppet som schemamässigt funkar för honom. Hade varit kul att se honom där, även om jag tror att det loppet kanske är lite för långt för hans smak.

Vann inte Fredrik Lindström (skidskytten) ett fristilslopp mot den svenska eliten för tiotalet år sen, eller minns jag fel? Typ en säsongspremiär i Bruks eller liknande?

Ponsi är inte FIS-aktiv så det är framförallt SM-sprintstafetter efter säsong som är aktuella. Är en möjlig start i år, går i fristil och krockar inte med avslutande SM-tävlingarna i skidskytte. Sådär med lagkamrater i Tullus däremot.
Citera
2023-03-16, 15:48
Medlem
Nollgradigt och nysnö på fredag. GG SWE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in