• 5
  • 6
2023-03-15, 21:36
Medlem
ManAvOrdnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Då tar vi det igen

Alltså frågan är inte vilket som är nyttigast eller vilket som är bäst, eller vilket som innehåller mest vitaminer eller mest mineraler.

Man måste nog först förstå trådens start. Fixar man inte det så är det nog svårt.

Nu blir jag nästan orolig för dig. Pulvermos i skallen också?

Frågan var varför man inte skulle köpa pulvermos istället för potatis när det är billigare.

Mitt svar var: Därför att det är onyttig skräpmat i jämförelse och är därför, enligt mig, inte värt att köpa trots det billigare priset (dessutom smakar det skit kan jag också lägga till som anledning).

Förstår du nu?
Citera
2023-03-15, 21:36
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
trots att innehållet är 99% potatis .. om man räknar med att vanlig potatis har 80% vatten.
Varför ska man inte köpa det istället då?

Vad kostar potatis i Tyskland?

Mos har lite begränsad användning och sämre GI än typ råstekt.
Citera
2023-03-15, 21:41
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Nu blir jag nästan orolig för dig. Pulvermos i skallen också?

Frågan var varför man inte skulle köpa pulvermos istället för potatis när det är billigare.

Mitt svar var: Därför att det är onyttig skräpmat i jämförelse och är därför, enligt mig, inte värt att köpa trots det billigare priset (dessutom smakar det skit kan jag också lägga till som anledning).

Förstår du nu?
Var någonstans har jag sagt att jag föredrar pulvermos? Jag har sagt att jag vill ha belägg för att pulvermos är sämre.

Alltså, vad är det för fel på folk? Är det där med vetenskap något som är helt tabu på Flashback? Är alla bara rysstroll?
Citera
2023-03-15, 23:10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Tråden handlar om varför Pulvermos är billhare per kilo än att köpa färsk potatis. Jag har svarat på frågan.

Hmm..potatisen i butiken så är ju mest odlad i det egna landet.

Sååå.., kan det vara som så att pulvermos är gjort utav potatis ifrån ett land med ett lägre pris ? Sedan så, i vilket land tillverkas pulvermoset ? (lägre lönekostnader)
Citera
2023-03-15, 23:11
Medlem
Soperents avatar
Citat:
Keh? Vad har det med potatosmos att göra? Har du ens läst trådstarten?

Frågan var varför pulvermos var billigare poer kilo än färsk potatis.

Fick du var på det?
TS har nog lurat systemet och eldorado pulvermos är säkert fina grejer som görs av de bästa råvarorna under de bästa förhållandena.
Senast redigerad av Soperent 2023-03-15 kl. 23:25.
Citera
2023-03-15, 23:14
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Varför skulle potatismospulver vara producerat av den sämsta potatisen?

Kan nästan tänka mig tvärt om, att mospulvret är producerat av den bästa potatisen. Har svårt att tänka mig att maskinerna för mospulvret mår så bra av dålig kvalitet på potatisen.

Frågan handlade dock om varför mospulver är billigare än "färsk" potatis, och jag har varat med en trolig anledning.

Längre hållbarhet, lättare att transportera och förvara än färsk potatis.
Citera
2023-03-15, 23:16
Medlem
Citat:
Varför skulle potatismospulver vara producerat av den sämsta potatisen?

Kan nästan tänka mig tvärt om, att mospulvret är producerat av den bästa potatisen. Har svårt att tänka mig att maskinerna för mospulvret mår så bra av dålig kvalitet på potatisen.

Frågan handlade dock om varför mospulver är billigare än "färsk" potatis, och jag har varat med en trolig anledning.

Du tror inte att man vill sälja de bästa potatisarna dyrt som de är istället för att förstöra dem för att sälja billigaste varianten av pulvermos?

Troll gissar jag.
Citera
2023-03-15, 23:39
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Tråden handlar ju om varför det är billigare att köpa pulvermos än att göra själv från potatis.

Ger nog upp nu.
Pulvermos är billigare eftersom kunderna inte är beredda att betala lika mycket för pulvermos som för färsk potatis. Så enkelt är det.

Om man utvecklar det lite så har du bara i den här tråden är det är användare som anser att pulvermos är ”skräpmat”, det är till och med hälsofarligt. Därför är pulvermos billigare. Hade folk i allmänhet tyckt att det var en lyxprodukt hade det varit dyrare än potatis.

Jämför med snabbkaffe. Där är det snabbkaffet som räknas som den exklusivare varianten, så det är dyrare än vanligt kaffe.
Citera
2023-03-16, 00:40
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Det handlar om att man under viss säsong kan producera en viss produkt billigt då efterfrågan är låg och att man kan minska frakt- och lagringskostnad.

Kolla exempelvis tomatpure och jämför med vad färska tomater kostar.

Edit: Inser att jag var otydlig. När efterfrågan på exempelvis potatis är lägre än produktionen, så kan man tillverka exempelvis mospulver för att göra av med produktionen. Den produkten kan man sedan sälja för ett lägre pris än den "färska" potatisen.

Just med tomatpure blir det tydligare då man inte kan lagra tomater lika länge som potatis. Men även om man kan lagra potatis så är det kostsamt. Bättre att gör mospulver av dem.
Men du, TS har ju bara dragit ett påstående ur röven. Det är aldrig billigare att köpa pulvermos.

Eller har du nåt belägg för det?
Citera
2023-03-16, 04:32
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm..potatisen i butiken så är ju mest odlad i det egna landet.

Sååå.., kan det vara som så att pulvermos är gjort utav potatis ifrån ett land med ett lägre pris ? Sedan så, i vilket land tillverkas pulvermoset ? (lägre lönekostnader)

Citat:
Ursprungligen postat av Soperent
TS har nog lurat systemet och eldorado pulvermos är säkert fina grejer som görs av de bästa råvarorna under de bästa förhållandena.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Längre hållbarhet, lättare att transportera och förvara än färsk potatis.

Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Du tror inte att man vill sälja de bästa potatisarna dyrt som de är istället för att förstöra dem för att sälja billigaste varianten av pulvermos?

Troll gissar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Pulvermos är billigare eftersom kunderna inte är beredda att betala lika mycket för pulvermos som för färsk potatis. Så enkelt är det.

Om man utvecklar det lite så har du bara i den här tråden är det är användare som anser att pulvermos är ”skräpmat”, det är till och med hälsofarligt. Därför är pulvermos billigare. Hade folk i allmänhet tyckt att det var en lyxprodukt hade det varit dyrare än potatis.

Jämför med snabbkaffe. Där är det snabbkaffet som räknas som den exklusivare varianten, så det är dyrare än vanligt kaffe.

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Men du, TS har ju bara dragit ett påstående ur röven. Det är aldrig billigare att köpa pulvermos.

Nej, jag har inget belägg för att det är billigare att köpa pulvermos än att köpa potatis, men det är billigare att köpa tomatpuré än att köpa färska tomater i motsvarande mängd som används, och jag tvivlar starkt på att man använder dåliga tomater till puré.

Och jag tror inte att det handlar om att någon anser det ena eller det andra vara en lyxprodukt.

Det handlar helt enkelt om att man kan använda en produkt när det inte är säsong.

Edit: Eldorado pulvermos kostar 16:90 för 345 g. Antar att skalad potatis som ger samma mängd färdigt mos är klart dyrare. Volymen ska ge tolv portioner. https://www.matspar.se/produkt/potatismos-345g-eldorado

Felix potatismos 220 g anses vara gjord av cirka 15 potatisar och ska ge cirka 6 portioner. https://www.felix.se/produkt/klassis...s-6-portioner/ ICA menar att sex portioner är ett kilo potatis. https://www.ica.se/recept/potatismos-grundrecept-399/

Eldorados ger tolv portioner och kostar 16:90, ska alltså motsvara tolv portioner, även om mängden pulver är mindre per portion än hos Felix. Ett kilo potatis kostar i nuläget 17:95 per kilo hos min ICA.

Så lite beroende på portionsstorlekar, men helt klart är att pulvermos är billigare än egengjord potatismos.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-16 kl. 04:58.
Citera
2023-03-16, 10:12
Medlem
Nej det är inte billigt, åtminstone inte om du räknar in kvalitet i priset. Pulvermos är något du kan ha i ett förråd i händelse av en total samhällskolaps. Inget du äter i fredstid. Att göra potatismos till 5-7 personer kanske kostar sammanlagt dryga 100 lappen för ett bra mos, och hälften för ett godkänt mos.

Bättre mos för 5-7 personer.
1kg norrlandsmandel 45kr
300g smör 40kr
150ml vispgrädde 8kr
150ml mjölk 2kr
Salt, vitpeppar, muskot, socker, salt. 5kr
Summa: 100kr

14-20kr per portion för moset. Även om pulvermoset skulle kosta 1kr per portion är det fortfarande dyrare då ingen människa med förståndet i behåll kommer äta det.
Citera
2023-03-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

om du räknar med 80% av potatis är vatten.. priset för eldorado pulvermos 345 gram är samma som ett kilo potatis .. ett kilo potatis väger bara 200 gram om du tar bort vattnet .. dessutom försvinner en del av vikten i skal och missfärgningar som kasseras ..
Senast redigerad av humantoilet 2023-03-16 kl. 17:38.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in