2023-03-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är mycket debatter som det just nu på grund av den höga inflationen samt att handlarna kanske tar ut överpriser på grund av oligopol. Alltså ICA, Coop och Axfood.

Vänstermänniskor vill införa pristak som i Frankrike och högern vill låta marknaden styra.

Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det? En del gör givetvis det men känner jag folk rätt så är det många som inte gör det utan de går till ICA istället för att det är välfungerande, närmast, har bra produkter osv.

Det här kan man tycka är en självklarhet men som sagt är jag övertygad om att många inte har kunskap för att optimera sin privatekonomi.

Med din logik så borde gemene man inte heller ta stora bolån och sedan gnälla på att räntan är hög.
Vart anser du att ansvaret ska ligga?
Hos oligopolet som får härja fritt med vilken prissättning de vill, hos politikerna som kan lagföra till folkets eller handlarnas fördel, eller hos folket som har minst maktmedel?
Citera
2023-03-16, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Så egentligen ska man bara jobba och betala fakturor, avgifter och räntor. Vill vi inte att de som bor i det här landet ska få leva också?

Det är obehaligt att man inte kan leva ett normalt liv på en medianlön.

Igår gick jag runt i Stockholms city runt 18:45 - väldigt mycket folk på krogställena runt drottninggatan
o norra bantorget - merparten verkade satsa på alkoholhaltig dryck mer än näringsrik mat-
dvs det finns pengar - om det sen är dessa penningbrännare som sen inte har råd att handla mat
o gnäller vet jag inte.

Dubbel espresso o bulle på Fabrique - +80 kr samma på Bröd o Salt m fl
är detta vettigt? Pengar finns uppenbarligen i överflöd så länge dessa butiker bär sig.
Urban Deli har mycket höga priser men verkar gå mycket bra
Citera
2023-03-16, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Att det kostar mer med frakt nu är inte så konstigt men det bör isåfall vara ungefär samma kostnader på frukt och grönt här som i Finland, Danmark och Norge om det är enbart frakt

Tack, glömde ta med den biten. Nu är det ju inte enbart frakt när det gäller prissättningen. Men frakt och energipriser är nog så viktiga i kedjan av all påslag innan frukten når konsumenten. Men som du säger, det borde inte vara så att Sverige generellt har högre priser än Finland och Norge. Finland borde logiskt vara dyrast. Liten marknad och längre transporter. Är det någon som vet vad exempelvis en Purjolök kostar i respektive land eller en Bregott? SEK, NOK och EUR. kanske svårt att jämföra?
Citera
2023-03-16, 15:47
Avslutad
Glas vin i går 160kr. Hörde av en chef livsmedelsbutik för några år sen att de inte får lägga på fraktkostnad enligt EU i butik.
Citera
2023-03-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Potatisen är en doldis som har stigit rätt mycket men eftersom kilopriset är rätt lågt så uppfattas inte det som dyrt. Har inte kollat upp det men jag tror säkert det har ökat med 100% på 5 år men jag kan ha fel.

Det kan säkert stämma. Ligger på 16 kr/kg för lösvikt på Willys. Det är ju inte svinbilligt men ändå billigt jämfört med mycket annat.
Citera
2023-03-16, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jo, det är precis det som det betyder. Jag bor i storstad och är storkonsument av kött. Om jag kan äta för 6000kr tillsammans med min fru så kan alla. Men det är klart, överkonsumtion brukar inte göras avkall på. Usch för gnällande.
Är du knäpp eller? Om man inte har någon fru då? Alla har inte 6000 kr över.
Citera
2023-03-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187

Jag uppskattar att jag äter för 4000kr. Trots storkonsumention av kött.

Jag har inte hävdat att alla har 6000kr över. Enbart att om man idag har problem med matpriserna så hade man det även innan.
Citera
2023-03-16, 16:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Jag läste det som han ansåg att 3000 i mat var lite.
Citera
2023-03-16, 16:12
Avslutad
Alla livsmedelsaffärer idag har ingredienser som är skadliga för oss.

Varför inte skippa mataffärer helt och hållet och odla egna grönsaker och köpa kött från någon lokal bonde?

Jag skojar inte, nästan all mat vi köper i affären har ingredienser som påverkar våran kropp negativt och hur länge vi lever.

Jag kommer att göra detta, köpa lokalt och odla egna grönsaker och göra eget bröd.

Det är ett nytt projekt.
Citera
2023-03-16, 16:16
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Bara för du kan äta för 6000 kr i månaden innebär att alla inte kan göra det. Eller hur?
Dessa efterblivna människor lever i sin egna lilla bubbla och kan inte tänka sig att det finns människor med mindre pengar än dem. Finns inget annat som förklarar deras attityd och argument.

”Vadå? Jag klarar av att leva på 6,000kr i matkostnader per månad. Då måste ju alla andra kunna göra det?”
Citera
2023-03-16, 16:18
Avslutad
Norsk mat är nu billigare än svensk dito. Svensken har redan börjat anpassa sig att leva dyrare och snålt, så nu är det ju ett ypperligt tillfälle att fly landet och flytta till det mer homogena och vackra Norge! Skillnaden blir knappt märkbar.

Vår regering kan snart sitta ensamma och övergivna bland PK-mafiosos, terroristmusslor och könsförvirrade tomtar och ha det mysigt.
Citera
2023-03-16, 16:20
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Dessa efterblivna människor lever i sin egna lilla bubbla och kan inte tänka sig att det finns människor med mindre pengar än dem. Finns inget annat som förklarar deras attityd och argument.

”Vadå? Jag klarar av att leva på 6,000kr i matkostnader per månad. Då måste ju alla andra kunna göra det?”
Visst är det så, man utgår ju alltid ifrån sig själv. Jag tycker att jag fått strama åt lite men det finns självklart folk som har det betydligt värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in