Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-15, 20:38
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Å andra sidan tror jag inte att folk som köper pulvermos gör det för antioxidanternas skull.
innehåller mos man gör med egna potatisar fler antioxidanter än det man gör av pulvermos?
Citera
2023-03-15, 20:39
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Nej, och sedan klagar folk på att de mår skit också med diverse kroniska sjukdomar och psykisk ohälsa.

Inte konstigt när många äter totalt skräp.
Hur länge behöver man äta pulvermos för att bli sjuk av det?
Citera
2023-03-15, 20:40
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
innehåller mos man gör med egna potatisar fler antioxidanter än det man gör av pulvermos?
Inte den blekaste aning. Fram till för tre minuter sedan visste jag inte ens om att antioxidanter var en avgörande beståndsdel av potatis.
Citera
2023-03-15, 20:40
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Nej, och sedan klagar folk på att de mår skit också med diverse kroniska sjukdomar och psykisk ohälsa.

Inte konstigt när många äter totalt skräp.
Beror det på kosten? Vet du eller är det bara något du tror? Och för fan, späka inte upp med hitte-på.
Citera
2023-03-15, 20:41
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Inte den blekaste aning. Fram till för tre minuter sedan visste jag inte ens om att antioxidanter var en avgörande beståndsdel av potatis.
Försvinner den del när man frystokar den?

Blir ganska trött på fol som menar att potatis, det är så farligt när det är som pulver, det är GMO.

För fan, länka till studier!
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-15 kl. 20:45.
Citera
2023-03-15, 20:44
Citat:
Beror det på kosten? Vet du eller är det bara något du tror? Och för fan, späka inte upp med hitte-på.

För många beror det garanterat på kosten. Vilket det finns mängder med forskning på.

Är det en nyhet för dig att skräpmat ofta leder till ohälsa?
Citera
2023-03-15, 20:46
Citat:
Kan garantera dig att samtliga potatisar du köper färska i affären innehåller mer näring, mineraler, antioxidanter m.m. än eldorados pulvermos.
Skitsnack. Potatis är potatis.
Citera
2023-03-15, 20:49
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
För många beror det garanterat på kosten. Vilket det finns mängder med forskning på.

Men för fan, länka till den där studien som säger att pulvermos är farligt. Hur djävla svårt kan det vara?

Du har väl läst den tusen gånger, eller? Glömt länken, eller? Sök igen, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/ (medicinska studier).
Citera
2023-03-15, 20:50
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Skitsnack. Potatis är potatis.

Nej, det skiljer markant. Vilket en enkel googling kan lära dig om du inte tror mig.
Citera
2023-03-15, 20:51
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:

Läste du vad jag skrev? Har jag skrivit att kosten saknar betydelse? Jag frågade om en studie som sa att pulvermos var sämre än annat potatismos.
Citera
2023-03-15, 20:52
Medlem
Citat:
Men för fan, länka till den där studien som säger att pulvermos är farligt. Hur djävla svårt kan det vara?

Du har väl läst den tusen gånger, eller? Glömt länken, eller? Sök igen, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/ (medicinska studier).

Ingen säger att det är farligt. Bara inte lika nyttigt, vilket är det mest troliga när man behandlat mat och förvarat det länge som man gör med pulvermos. Och man gör inte pulvermos av den finaste potatisen, tvärt om gör man den mest troligen av sådant som var överblivet eller såg inte så estetiskt tilltalande ut.

All vetenskap är enig om att färsk mat är nyttigare.

Pulvermos är inte lika dåligt som en hel del annan "onyttig mat" men att det skulle vara samma sak som att köpa fin färsk potatis låter löjligt.
Citera
2023-03-15, 20:52
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:

Nej, det skiljer markant. Vilket en enkel googling kan lära dig om du inte tror mig.
Så kan du väl länka till den studien, så slipper vi tjaffsa här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in