Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Men RB har ju fått ändra sig gång på gång. Och höja räntan, och skriva upp räntebanan, för att dom haft fel om hushållens räntekänslighet.
Men vad du berättar här är då att du envisas med att fortsätta ha fel. Till skillnad från RB så tar du inte in fakta och anpassar dig. Är det rätt uppfattat?
Nej det är fel uppfattat. Vi har fortfarande en skenande kärninflation så därför måste riksbanken fortsätta höja, dessutom är förtroende för Svenska kronan så pass låg så att vi har en svag växelkurs d v s vi importera mycket inflation vilket RB tar hänsyn till. Än så länge har flertalet hushåll kunnat parera rätt bra för sämre köpkraft, bl a genom att använda sparpengar och dra ned på sällanköp. Riksbanken har överskattat den svenska kronan, där har de haft fel. Och därmed har inflationen blivit värre och därmed har de fått skruva upp räntebanan. Detta går inte stick i stäv med att hushållen mycket riktigt är räntekänsliga p g a hög privat skuldsättning. Det måste du väl förstå då det är enkel matematik. Mina egna räntekostnader har ökat med 6000kr, för den med liknande lån som jag men med sämre ekonomi behöver då kompensera detta med mindre konsumtion och ev sparande. Sånt här tar lite tid, vilket borde vara bekant för dig.
Nästa gång du besöker ditt favorit kooperativ Coop, så tycker jag du ska studera hur många som handlar paprika där för 200 kr/kg och vad de väljer istället.