Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-15, 21:16
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Nej frågeställningen var varför man inte skulle köpa pulvermos istället för potatis.
Vilket är precis vad jag förklarat; eftersom det är näringsfattig skit i jämförelse.
Frågan var varför man ska köpa potatis när det är billigare med mospulver.
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
trots att innehållet är 99% potatis .. om man räknar med att vanlig potatis har 80% vatten.
Varför ska man inte köpa det istället då?
Citera
2023-03-15, 21:17
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare

Och mitt svar är detsamma.
Citera
2023-03-15, 21:18
Medlem
Trollspotts avatar
Citat:
Är det inte lite konstigt att pulvermos är billigare än att göra egen mos?

Nja, jag har förklarat, men tycker frågeställningen är ganska kul...

Nej tycker inte det är konstigt alls. Är lika lite konstigt som att frysta grönsaker är billigare än färska eller att färsk juice är dyrare än koncentrat, cornflakes billigare än färsk majs osv.
Citera
2023-03-15, 21:19
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag har förståelse för de som verkligen inte har råd och inte kan dra in på något annat än maten. Många spenderar dock pengarna på annan onödig skit medan de snålar med just maten för att sedan klaga på ohälsa.

Detta gör mig irriterad.

Nej det är inte alltid kosten som är orsaken till ohälsa men ofta är så fallet. Du är ett undantag ifall det nu stämmer, de flesta blir inte friskare av att äta skräpmat.
Har bett dig om källa till varför man skulle bli sjuk av mospulver, men du har inte svarat på det.
Citera
2023-03-15, 21:20
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollspott
Nej tycker inte det är konstigt alls. Är lika lite konstigt som att frysta grönsaker är billigare än färska eller att färsk juice är dyrare än koncentrat, cornflakes billigare än färsk majs osv.
Du låter som någon som är klok här i alla fall.
Citera
2023-03-15, 21:21
Medlem
MagisterBisters avatar
Sedan kan man betänka att potatis inte är särskilt näringsrik mat över huvud taget. Det är mest bukfylla, faktiskt. Det mesta man får är kolhydrater, men inte ens det är särskilt mycket.

Titta på den här sidan, som promotar potatis: https://svenskpotatis.se/potatisskola/naringsvarde/

Den normala portionsstorleken ger bara mellan 2 och 10% de näringsämnen som nu finns: kalcium, protein, energi och järn. Det enda som det är någorlunda mycket av är den där antioxidanten, alltså C-vitamin, där man får i sig en tredjedel av dagsbehovet. Det framgår dock inte om detta kräver att man äter potatisen med skalet på.

Så potatis är inte särskilt nyttig mat. Man måste i vilket fall som helst komplettera med en massa annan kost för att få någorlunda balans. Att då och då byta ut den vanliga potatisen mot pulvermos tror i alla fall jag inte gör någon avgörande skillnad.
Citera
2023-03-15, 21:21
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Och mitt svar är detsamma.
Och svaret är?
Citera
2023-03-15, 21:24
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
trots att innehållet är 99% potatis .. om man räknar med att vanlig potatis har 80% vatten.
Varför ska man inte köpa det istället då?

Citat:
Ursprungligen postat av Trollspott
Sen har vi det där med priser på saker som många ofta glömmer. Allting kostar så mycket som någon är beredd att betala!

Eftersom folk betalar mer för färska grönsaker än frysta är färska grönsaker dyrare. Eftersom folk betalar mer för potatis än för pulvermos är potatisen dyrare.
Citera
2023-03-15, 21:24
Medlem
hippilis avatar
Eldorado pulvermos har jag missat i affärer men är det mycket billigare än felix och hur skiljer smaken?
Citera
2023-03-15, 21:26
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Eldorado pulvermos har jag missat i affärer men är det mycket billigare än felix och hur skiljer smaken?
Tråden handlar ju om varför det är billigare att köpa pulvermos än att göra själv från potatis.

Ger nog upp nu.
Citera
2023-03-15, 21:27
Citat:
Och svaret är?

Svårt med minnet?

Inte konstigt ifall man lever på pulvermos och annat skräp.

Ta dig i kragen för helvete människa.
Senast redigerad av ManAvOrdning 2023-03-15 kl. 21:30.
Citera
2023-03-15, 21:31
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Svårt med minnet?

Inte konstigt ifall man lever på pulvermos och annat skräp.
Då tar vi det igen
Citat:

Alltså frågan är inte vilket som är nyttigast eller vilket som är bäst, eller vilket som innehåller mest vitaminer eller mest mineraler.

Man måste nog först förstå trådens start. Fixar man inte det så är det nog svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in