Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-15, 20:55
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Ingen säger att det är farligt. Bara inte lika nyttigt, vilket är det mest troliga när man behandlat mat och förvarat det länge som man gör med pulvermos. Och man gör inte pulvermos av den finaste potatisen, tvärt om gör man den mest troligen av sådant som var överblivet eller såg inte så estetiskt tilltalande ut.

All vetenskap är enig om att färsk mat är nyttigare.
Då kan du väl ha vänligheten att även länka till den studien.

Och även det där att man använder sekunda potatis till mos.

Just do it!
Citera
2023-03-15, 20:55
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Men för fan, länka till den där studien som säger att pulvermos är farligt. Hur djävla svårt kan det vara?

Du har väl läst den tusen gånger, eller? Glömt länken, eller? Sök igen, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/ (medicinska studier).

Ät du ditt sketna pulvermos bäst du vill. Ingen har sagt att det är farligt. Det är däremot inte näringsrikt eller nyttigt jämfört med riktig potatis vilket tom den värsta WT-slusken borde kunna förstå.

Tråden var en jämförelse mellan dessa alternativ.
Citera
2023-03-15, 20:56
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Försvinner den del när man frystokar den?

Blir ganska trött på fol som menar att potatis, det är så farligt när det är som pulver, det är GMO.

För fan, länka till studier!
Men fråga inte mig. Jag har ingen aning. Det är inte jag som påstår saker om potatis och pulvermos.
Citera
2023-03-15, 20:59
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Ät du ditt sketna pulvermos bäst du vill. Ingen har sagt att det är farligt. Det är däremot inte näringsrikt eller nyttigt jämfört med riktig potatis vilket tom den värsta WT-slusken borde kunna förstå.

Tråden var en jämförelse mellan dessa alternativ.
Du får väl titta på vad fär inlägg jag svarar på.
Citera
2023-03-15, 20:59
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
För många beror det garanterat på kosten. Vilket det finns mängder med forskning på.

Är det en nyhet för dig att skräpmat ofta leder till ohälsa?
Du får definiera "skräpmat", "ohälsa" och "leder".

Om någon skulle livnära sig enbart på din potatis med dubbelantioxidant så skulle den personen ändå drabbas av någon slags bristsjukdom efter tillräckligt lång tid.
Citera
2023-03-15, 21:02
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du får definiera "skräpmat", "ohälsa" och "leder".

Om någon skulle livnära sig enbart på din potatis med dubbelantioxidant så skulle den personen ändå drabbas av någon slags bristsjukdom efter tillräckligt lång tid.
Att man antagligen inte kan leva på pulvermot betyder inte att man antagligen inte heller kan leva på vanligt potatismos.
Citera
2023-03-15, 21:03
Medlem
S.O.Stolps avatar
Vänta lite nu. Var FAN kostar potatis mer än pulvermos?

TS drar nåt ur röven och ingen ifrågasätter
Citera
2023-03-15, 21:03
Citat:
Du får väl titta på vad fär inlägg jag svarar på.

Att äta näringsfattig skräpmat leder till ohälsa vilket knappast är någon revolutionerande nyhet för de flesta av oss. Billigt pulvermos är ett exempel på sådan mat. Betyder inte att pulvermos i sig skulle vara direkt farligt.

Folk som frivilligt trycker i sig sådant brukar även äta annat skräp.

Sedan gnäller de och belastar sjukvården.
Citera
2023-03-15, 21:06
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Att äta näringsfattig skräpmat leder till ohälsa vilket knappast är någon revolutionerande nyhet för de flesta av oss. Billigt pulvermos är ett exempel på sådan mat. Betyder inte att pulvermos i sig skulle vara direkt farligt.

Har du någon källa på att pulvermos är mer närinsgattigt än mos på potatis? Förutsatt samma extra tillbehör som smör och liknande?
Citera
2023-03-15, 21:07
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:

Förstår du att tråden handlar om varför pulvermos är villigare att göra än mos på potatis? Och den frågeställningen?
Citera
2023-03-15, 21:12
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollspott
Då förstår jag. Jag tycker det funkar fint med Bregott om jag inte har vispgrädde och smör hemma men jag skulle bara köpa pulvermos om det var brist på mat i butikerna och det inte fanns mycket annat att välja på. Mjölig riktig potatis ska man ha till mos!
Är det inte lite konstigt att pulvermos är billigare än att göra egen mos?

Nja, jag har förklarat, men tycker frågeställningen är ganska kul...
Citera
2023-03-15, 21:13
Citat:
Förstår du att tråden handlar om varför pulvermos är villigare att göra än mos på potatis? Och den frågeställningen?

Nej frågeställningen var varför man inte skulle köpa pulvermos istället för potatis.
Vilket är precis vad jag förklarat; eftersom det är näringsfattig skit i jämförelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in