2023-03-16, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är mycket debatter som det just nu på grund av den höga inflationen samt att handlarna kanske tar ut överpriser på grund av oligopol. Alltså ICA, Coop och Axfood.

Vänstermänniskor vill införa pristak som i Frankrike och högern vill låta marknaden styra.

Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det? En del gör givetvis det men känner jag folk rätt så är det många som inte gör det utan de går till ICA istället för att det är välfungerande, närmast, har bra produkter osv.

Det här kan man tycka är en självklarhet men som sagt är jag övertygad om att många inte har kunskap för att optimera sin privatekonomi.

Varorna har stigit enormt på Lidl också, precis som på Wily's. Från gång till annnan gång. Senast hade min lammkorv ökat med 5 kronor på Lidl, och dessförinnan med några kronor, vid flera tillfällen. Så ser det nära nog ut på alla varor. Tillsammans gör det skillnad. Jag handlar på extrapriser, för äta måste man göra oavsett. Behöver ej svälta eftersom jag har en god ekonomi men inte alla andra har det.
Citera
2023-03-16, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Lågprissaffärerna har ofta inte jämförbara produkter. Det är billigare men det är också sämre. Det är inte direkt någon lösning på problemet att alla spenderar lika mycket pengar som tidigare men får markant sämre produkter.
Nej, många lågprisprodukter har vunnit smaktester över dyrare produkter och som ska hålla högre kvalite! Visst om du köper en fin köttbit på en saluhall så klart det slår tex icabutiken med sitt danska. Men bara för det är icabasics falukorv behöver den inte vara sämre än scans, kanske tvärtom!
Citera
2023-03-16, 13:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Lågpris affärerna är inte så billiga att det gör någon egentlig skillnad. Den skillnad man kan göra är att låta bli att köpa en del saker som är onödigare.
Precis. Cigarrer från Kuba har blivit så in i helvete dyrt på det senaste att man får dra ner på entrecôten och grilla flanka eller rostbiff istället. Det är fördjävligt.
Citera
2023-03-16, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är mycket debatter som det just nu på grund av den höga inflationen samt att handlarna kanske tar ut överpriser på grund av oligopol. Alltså ICA, Coop och Axfood.

Vänstermänniskor vill införa pristak som i Frankrike och högern vill låta marknaden styra.

Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det? En del gör givetvis det men känner jag folk rätt så är det många som inte gör det utan de går till ICA istället för att det är välfungerande, närmast, har bra produkter osv.

Det här kan man tycka är en självklarhet men som sagt är jag övertygad om att många inte har kunskap för att optimera sin privatekonomi.

Jag förstår ärligt inte gnället kring matpriserna. Jag och min fru äter för runt 6000kr per månad. Och jag är runt 100kg och får i mig över 150 gram protein från kosten. Kött varje dag. Utemat inkluderat i ovan.

Om man har problem med matpriserna idag så har man haft det även innan inflationen tog fart.
Citera
2023-03-16, 13:59
Medlem
För det första...svensken håller på att äta ihjäl sig nu..över 50% är överviktiga...jag är ensamstående å mitt matkonto har ökat ca 100kr i veckan..ingenting ju..köp billigare mat bara.................
det som svider i plånboken är ju elen å drivmedel..50% skatt på elen nu å ingen protesterar..drivmedel liknande. över tid har väl just mat aldrig varit så billigt som nu. så varför denna beskattning av tex el ??? varför sänks inte denna dubbelbeskattning ??? maten är ju en skitliten del i hushållets ekonomi.
Citera
2023-03-16, 14:00
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Så egentligen ska man bara jobba och betala fakturor, avgifter och räntor. Vill vi inte att de som bor i det här landet ska få leva också?

Det är obehaligt att man inte kan leva ett normalt liv på en medianlön.

Välkommen till övriga 4/5 av jordens befolkning, det finns inget som säger att den levnadsstandarden vi är vana vid ska hålla för evigt. Det har varit en skyddad verkstad här så länge att folk glömt bort att livet i grund och botten är en kamp.
Citera
2023-03-16, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Ja det är sant, välkommen till övriga 4/5 av jordens befolkning, det finns inget som säger att den levnadsstandarden vi är vana vid ska hålla för evigt. Det har varit en skyddad verkstad här så länge att folk glömt bort att livet i grund och botten är en kamp.

Ja, herregud vad folk (inkl mig) blivit bortskämda.

På tal om verkstad så har det varit lite dåligt med det också, nån gång måste det också börja märkas.
Citera
2023-03-16, 14:03
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Oförmågan är ändå hög
Det håller jag med om. Det finns få saker som är så irriterande som när folk som är skyldig en pengar "inte kan betala" samtidigt som personen i fråga bränner minst dubbelt så mycket pengar som jag på mat. Främst för att de inte orkar laga maten själva.

Men som sagt, detta har inte så mycket att göra med att storföretag utnyttjar sin monopolställning.
Citera
2023-03-16, 14:05
Medlem
zombie-nations avatar
Folk har redan ändrat sitt beteende, bytt dyra varor mot billiga och handlar mer på billiga affärer.

Problemet är att dyrmaten är dyr även där. Lidls gurka, paprika, bordssmör och smör kostade bara lite under Ica. Vissa saker är svåra att ersätta. Fast många byter maträtter som inte behöver grönsaker och smör.

De som har det bra vet jag handlar som förr. Men många som har det halvbra har verkligen ändrat köpvanor.

Man skulle vilja hitta en affär där potatisen kostar 8 kr kilot, smöret 35 kr och mjölken 8 kr. Men ingen affär har detta.
Citera
2023-03-16, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag förstår ärligt inte gnället kring matpriserna. Jag och min fru äter för runt 6000kr per månad. Och jag är runt 100kg och får i mig över 150 gram protein från kosten. Kött varje dag. Utemat inkluderat i ovan.

Om man har problem med matpriserna idag så har man haft det även innan inflationen tog fart.
Bara för du kan äta för 6000 kr i månaden innebär att alla inte kan göra det. Eller hur?
Citera
2023-03-16, 14:11
Medlem
Det känns som det kan vara mycket slängd mat i containrarna vid affärerna dessa tider.
Passa på och ta?
Citera
2023-03-16, 14:21
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
För det första...svensken håller på att äta ihjäl sig nu..över 50% är överviktiga...jag är ensamstående å mitt matkonto har ökat ca 100kr i veckan..ingenting ju..köp billigare mat bara.................
det som svider i plånboken är ju elen å drivmedel..50% skatt på elen nu å ingen protesterar..drivmedel liknande. över tid har väl just mat aldrig varit så billigt som nu. så varför denna beskattning av tex el ??? varför sänks inte denna dubbelbeskattning ??? maten är ju en skitliten del i hushållets ekonomi.

Skräpmat får gärna öka i pris, men när 2 paprika kostar 50 spänn på ica då är nåt galet fel, tänk en fattig flerbarnsfamilj dom kommer knappast ha råd ge en vettig sallad till sina barn. Man ska väl för helvete inte vara rik för att ha råd med lite frukt och grönsaker idag efter att dina räkningar är betalda.

Basvaror ska inte vara någon lyx men det är det idag tyvärr och det är helt åt helvete, ica gör ju vinster som aldrig förr giriga jävlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in